شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11708 14:14 1394/01/25
عقب ماندن ازغافله پرشتاب توسعه صنعت آلومینیوم درمنطقه و جهان

عقب ماندن ازغافله پرشتاب توسعه صنعت آلومینیوم درمنطقه و جهان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عقب ماندن ازغافله پرشتاب توسعه صنعت آلومینیوم درمنطقه و جهان

عقب ماندن ازغافله پرشتاب توسعه صنعت آلومینیوم درمنطقه و جهان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سهم بسیار ناچیز ایران از تولید سالانه جهانی یک فلز استراتژیک

گروه تولید: مدیرعامل و عضو هیات مدیره ایرالکو (شرکت آلومینیوم ایران) از اقدامات موثر این شرکت در راستای بهبود مسائل زیست محیطی خبر داد و به تشریح این اقدامات پرداخت.

حمیدرضا بادکوبه هزاوه درجمع خبرنگاران، سهم 0.7 درصدی دو شرکت اصلی تولید آلومینیوم در ایران (المهدی و ایرالکو) را سهم بسیار ناچیزی از تولید سالانه جهانی این فلز استراتژیک عنوان کرد و گفت: نباید بیش از این از غافله پرشتاب توسعه صنعت آلومینیوم در منطقه و جهان عقب بمانیم.

بادکوبه اظهار کرد: اگر دهه گذشته را برهه‌ای مهم در توسعه فولاد و مس بنامیم بدون ترتیب دهه پیشرو دهه توسعه صنعت آلومینیوم در ایران خواهد بود، چرا که به طور قطع نیاز صنایع داخلی به آلومینیوم اولیه در سال‌های آتی با اتکاء به منابع و طرح‌های توسعه صنعت آلومینیوم تامین می‌شود به همین دلیل می‌توان برای راه‌یافتن به بازار‌های منطقه‌ای و جهانی برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به اقدامات شرکت در راستای بهبود مسائل زیست محیطی گفت: راه‌اندازی اتوماسیون خطوط قدیم تولید با مشارکت چینی‌ها جزو اقدامات موثر این طرح بوده است به‌طوری که در شش ماهه اول سال گذشته 75 دیگ اتوماسیون و 75 دیگ دیگر از مدار تولید خارج شدند.

وی ادامه داد: در مجموع 140 دیگ برای اتوماسیون فعال شده که منجر به تولید 182 هزار تن آلومینیوم در سال گذشته شده است.

عضو هیات مدیره ایرالکو میزان تولید آلومینیوم المهدی را در سال گذشته 220 هزار تن عنوان و اظهار کرد: با توجه به این‌که ایرالکو برنامه‌های زیست‌محیطی را پیشه راه خود قرار داد میزان تولید کمتری نسبت به المهدی داشته است، اما با این وجود توانست سود 108 میلیاردی داشته باشند.

بادکوبه اقدامات دیگر ایرالکو را در خصوص مسائل زیست محیطی نصب سه دودکش مجهز به سنسورهای اطلاع‌رسان به دستگاه غذا، محیط زیست و استانداری عنوان و اظهار کرد: از این طریق میزان آلایندگی کارخانه مورد ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد و اگر میزان آلایندگی خارج از حد معمول باشد به سرعت مشکل ایجاد شده برطرف می‌شود.

وی با بیان این‌که میزان تولید آلومینیوم در سال 1393 نسبت به سال قبل خود 2000 تن افزایش داشته است، پیش‌بینی کرد: با نصب تجهیزات جدید تا سال 1396 این میزان به 220 هزار تن افزایش می‌یابد.

این عضو هیات مدیره ایرالکو با بیان این‌که آلومینا و کربن ماده اصلی تولید آلومینیوم است، گفت: با توجه به این‌که ما مجبور به واردات آلومینیوم از کشور‌های دیگر هستیم به تازگی قرار‌دادی 200 هزار تنی را با یکی از شرکت‌های هندی بسته‌ایم.

وی با بیان این‌که در سند چشم‌انداز راهبردی توسعه صنعت آلومینیوم کشور تولید 1.5 میلیون تن آلومینیوم در سال به عنوان یک هدف استراتژیک در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: بدین منظور طرح احداث کارخانه تولید آلومینیوم ایران با استفاده از تکنولوژی مدرن و کاهش هزینه‌های بهره‌برداری در دستور کار متولیان این صنعت قرار گرفت و کارخانه تولید آند که تامین‌کننده یکی از مواد مورد نیاز در فرآیند تولید شمس آلومینیوم به روش الکترولیز است به منظور تامین آند مورد نیاز هر دو کارخانه تولید آلومینیوم 200 و 68 کیلو آمپری با ظرفیت 100 هزار تن در سال در شهرک صنعتی خیرآباد در حال احداث است که پیش‌بینی می‌شود .

بادکوبه هزاوه کل سرمایه مورد نیاز این طرح را در حدود 3300000000000 ریال عنوان و اظهار کرد: این طرح با توجه به این‌که آند تنی 600 دلار است و در مجموع حدود 170 میلیارد تومان واردات آند داریم می‌توان گفت که این کارخانه هرچه زودتر احداث شود صرفه‌جویی ارزی زیادی به همراه خواهد داشت.

این عضو هیات مدیره ایرالکو در خصوص هزینه تولید هرکیلو آلومینیوم گفت: هزینه تولید آلومینیوم ایران دو برابر کشور‌های خلیج فارس است به‌طور کلی هزینه‌ی سرانه یک کیلو آلومینیوم کشور‌های خلیج فارس یک دوم ایران است.

وی در خصوص میزان دپوی آلومینیوم ایرالکو گفت: در سال 1393، هفت هزار تن آلومینیوم در انبار دپو شده، اما این مساله دلیلی بر نبود مشتری نبوده است، چرا که ناشی از کم‌کاری شرکت ایرالکو می‌شود.

بادکوبه سهم ایرالکو در بازار را 14 درصد دانست و افزود: این میزان با توجه به توانایی شرکت بسیار پایین است، چرا که با توجه به ظرفیت خالی کارگاه ریخت می‌توان تا 260 تن تولید کرد.

این عضو هیات مدیره ایرالکو ادامه داد: واقعیت این است که در سال گذشته تنها 3000 تن قراضه داشتیم و اگر این اجازه داده شود که قراضه جذب کنیم قطعا سهم بازار از این میزان افزایش و به عدد 20 درصد می‌رسد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |