جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 180681 19:58 1401/03/03
عرضه بازار اجاره کم می شود

عرضه بازار اجاره کم می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عرضه بازار اجاره کم می شود

عرضه بازار اجاره کم می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-سکونت دریک خانه با امکانات مناسب حق مسلم هرفرد درجامعه محسوب می‏شود اما گاها افزایش افسارگسیخته نرخ کرایه مسکن درکلانشهرها مردم را به کوچ به حاشیه شهرها و حتی پدیده پشت بام فروشی روبرو می‏سازد.

به گزارش جهان اقتصاد؛ امروزه مسائلی مثل حاشیه نشینی و بد مسکنی غالباً به دلیل گران بودن قیمت مسکن و زمین درشهرهای بزرگ است به طوری که افراد به دلیل کاهش سطح درآمدی قادر به تهیه مسکن درشهرهای اصلی نبوده و از پس پرداخت اجاره بها برنمی‌آیند و به ناچار مهاجرت درحاشیه شهرها و حتی فاقد امکانات را ترجیح می‏دهند، حتی ممکن است به دلیل این شرایط عده‌ای با اجاره پشت بام خود به مستاجرین به پدیده پشت بام خوابی دامن بزنند، مساله‌ای که حتی در برهه کنونی خوشایند به نظر نمی‏رسد.

درادامه پیرو اهمیت این موضوع خبرنگارجهان اقتصاد با فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن به گفت‏گو پرداخته است که درادامه می‏خوانید.

کارشناس حوزه مسکن اظهارکرد: به رغم افزایش مشکلات مستاجرین و موضوع افزایش اجاره‌بها ممکن است، مساله پشت بام خوابی با مصداق‏هایی نیز همراه باشد اما این که عمومیت داشته باشد به این صورت نیست.

** شدت مهاجرت مستاجرین به حاشیه شهرها

ایلاتی، مهم‌تر از پدیده پشت‌بام خوابی، سوق پیدا کردن مستاجرین از نقاط مختلف شهر به حاشیه شهرها است و به همین سبب درشهرهای اقماری و شهرهای اطراف ساکن می‏شوند. به همین ترتیب با افزایش قیمت اجاره بها، دسترسی به شهراصلی برای ساکنین و مستاجرین دشوارتر خواهد بود و می‏توان گفت که کوچ آن‏ها به حاشیه شهرها عمومیت بیشتری پیدا می‏کند.

این کارشناس حوزه مسکن عنوان کرد: متاسفانه مبنایی در بازارمسکن شکل گرفته است که متناسب با افزایش قیمت با افزایش نرخ اجاره بها نیزمواجه هستیم و دولت باید به طور قطع با مکانیسم‏های کنترلی ازافزایش میزان اجاره بها جلوگیری کند.

به گفته ایلاتی، مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است درحالی که کالای مصرفی یک کالای اجتماعی- اقتصادی است و نمی‏توان به مثابه خودرو با اعمال سیاست‏هایی همانند واردات، تعرفه و... با آن رفتارکرد و به طورقطع به دلیل تبعات اجتماعی بازارمسکن در حوزه اجاره یا خرید وفروش، اعمال سیاست‏های کنترلی ازسوی دولت باید ادامه پیدا کند البته لازمه این مهم به فراهم ساختن زیرساخت‏های مناسب بازمی‏گردد که همان سامانه املاک و اسکان است.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: با توجه به کوچ مستاجرین به حاشیه شهرها این مناطق نیز ازیک ظرفیتی برخوردارهستند و دربحث اجاره بها قانون مکمل قانون مالیات برخانه‏های خالی است یعنی تبدیل مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای منافعی را برای افراد دربحث اجاره به همراه دارد که به اجاره واحد مسکونی اقدام می‏کنند اما در مقابل آن اگر فردی خانه را خالی نگهدارد آن طور که باید قانون تصویب شده کارآمد نخواهد بود و این امرموجب خواهد شد که ترجیح عده‌ای خالی نگهداشتن ملک مودنظرشان باشد و به موجب این امر ظرفیت بازار اجاره دربخش عرضه کاهش پیدا می‏کند.

وی افزود: با کاهش عرضه مسکن درشهراصلی، تقاضا به خارج از شهرگسیل می‏شود و به‌رغم توقف ساخت مسکن در حاشیه شهرها در سال‏های اخیر، افزایش تقاضا در این نواحی افزایش قیمت مسکن را به دنبال خواهد داشت و باعث بالا رفتن نرخ اجاره بها درشهرهای اقماری نیزخواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |