پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 78059 10:56 1396/11/23
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: تردیدی نیست که برخی تراریخته‌ها کشنده هستند/ نبود تکنولوژی لازم برای سنجش این محصولات

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: تردیدی نیست که برخی تراریخته‌ها کشنده هستند/ نبود تکنولوژی لازم برای سنجش این محصولات

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: تردیدی نیست که برخی تراریخته‌ها کشنده هستند/ نبود تکنولوژی لازم برای سنجش این محصولات

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: تردیدی نیست که برخی تراریخته‌ها کشنده هستند/ نبود تکنولوژی لازم برای سنجش این محصولات

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری آنا نوشت: مرتضی خاتمی با اشاره به مضرات و فواید محصولات تراریخته بیان کرد: تولید این نوع محصولات مستلزم دستکاری ژنتیکی است که بحثی نسبتا نو در سطح کشورهای مختلف از جمله ایران است.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس گفت: این امکان وجود دارد که با دستکاری های ژنتیکی سبب مسائلی شویم که حتی روی نسل هم تاثیر بگذارد؛ چه در ابعاد حیوانی و چه در ابعاد انسانی. روی موضوع تراریخته ها نه باید نگاه انسدادی داشته باشیم و نه کاملا آن‌ها را آزاد سازیم.

وی با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه اظهار داشت: مطابق این قانون محصولات تراریخته نباید بدون مجوز وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و پدافند غیرعامل وارد کشور شود. صدور این مجوزها معطوف به این است که ما یک دسته از تکنولوژی های لازم را هم برای بررسی این محصولات به کار گیریم. بعید می دانم همه این تکنولوژی های لازم را در اختیار داشته باشیم.

خاتمی با بیان اینکه لازم است درخصوص واردات محصولات تراریخته به کشور دقت بیشتری شود، گفت: بالغ بر ۳۰ کشور در دنیا ورود محصولات تراریخته به کشور خود را ممنوع کرده‌اند. اگر ما بنابر اقتضائات و نیازی که بعضا به کلزا، دانه های روغنی و پالم داریم، نمی توانیم ورود اینگونه محصولات را ممنوع کنیم، حداقل باید نظارت دقیقی درمورد واردات آن‌ها صورت بگیرد. ضمن اینکه درخواست‌های دیگری هم برای واردات محصولات تراریخته مثل برنج به سازمان غذا و دارو اعلام شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: اگر محصولات تراریخته به هر ترتیبی به کشور وارد شد، دست کم مردم نیز باید در جریان این قرار بگیرند که مواد خوراکی تراریخته هستند یا خیر. در برنامه ششم توسعه به این سازوکار پرداخته شده است. بر مبنای این قانون باید روی محصولات تراریخته برچسب الصاق شود تا مردم حق انتخاب داشته باشند و با آگاهی کامل بین دو ماه ارگانیک و تراریخته یکی را برگزینند.

وی با بیان اینکه الصاق برچسب باید به سرعت فراگیر شود، عنوان کرد: البته این کار شروع شده است اما همه فروشگاه‌ها و مراکز عرضه باید به سرعت به این موضوع مقید شوند.

اینکه کدام مواد مضر و کدام بی‌ضرر هستند، محل تردید است

مرتضی خاتمی با اشاره به جلسه سه‌شنبه گذشته مجلس شورای اسلامی ( ۱۷ بهمن) یادآوری کرد: یکی از موارد مورد بحث درمورد بودجه ۹۷ این بود که واردات محصولات تراریخته بدون مجوز ممنوع باشد اما واردات با مجوز، علاوه بر پرداخت حق گمرکی، درصورت پرداخت تعرفه ۱۰ درصدی امکانپذیر شود.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی افزود: در این رابطه دو نظر در مجلس وجود دارد. یک دیدگاه این است که با دریافت تعرفه ۱۰ درصدی آن دسته از مواد تراریخته که سلامت آن‌ها اثبات شده و درحال ورود است، گران می شود. دیدگاه دیگر هم این است که اگر می خواهیم به دیده تردید به اینگونه مواد نگاه کنیم و مردم را هم متوجه این موضوع کنیم، باید لاجرم دسترسی را کم کنیم و یکی از راه های کاهش دسترسی افزایش تعرفه و گران‌تر شدن کالاست.

وی با بیان اینکه محصولات لبنی ما باید عاری از پالم باشد، گفت: اگر پالم گران شود، خودبه‌خود تمایل به مصرف آن در محصولات لبنی کمتر می شود و در مسیر غیر از مواد خوراکی و لبنی به کار برده می شود. ولی اگر به تعرفه آن اضافه نشود، ممکن است مثل گذشته به وفور وارد شده و در محصولات لبنی مورد استفاده قرار گیرد که این به ضرر مردم است.

خاتمی تاکید کرد: معلوم نیست نتیجه دستکاری ژنتیکی مثبت باشد و قطعا در برخی موارد مشکل‌ساز است. بررسی ها و تحقیقات در گونه های آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده که برخی مواد تراریخته کشنده بوده‌اند یا در نسل تاثیر گذاشته‌اند. در این تردیدی نیست اما اینکه کدام مواد مضر هستند و کدام مواد بی ضرر هستند، نیاز به فیلتر قوی دارد که باید در کشور اعمال شود. امیدواریم دستگاه های مسئول به این مساله مهم که با سلامت جامعه گره خورده است، توجه کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |