پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 164107 15:18 1400/09/13
علت بازگشت محموله فلفل ایران از روسیه چه بود؟

علت بازگشت محموله فلفل ایران از روسیه چه بود؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
علت بازگشت محموله فلفل ایران از روسیه چه بود؟

علت بازگشت محموله فلفل ایران از روسیه چه بود؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

  • به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، کیخسرو چنگلوایی افزود: در نامه سرویس فدرال نظارت بر حقوق مصرف کنندگان روسیه آمده است که در محموله‌های فلفل از چهار نوع سمی استفاده شده که در کشور روسیه به ثبت نرسیده و از تاریخ 8 آذر روسیه واردات این محصول به کشورش را ممنوع کرده است.

وی گفت: وظیفه سازمان حفظ نباتات بررسی آفت، بیماری و علف هرز است که در محموله مذکور مشکلی در این خصوص وجود نداشته و بحث بررسی میزان سم در محصولات به سازمان غذا و دارو بازمی گردد که باید این بررسی‌ها به طور دقیق صورت پذیرد.

چنگلوایی افزود: روسیه هیچ گاه در قالب نامه و شیوه نامه اعلام نکرده بود که این سموم در کشورش به ثبت نرسیده و اگر قرار به عدم استفاده از این سموم در محصولاتی که به این کشور صادر می‌شود بود باید این موضوع از سه ماه قبل به ایران اطلاع داده می‌شد و در این خصوص ایراد به طرف روسی وارد است که موضوع به شکل ضربتی اعلام شده است.

وی گفت:، اما به هر صورت سازمان غذا و دارو باید این موارد را به طور دقیق بررسی و اگر مشکلی بود از صادرات جلوگیری کند مکاتبه‌ای نیز با وزارت بهداشت انجام شده که نیرو‌های سازمان غذا و دارو می‌بایست در مبادی خروجی مستقر باشند و محصولات را مورد بررسی قرار دهند حتی بهتر است که این کار را در استان‌ها و پیش از آن که محصولات به مرز برسد انجام شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: برای مصرف این محصولات در داخل نیز می‌بایست بررسی‌های لازم توسط سازمان غذا و دارو انجام شود و اگر مشکلی نبود می‌توان این محصولات را در داخل به مصرف رساند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان غذا و دارو در بررسی این محصولات کوتاهی داشته است؟ گفت: ما همه دولتی هستیم و نمی‌خواهیم این مسایل را عنوان کنیم، اما مهم از الان به بعد است که این بررسی‌ها به طور کامل و دقیق انجام شود تا مشکلی در این راستا به وجود نیاید.

چنگلوایی گفت: به نظر می‌رسد این ممنوعیت که تنها شامل محصول فلفل است مقطعی باشد و با رایزنی‌هایی که انجام می‌شود مشکل برطرف شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |