سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 139542 20:37 1400/02/07
عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران در دیدار با نائب رئیس مجلس شورای اسلامی: مجلس مانع انحراف قانون نظام صنفی به نفع یک یا چند نفر شود

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران در دیدار با نائب رئیس مجلس شورای اسلامی: مجلس مانع انحراف قانون نظام صنفی به نفع یک یا چند نفر شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران در دیدار با نائب رئیس مجلس شورای اسلامی: مجلس مانع انحراف قانون نظام صنفی به نفع یک یا چند نفر شود

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران در دیدار با نائب رئیس مجلس شورای اسلامی: مجلس مانع انحراف قانون نظام صنفی به نفع یک یا چند نفر شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

اکثریت جامعه صنفی از شیوع ویروس کرونا آسیب های جدی دیده اند اما تا کنون هیچ یک از وعده های دولت برای حمایت از اصناف عملیاتی و اجرایی نشده است.

خسرو ابراهیمی نیا عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران در نشست بررسی ظرفیت ها، مشکلات و چالش های اصناف که با حضور جمعی از رؤسای اتحادیه ها و فعالان صنفی تهران با امیرخسرو قاضی زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: باتوجه به نامگذاری سال 1400 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها، توقع جامعه صنفی این بود که مجلس با جدیت بیشتری به این موضوع ورود کرده و برنامه ای عملیاتی برای اجرای منویات ایشان ارائه دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه واحدهای صنفی برای مقابله با ویروس کرونا با دولت ومردم همراه شدند و با توجه به تعطیلی‌های مستمر و رکودی که بر بازار حاکم شده، توقع داشتیم سازمان تامین اجتماعی در پرداخت سهم کارفرما امتیازاتی را قائل شود که متاسفانه اینگونه نشد و دولت و مجلس هم در این خصوص اقدامی نکردند.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران با بیان اینکه در خصوص مالیات واحدهای صنفی نیز توفع استمهال و یا به طور کلی بخشودگی داشتیم، تصریح کرد: در خصوص عوارض شهرداری هم همینطور، متاسفانه شورای شهر بدون در نظر گرفتن مشکلات، تنها به دنبال افزایش نرخ عوارض است، در حالیکه به طور مثال وقتی تالارهای پذیرایی برای ۱۴ ماه تعطیل بودند، برای چه باید مالیات پسماند پرداخت کند.

وی با اشاره به موضوع مالک و مستاجر و مالیات اجاره بها به عنوان چالشی دیگر، توضیح داد: به دلیل شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مالکین با مستاجر همراهی کرده و برای چند ماه دریافت اجاره‌بها را نادیده گرفتند، اما متاسفانه نهاد مالیاتی این موضوع را نادیده گرفته و به مؤجران اعلام کرده که باید مالیات اجاره آن چند ماه را هم که اجاره دریافت نکرده اند را باید پرداخت کنند.

رئیس اتحادیه صنف تالار‌های پذیرایی و تجهیز مجالس تهران ادامه داد: در خصوص نرخ اجاره بها، برخی از مالکان این آمادگی را دارند که واحد مسکونی، تجاری و صنفی خود را با قیمت پایین تر در اختیار مستأجران قراردهند، اما متاسفانه سازمان مالیاتی بنا به قیمت‌گذاری خود مالیات اجاره بها را تعیین می کند، نه بر اساس اجاره‌بهایی که دریافت می‌شود و این خود موجب دامن زدن به گرانی و افزایش قیمت اجاره‌بها می شود.

وی با بیان اینکه باید در قالب یک بسته حمایتی از اصناف که آسیب های بسیار جدی دیدن حمایت می‌شد، اما متاسفانه تا امروز از سوی هیچ نهاد این اتفاق نیفتاده است، افزود: واحدهای صنفی که چندین ماه تعطیل بودند، چگونه می تواند کارگرانشان را نگه دارند، وام بگیرند و هم حقوق پرداخت کنند و هم اقساط وام‌ها را پرداخت کنند، وقتی خودشون هیچ درآمدی نداشته و در معرض ورشکستگی و تعطیلی قرار دارند و باید در این خصوص کارشناسی می شد اما این اتفاق نیفتاده است.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران در پایان به موضوع قانون نظام صنفی اشاره کرد و گفت: از مجلس توقع داریم که مستمر پیگیر اجرای این قانون باشد، چراکه قانون جامعیت و ضمانت اجرایی دارد و اما متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم قانون به نفع یک یا چند نفر اجرا نمی شود و از مجلس توقع داریم مانع انحراف قانون نظام صنفی به نفع یک یا چند نفر شود.

در ادامه این نشست حسين مصطفي زاده رئيس اتحاديه صنف توليد کنندگان و فروشندگان لوازم ايمني، کلاه و آتش نشاني تهران با انتقادات از عملکرد ستاد کرونا گفت: برای مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا می توانستیم از کشورهایی که در این زمینه موفق بودند، الگوبرداری کنیم و یا خودمون اقداماتی را انجام می‌دادیم که الگو باشیم، اما متاسفانه هیچ کدام اتفاق نیفتاده و می‌توان گفت در پیشگیری و مقابله با این ویروس و حمایت از بنگاه های آسیب دیده، هیچ اقدامی انجام نشده است.

وی افزود: متاسفانه ستاد کرونا خود باعث ایجاد آشفتگی شده است، بخشی از واحدهای صنفی مشغول فعالیت هستند و مراکز خرید و پاساژها تعطیل هستند، بانک ها فعال هستند و واحدهای صنفی تعطیل، این تبعیض و تفاوت باعث آشفتگی اقتصادی و آسیب دیدن بخشی از بنگاه ها و واحدهای صنفی می‌شود، اگر قرار است قزنطینه اجرایی شود باید فراگیر باشد، نه اینکه یک واحد باز ویکی تعطیل باشد.

مصطفي زاده با بیان اینکه در اکثر کشورها از بنگاه های اقتصادی به انحاء مختلف حمایت می شود، اظهارداشت: اما متاسفانه در کشور ما نه تنها هیچ حمایتی انجام نمیگیرد بلکه سازمان و نهادهای مختلف سختگیرانه با واحدهای صنفی برخورد می کنند وحتی برای یک روز تاخیر در پرداخت حق بیمه و یا قسط واحدهای صنفی را توبیخ و جریمه می کنند.

رئيس اتحاديه صنف توليد کنندگان و فروشندگان لوازم ايمني، کلاه و آتش نشاني تهران در پایان گفت: متاسفانه بی اعتنایی به شرایط بنگاه های اقتصادی شرایط ایشان را سخت و بحرانی کرده وتبعات آن آسیبی جدی برای اقتصاد کشور خواهد بود.

پس از آن نوبت به صادق فیض آبادی رئیس اتحادیه صنف الکترونیکی و حفاظتی تهران رسید که با یادآوری اینکه طی چندین سال گذشته هر ساله مقام معظم رهبری هر سال را با عنوان حمایت از تولید و اشتغال نام گذاری کرده اند، اظهارداشت: براین اساس کارگروه هایی برای بررسی و رفع موانع تولید و کسب و کار ایجاد شد، اما تنها خروجی آنها شعاری بوده و نتیجه ای نداشته اند.

وی ادامه داد: در بسیاری کشورها از جمله کشورهای همسایه یک واحد تولیدی در ابتدای کار از همه حمایت ها برخودار است و پس از رونق گرفتن فعالیت مشمول پرداخت مالیات و عوارض می شود.

فیض آبادی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه ها، افزود: مقرر شد درصدی از محل درآمدهای این قانون به حمایت از تولید اختصاص یابد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و مجلس وقت نیز بر اجرای این قانون نظارت نکرد.

وی با بیان اینکه شرایط برای فعالیت تولیدکنندگان سخت است و ایشان با عشق به کشور و تولید به کار خود ادامه می دهند، مطرح کرد: متاسفانه شاهد هستیم برخی از مدیرانی که عهده دار مسؤلیت حمایت از تولید هستند به این مهم اعتقاد نداشته و نگاه تجاری دارند، چگونه می شود از ایشان توقع داشت که مشکلات و دردهای تولید و تولیدکننده را درک کند.

رئیس اتحادیه صنف الکترونیکی و حفاظتی تهران همچنین به موضوع مهارت پرداخت و گفت: به دلیل ضعف در حوزه آموزش نیروی انسانی قطعا در سال های آینده با خلاء نیروی ماهر روبرو خواهیم شد و با مشکلاتی جدی روبرو خواهیم شد.

وی در پایان گفت: باید نگاه سنتی از اصناف گرفته شود، وقتی قریب به 70 درصد نیروهای صنفی تحصیلات دانشگاهی دارند باید از ظرفیت ایشان برای تحول در اصناف استفاده کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |