جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 3159 14:51 1393/04/18
عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات: تولید مواد غذایی کشور در وضعیت ناهنجاری قرار دارد

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات: تولید مواد غذایی کشور در وضعیت ناهنجاری قرار دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات: تولید مواد غذایی کشور در وضعیت ناهنجاری قرار دارد

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات: تولید مواد غذایی کشور در وضعیت ناهنجاری قرار دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی



عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات گفت: تولید مواد غذایی کشور از نظر منابع خاک (مزارع) و آب در وضعیت ناهنجاری قرار دارد.
به گزارش ایسنا، دکتر ودود رضویلر رئیس سابق کمیته بهداشت موادغذایی نظام دامپزشکی کل کشور، در رابطه با آخرین وضعیت بهداشت مواد غذایی گفت: هم اکنون تولید مواد غذایی کشور هم از منظر منبع خاک (مزارع) با آلودگی‌های خطرناک فاضلاب‌ها و سموم کشاورزی غیراستاندارد روبرو است و هم از منظر منبع آب اشامیدنی (نیترات و غیره) و آبهای دریایی همچون دریای خزر که با معضلات فاضلاب‌های سه استان ساحلی، مازاد نفتی اذربایجان، مازاد اتمی ترکمنستان و مازاد کارخانجات روسیه مواجه است در وضع ناهنجاری قرار دارد.
مدیر گروه دکتری بهداشت دانشکده دامپزشکی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: تولید غیرمجاز و تقلبی مواد غذایی توسط سودجویان و کیفیت پایین بعضی اقلام تولیدی و وارداتی مواد غذایی نیز یکی دیگر از معضلات تولید مواد غذایی کشور است.
وی اظهار داشت: با توجه به تأثیرات بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و روانی بیماری‌های ناشی از مواد غذایی در بهداشت و سلامت جامعه، سازمان های مختلف بهداشت کشور برای بررسی و کنترل بهداشت غذا و حل مشکلاتی چون آلودگی آبها، آلودگی مزارع و بیماری‌های غذایی مشترک بین انسان و دام که از منابع مهم بیماری‌های غذا زاد محسوب می‌شوند به دور از تعصبات گروهی با برنامه ریزی مدون همکاری و تلاش کنند.
دکتر رضویلر به نقش دانشگاهیان برای حل این معضلات اشاره کرد و گفت: هم اکنون، نیاز به ایجاد کمیته های تخصصی با هدف بهره مندی از نظرات صاحبنظران دانشگاهی برای حل مشکلات موجود در نظام بهداشت و دامپزشکی کشور احساس می‌شود.
وی به برگزاری کنگره بین المللی مواد غذایی در واحد علوم و تحقیقات به صورت دوسالانه اشاره کرد و ادامه داد: چهارمین دوره از این کنگره در آینده نزدیک برگزار می شود که با برگزاری این کنگره، ضمن ایفای سهم و نقش دانشگاهیان در حل این معضلات، می‌تواند باعث ارتقای نقش علمی رشته بهداشت مواد غذایی واحد علوم و تحقیقات در عرصه ملی و بین المللی هم باشد.
دکتر رضویلر، فرآیند بسته بندی مواد غذایی را در کشور رو به رشد دانست و گفت: هدف از این بسته بندی‌ها جلب اطمینان مصرف کننده از نظر تحویل کالا در بهترین شرایط است که می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته از جمله اتمسفرهای مصنوعی و بسته بندی‌های هوشمند و غیره، موجب ارتقاء کیفیت محصول از نظر بهداشتی و حفظ طراوت مواد غذایی وافزایش زمان ماندگاری غذا نیز شود و هزینه های ناشی از آن به دلیل کنترل فساد و ارتقاء کیفیت کاملا اقتصادی است.
این متخصص بهداشت مواد غذایی و عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: علیرغم رشد خوب صنعت بسته بندی مواد غذایی در کشور، متاسفانه بسیاری از تولیدات غذایی با منشا دامی هنوز بصورت فله ای و در وسایط نقلیه‌ای بسیار کثیف و غیربهداشتی حمل و نقل می‌شوند و آلودگی‌های خطرناک آنها به آشپزخانه‌های منازل و اماکن عمومی تهیه و توزیع مواد غذایی ورود کرده و منشا انواع بیماری‌های ناشی از مواد غذایی می گردند.
به گفته وی در بسته بندی‌های جدید چهار هدف محصور کردن محصول، محافظت محصول، رفاه و آسایش مشتری و برقراری ارتباط با مشتری پیگیری می‌شود.
دکتر رضویلر تصریح کرد: بسته بندی می‌تواند بصورت فعال عمل کند و حاوی جاذب‌هایی مانند اکسیژن، دی اکسید کربن، اتیلن، مواد جاذب الرطوبه، بیوسنسور، کنترل کننده دما، نشانگرها و غیره باشند.
وی ادامه داد: بسته بندی‌ها اغلب بصورت هوشمند عمل می‌کنند که در این صورت بسته بندی تنها یک محافظ صرف نبوده وعلاوه بر ارتقاء کیفیت بهداشتی و افزایش ماندگاری محصول، در مورد وضعیت کیفی محصول نیز بطور هوشمند با مشتری ارتباط برقرار نموده و سلامتی مصرف کننده را تضمین می‌کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |