پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 199025 19:36 1401/09/15
عدالت در توزیع یارانه گاز با تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها

عدالت در توزیع یارانه گاز با تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عدالت در توزیع یارانه گاز با تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها

عدالت در توزیع یارانه گاز با تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهدی هاشم‌زاده – تحلیل‌گر اقتصادی- داده‌های گزارش آژانس بین المللی انرژی درباره مقدار یارانه پرداختی به انرژی مصرفی در 25 کشور نشان داد که ایران در سال 2020 بالاترین سطح یارانه انرژی را تخصیص داده و رتبه نخست را در زمینه پرداخت یارانه انرژی از جمله گاز، برق و فرآورده‌های نفتی داشته است. با توجه به اینکه ایران سالانه مبالغ بالایی را به عنوان یارانه انرژی به مردم می پردازد، ضروری است در مورد تخصیص عادلانه و بهینه این یارانه نیز چاره‌اندیشی‌های لازم انجام شود. در این موضوع شکی نیست که مردم ایران به عنوان شهروندان کشوری که از منابع بالای انرژی برخوردار است، حق دارند از یارانه انرژی بهره مند شوند. اما واقعیت این است که اگر تخصیص یارانه‌ها به درستی صورت نگیرد، مشکلاتی گریبان گیر کشور می شود.

آمارها نشان می دهد که مصرف گاز طبیعی در کشورمان به طرز شگفت آوری بالاست. به طوری که به تنهایی به اندازه تمام اروپا گاز مصرف می کنیم و مصرف مان از ترکیه که شرایط مشابهی به لحاظ آب و هوایی، جمعیت، شبکه ریلی و حمل نقل با ما دارد، بیشتر است. به طور کلی، شدت مصرف انرژی در کشور ما بالاست و این امر مشکلاتی را برایمان به وجود آورده است. ما تمام گاز تولید شده در کشور را مصرف می کنیم و حتی در ماه های سرد سال با کسری مواجه می شویم و گاز صنایع را قطع می کنیم. عدم النفع این صنایع صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می کند. استفاده غیراقتصادی از سوخت‌های مایع همچون گازوئیل و مازوت در نیروگاه‌ها و آلودگی‌های محیط زیستی نیز از دیگر عواقب مصرف بی رویه گاز در کشورمان و کسری آن است. تمامی این واقعیات ما را متقاعد می کند که برای مصرف بهینه انرژی در کشورمان چاره اندیشی های لازم را داشته باشیم.

تعرفه گذاری پلکانی به طوری که هزینه گاز به صورت پله ای از مشترکان دریافت شود، می تواند به عنوان یک راهکار مناسب برای مدیریت مصرف و افزایش عدالت در توزیع یارانه های انرژی مورد توجه قرار بگیرد. در سیستم فعلی اعطای یارانه انرژی که گاز با قیمت یارانه ای و بسیار ارزان در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد، هر چقدر افراد بیشتر از این ماده ارزشمند استفاده کنند، بیشتر از یارانه دولتی بهره مند می شوند. بنابراین، طبقات مرفه جامعه که اغلب مشترکان پرمصرف گاز را تشکیل می دهند، بیشترین بهره را از یارانه دولتی می برند. این امر با هدف اعطای یارانه ها که کمک به اقشار ضعیف جامعه است، در تضاد قرار دارد. تعرفه گذاری پلکانی که در آن مشترکان پرمصرف مبالغ بالاتری را برای گاز مصرفی خود می پردازند، می تواند به افزایش عدالت در توزیع یارانه های انرژی کمک کند. زیرا پرمصرف ها که اغلب از طبقات مرفه جامعه هستند، هزینه گاز مصرفی خود را با قیمت واقعی تری پرداخت می کنند. کسانی که مصرف معقولی دارند و عمدتاً از اقشار ضعیف یا متوسط جامعه هستند نیز از یارانه بیشتری بهره مند می شوند، زیرا هزینه گاز مصرفی شان با قیمت یارانه ای محاسبه می شود.

تعرفه گذاری پلکانی علاوه بر اینکه زمینه را برای افزایش عدالت در توزیع یارانه ها به وجود می آورد، انگیزه ای برای مدیریت مصرف اقشار مختلف ایجاد می کند. شاید با قیمت های فعلی انرژی در کشورمان که با قیمت های جهانی و واقعی فاصله زیادی دارد، نتوانیم از طریق تعرفه گذاری پلکانی انگیزه ای در مرفه های جامعه برای مدیریت مصرف شان ایجاد کنیم، اما با این روش عدالت بیشتری در توزیع یارانه ها به وجود می آوریم. از طرف دیگر می توانیم با اعمال مالیات بر مصارف غیرمعقول و عجیب و غریب، پرمصرف های ثروتمند را وادار به مدیریت مصرف شان کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |