پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 139364 19:03 1400/02/06
عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف تهران در دیدار با نائب رئیس اول مجلس پیشنهادداد: ایجاد کمیته مشترک اصلاح قوانین صنفی میان مجلس و اصناف

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف تهران در دیدار با نائب رئیس اول مجلس پیشنهادداد: ایجاد کمیته مشترک اصلاح قوانین صنفی میان مجلس و اصناف

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف تهران در دیدار با نائب رئیس اول مجلس پیشنهادداد: ایجاد کمیته مشترک اصلاح قوانین صنفی میان مجلس و اصناف

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف تهران در دیدار با نائب رئیس اول مجلس پیشنهادداد: ایجاد کمیته مشترک اصلاح قوانین صنفی میان مجلس و اصناف

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نشست بررسی ظرفیت ها، مشکلات و چالش های اصناف در دیدار علی فاضلی و خسرو ابراهیمی نیا اعضای هیأت رئیسه اتاق اصناف تهران، جمعی از رؤسای اتحادیه ها و فعالان صنفی تهران با امیرحسین قاضی زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، در ابتدای این نشست علی فاضلی عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف تهران با بیان اینکه امروز اقتصاد مهمترین موضوعی است که باید بر آن متمرکز شویم چراکه دشمن اقتصاد را مورد هدف قرار داده است، افزود: علی رغم اینکه دشمنان از ابتدای شکل گیری انقلاب از هر وسیله ای برای ضربه زدن استفاده کردند، اما امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور قدرتمند در منطقه و جهان شناخته می شود.

وی ادامه داد: در حالیکه در بسیاری حوزه ها شاهد توسعه و پیشرفت هستیم اما متأسفانه در اقتصاد به دلایلی چون وجود فساد، نبود اراده در مدیران و مسؤلان، مانع تراشی و سنگ اندازی ها، پس رفت داشته ایم، چنانکه مقام معظم رهبری نیز در نامگذاری سال 1400 بر پشتیبانی و رفع موانع پیش روی تولید تأکید داشتند.

فاضلی با بیان اینکه اصناف بیش از 6 میایون و 500 هزار شغل در کشور ایجاد کرده اند، انتقاد کرد: متأسفانه برخی در اجحاف و کم لطفی در حق اصناف از هیچ اقدامی دریغ نکرده اند.

وی با یادآوری ایجاد دبیرخانه سه اتاق در دور پیشین فعالیت هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران، توضیح داد: متاسفانه پس در دوره جدید، این نهاد ارزشمند برای بخش غیردولتی اقتصاد کشور مورد بی اعتنایی قرار گرفت و فعالیت آن متوقف شد.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف تهران گفت: متأسفانه نگاه علمی بر حوزه اقتصاد کشور حاکم نیست و بسیج اصناف نیز برای اصلاح شرایط و ایجاد تغییرات ورود کرد، اما به رغم همه تلاش و ایثارگری ها هنوز توفیق نهایی حاصل نشده است.

وی با انتقاد به ضعف موجود در حوزه سرمایه گذاری، تصریح کرد: متأسفانه در حوزه قانون و سیاست گذاری و همچنین اجرا برای جذب سرمایه گذاری موفق نبوده ایم و به جای جذب موجب به فرار سرمایه ها شده ایم و برای درمان این مشکل باید کمک کنیم تا سرمایه های کوچک متمرکز و وارد بازار بین المللی شوند.

فاضلی در بخشی دیگر از سخنانش به اهمیت واگذاری امور به مردم اشاره کرد و گفت: در حالی که دشمنان برای دلسرد کردن مردم ایران از هیچ اقدامی دریغ نمی کنند، برای دلگرم کردن مردم به اندازه کافی فعال نبوده ایم.

وی در ادامه به صیانت از فرمایشات مقام معظم رهبری و حمایت از اهداف نظام اشاره کرد و افزود: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار داریم و اصناف همچون همیشه تلاش می کنند تا از افراد شایسته حمایت کنند.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف تهران به وجود قوانین هم عرض اشاره کرده که مانعی پیش روی فعالیت های اقتصادی هستند و اظهارداشت: از نمایندگان و مجلس انقلابی انتظار داریم با حذف این قوانین مشکلات را رفع کرده و با سپردن مسؤلیت امور به مردم، در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری حرکت کنند.

وی به طرح برخی مشکلات که امروز اصناف با آن روبرو هستند پرداخت و گفت: برخی مدعی هستند که اگر از حوزه مدیریت اصناف کنار گذاشته شوند، نظام بازار در کشور مختل می شود، اما در پاسخ به این افراد باید گفت که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی افراد و چهره های ارزشمندی را از دست داده ایم و بزرگان دیگری جای ایشان را گرفته اند و انقلاب، نظام و ایران اسلامی را همراهی و هدایت کرده اند.

فاضلی با اشاره به اینکه اصناف همواره سرباز و خادم نظام هستند، گفت: قطعا پیشکسوتان و بزرگان اصناف می توانند به عنوان مشاور در کنار مدیران جوان قرار گرفته و به ایشان کمک کنند و به دنبال این هدف هستیم و امیدواریم نمایندگان مجلس نیز ما را در اجرای قوانین و تحقق این اهداف همراهی کنند.

وی در پایان به نائب رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ایجاد کمیته مشترک اصلاح قوانین صنفی را داد و گفت: این کمیته با حضور رؤسای کمیسیون های اقتصادی مجلس و نمایندگانی از اصناف می تواند با در دست داشتن اطلاعات درست و آگاهی کامل نسبت به خواسته های اصناف، قوانین را در مسیری اصلاح کند که به نفع اصناف، مردم و در نهایت اقتصاد کشور باشد.

پس از آن امیرحسین قاضی زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه هم کلامی و استفاده تجربه پیشکسوتان و صاحبنظران اصناف کشور فرصتی ارزشمند است که بتوانیم از تجربیات عملی ایشان برای تصمیم گیری استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ساختار اداری کشور، ساختاری وارداتی است که طی سال ها آن را تغییراتی داده ایم، اما همچنان ساختار اصلی وارداتی است، اظهارداشت: پیش از این ایران کشور با جمعیت اکثریت روستایی بوده است که با درآمد نفت، دولت بزرگ ایجاد و مهاجرت از روستاها اتفاق افتاد و به یکباره نظام روستای وطبقاتی کشور تغییر و به نظام شهری تغییر کرد که نتیجه آن از دست رفتن هویت ها و تغییر ساختار بوده است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: درآمد نفت موجب شد تا جمعیت در چند شهر بزرگ متمرکز شد و توسعه کشور به صورت نامتقارن شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه در گذشته قدرت در اختیار اهالی بازار، ملاکین و کشاورزان بود و حاکمیت از قدرت آنها بیم داشت، افزود: درآمد نفت موجب تغییر و ساختار قدرت گرفتن دولت ها شد و بعد از انقلاب نیز موضوعاتی چون دفاع مقفدس موجب مداخله دولت در اقتصاد شد و این مداخله همچنان ادامه دارد.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: مداخله دولت در اقتصاد موجب شده تا نظام تأمین، تولید و توزیع درست و با ثبات شکل نگیرد و از این ناحیه دچار آسیب باشیم.

وی با بیان اینکه برایب کوچک شدن دولت خصوصی سازی و واگذاری ها آغاز شد، کطرح کرد: اما متاسفانه این اتفاق نیز به درستی شکل نگرفت و شرکت ها از یک بخش به بخش دیگر واگذار و همچنان تحت نفوذ دولت باقی ماندند و همین امر موجب شده تا بتوانند از نظارت فرار کنند.

قاضی زاده هاشمی گفت: از نظر ساختاری همه دولت ها یکسان بوده اند و تنها پوسته و ظاهر آنها تغییر کرده و در همه دولت ها به بخش خصوصی و تعاونی بها داده نشده و این ساختار باید تغییر کند وگرنه در اداره کشور با مشکل روبرو می شویم.

وی با بیان اینکه برای تغییر این شرایط باید اذهان تغییر و سیاست ها نو شود، مطرح کرد: مجلس دارای ساختار عرضی است و برای اجرای تصمیمات دولت باید همراهی کند و امیدواریم با تغییر دولت این همکاری بیشتر شده و بتوانیم قوانین را اجرا کنیم.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در ادامه به نظام مالیاتی کشور انتقاد کرد و گفت: در حال حاظر از مشاغل و تولید مالیات دریافت می شود، در حالیکه باید از افراد و مصرف مالیات گرفت و برای تغییر نظام مالیاتی نیازمند ایجاد شبکه های زیرساخت الکترونیکی هستیم، اما متأسفانه دولت مخالف این موضوع است.

وی در پایان بر اصلاح قوانین و اجرای درست آنها بالاخص در حوزه اصناف تأکید کرد و گفت: مجلس آمادگی کامل دارد تا با استفاده از نظر بخش خصوصی و اصناف در مسیر اصلاح قوانین و حذف قوانین زائد قدم بردارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |