زینت هلیلی
اصفهان-خبرنگار جهان اقتصاد
امرالله احمدجو، کارگردان سریال خاطرهانگیز «روزی روزگاری»، اهمیت وجود جایزه زاون در جشنواره فیلم کودک را قدرشناسی از کسی میداند که یکی از دوستداران واقعی سینما بود و سینما و اصفهان را عمیقا دوست داشته است.
این عضو شورای سیاستگذاری جایزه ویژه زندهیاد زاون قوکاسیان در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری سیویکمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان، میگوید: زاون با اینکه جزء اقلیتها بود، به موطن خود عشق میورزید و تفاوتهای فرهنگی را نادیده میگرفت و با اینکه میتوانست در تهران یا خارج از کشور زندگی کند، با آنچه در توان داشت، برای سینمای این شهر خرج میکرد.
احمدجو از خلوص نیت و دانش زیاد زاون درباره سینما میگوید و می افزاید: دانش زاون هم درباره تکنیک سینما بود و هم درباره حواشی آن، چراکه سینما بسیار گستردهتر از مرکز آن است و مسایل پیرامون سینما مانند مدیریت سالن و تبلیغات و بازتاب سینما در جامعه، اجزای مجموعه سینما را تشکیل میدهند. به اعتقاد کارگردان «روزی روزگاری»، کسانی تعداد معدودی از افراد هستند که مانند زاون قوکاسیان پیگیر همه مسائل سینما بوده و شناخت کاملی به مجموعه اجزای سینما داشته باشند. او به تلاشهای زاون برای تدریس سینما و راه انداختن دانشکدههای سینمایی و جشنوارههایی چون جشنواره فیلم کوتاه حسنات هم اشاره میکند و می گوید: این فعالیت ها بهعنوان میراث زاون باقی مانده و نقش مهمی در پیشرفت سینمای ایران دارد.
احمدجو وقت گذاشتن زاون برای سینما را هم تحسین میکند و به یاد میآورد که زاون گاه حتی نیمهشب با او تماس میگرفت و از فیلمی میگفت که به تازگی دیده بود.
او مثل بسیاری دیگر به عشق زاون به خانواده و اصفهان اشاره میکند و از این میگوید که افراد زیادی در اصفهان با زاون دوست بودند که این اتفاق، ناشی از روحیه زاون است، چراکه او دوستدار همه بود و با همه خودمانی رفتار میکرد و به همین دلیل شایسته است که یاد و خاطرش باقی بماند. امرالله احمدجو طراحی این جایزه را ایده بسیار خوبی می داند که نشانه قدرشناسی سینما از یکی از دوستداران واقعی سینما است.