پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 7367 15:41 1393/09/04
عراقچی: غنی‌سازی ادامه می‌یاب

عراقچی: غنی‌سازی ادامه می‌یاب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عراقچی: غنی‌سازی ادامه می‌یاب

عراقچی: غنی‌سازی ادامه می‌یاب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مذاکره کننده ارشد ایران درباره تمدید مذاکرات هسته‌ای تا 9 تیرماه 94 گفت: نمی‌خواهیم هفت ماه مذاکره کنیم بلکه بنا داریم ظرف چند هفته آینده به یک توافق کلی برسیم و بلافاصله بررسی جزییات را شروع کنیم.

به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: ما جلسات فشرده‌ای را در چند روز گذشته داشتیم و پیشرفت‌های بهتری صورت گرفت اما رسیدیم به مهلت سوم آذر و طبق برنامه‌ای که داشتیم برنامه اقدام مشترک به پایان می‌رسید. با توجه به پیشرفت‌هایی که صورت گرفته بود کسی مایل به پایان مذاکرات نبود و از سویی با پایان مهلت مذاکرات رو به رو بودیم و از این رو بعد از جسله وزیران خارجه تصمیم گرفته شد برای یک دوره دیگر توافق ژنو تمدید شود. این که فرصت هفت‌ماه شده نه این که بخواهیم هفت ماه مذاکره کنیم بنا داریم ظرف چند هفته آینده به یک توافق کلی برسیم و بلافاصله جزییات را داشته باشیم.

او درباره تعهدات جدید از سوی دو طرف در قالب تمدید مذاکرات گفت: دقیقا همان شرایطی که در 10 ماه گذشته وجود داشته ادامه می‌یابد. غنی‌سازی ما ادامه دارد و برخی از محدودیت‌ها هم ادامه دارد و تحریم‌هایی که تعلیق کردند کماکان ادامه می‌یابد. در ادامه روند گذشته و مبلغی که در 10 ماه گذشته آزاد می‌شد ماهانه 700 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد می‌شود. در ماه‌های گذشته 7 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شده و و در ماه‌های آینده حدود 5 میلیارد دلار آزاد می‌شود. الان مذاکرات در شرایط خیلی بهتری است.مسیری که طی کردیم در 10 ماه گذشته مسیر مناسبی بوده است و داریم روی راه‌حل‌ها کار می‌کنیم.

عراقچی ادامه داد: در برخی از مسایل هم پیشرفت‌هایی شده البته در برخی مسایل دیگر هنوز مشکلات و اختلاف‌ها وجود دارد.

وی گفت: بعد از 10 ماه تصویر روشن‌تری از یک توافق داریم.

این مذاکره کننده ارشد ایران گفت: توافق ژنو با توافق نهایی یکی نیست چون حجم کار متفاوت است. توافق ژنو یک آتش‌بس معمولی بود اما توافق جامع یک توافق صلح است. طبیعی است که برای توافق جامع به زمان زیادی نیاز داریم. اما قسمت مشکل کار رفته است و گره‌هایی که الان است چشم‌انداز روشنی برای بازکردنش داریم. امیدواریم در ماه‌ها و هفته‌های آینده بتوانیم از این مسایل نیز عبور کنیم.

عراقچی گفت: در ماه دسامبر یک دور مذاکره در سطح معاونان و کارشناسی میان ایران و 1+5 خواهیم داشت. تصمیم داریم که به سرعت کار را پیش ببریم چون حرکت رو به جلویی انجام شده که باید استفاده از فضا صورت گیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |