پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 4476 13:36 1393/05/22
عرضه نفت کوره صادراتی در بورس انرژی

عرضه نفت کوره صادراتی در بورس انرژی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عرضه نفت کوره صادراتی در بورس انرژی

عرضه نفت کوره صادراتی در بورس انرژی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه :مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه اقدامات جدیدی از جمله عرضه گواهی ظرفیت برای تامین مالی نیروگاه‌ها و مدیریت ریسک صنایع و تولید‌کنندگان در حال انجام است گفت: در آینده نزدیک تناژ‌های بالایی از نفت کوره در تالار صادراتی با هماهنگی شرکت ملی نفت عرضه خواهد شد

سید‌علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره آخرین وضعیت بورس انرژی و تامین مالی بنگاه‌ها به واسطه تعریف ابزارهای جدید اظهار داشت: یکی از کارهای بسیار خوبی که به اتفاق معاونت انرژی وزارت نیرو و دفتر خصوصی‌سازی در حال انجام است راه‌اندازی ابزار جدیدی با استفاده از گواهی ظرفیت برای ساخت نیروگاه‌هاست.
وی افزود: این گواهی موجب افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت برق به واسطه تامین مالی از طریق بازار سرمایه خواهد شد به طوری که نیروگاه‌ها با عرضه این گواهی در بورس انرژی منابع لازم برای ساخت نیروگاه‌ها را تامین خواهند کرد.
مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه تولید‌کنندگان ایران و صنایع انرژی‌بر مخاطبان و مشتریان گواهی ظرفیت در بورس انرژی خواهند بود گفت: در این صورت سرمایه‌گذاران علاقمند از مزیت سرمایه‌گذاری با استفاده از منابع بازار سرمایه برای ساخت نیروگاه اقدام خواهند کرد.
وی افزود: از طرفی هم پروژه‌های صنعتی و تولیدی از بابت تامین برق ریسک این موضوع را مدیریت کرده و در آینده از این ظرفیت استفاده می‌کنند.
حسینی تاکید کرد: طراحی اولیه این گواهی انجام شده و به سازمان بورس پیشنهاد شد، تا پس از بررسی، تصویب و ابلاغ بلافاصله در بورس انرژی ایران راه‌اندازی شود.
مدیرعامل بورس انرژی ایران استفاده از این ظرفیت جدید را در راستای خروج از رکود عنوان کرد و گفت: تامین مالی از طریق گواهی ظرفیت عاملی برای خروج از رکود و افزایش سرمایه‌گذاری و تولید خواهد بود.
عرضه نفت کوره صادراتی با هماهنگی شرکت ملی نفت و حمایت وزیر
حسینی درباره دیگر اقدام انجام شده در راستای توسعه بازارهای بورس و انرژی به عرضه نفت کوره صادراتی با تناژ‌های بالا اشاره کرد و افزود: با توجه به تعامل و حمایت‌های وزارت نفت به زودی نفت کوره با تناژ‌های بالا در تالار صادراتی بورس انرژی ایران عرضه خواهد شد.
وی افزود: این محموله در تناژ‌های 35 هزار و 70 هزار تن خواهد بود که توسط پالایشگاه‌های اصفهان، بندر عباس و آبادان تولید می‌شود و توسط شرکت ملی نفت ایران عرضه خواهد شد.
حسینی درباره نحوه تسویه نفت کوره در تالار صادراتی گفت: امکان تسویه از طریق پرداخت ریالی حاصل از فروش محموله فراهم شده تا علاقمندان به کسب و کار در این بازار فعال شود، بنابراین این اقدام ضمن توسعه بازارهای بورس انرژی به تامین ریالی وزارت نفت کمک خواهد کرد.  آخرین وضعیت عرضه نفت خام در بورس انرژی پس از اولین معامله در 17 فروردین
مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به اینکه تاکنون 13 هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی داد و ستد شده است گفت: با توجه به اینکه وزارت نفت خریداران را به 13 پالایشگاه کوچک محدود کرده است، بنابراین توانایی این تعداد پالایشگاه در سطح بالایی نیست که با توجه به عرضه نفت با توجه به نرخ صادراتی امکان انجام معاملات به شکلی پر رونق وجود ندارد.
وی ادامه داد: مسائل و مشکلات مربوطه عرضه نفت خام به وزارت نفت ارسال شده تا قیمت‌ها به تعادل برسد.
حسینی با بیان اینکه مسئولان وزارت نفت در مذاکرات حضوری آمادگی خود را برای بررسی پیشنهادات بورس انرژی اعلام کردند گفت: در صورت عرضه نفت خام با نرخ مبادله‌ای ارز قیمت‌ها متعادل شده و شرکت‌های پالایشی رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری و حضور فعال در بورس انرژی خواهند داشت.
بر اساس این گزارش فارس ، با توجه به ترکیب جدید بورس انرژی ایران نمایندگان دستگاه‌های نفتی حضور پررنگ‌تری در هیأت مدیره دارند که بر همین اساس انتظار می‌رود که تحولات ویژه‌ای در مبادلات محصولات نفتی بورس انرژی اتفاق بیافتد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |