سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 175013 15:14 1400/12/25
عبور بدون خاموشی از تابستان سال 1401 ممکن می‌شود

عبور بدون خاموشی از تابستان سال 1401 ممکن می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عبور بدون خاموشی از تابستان سال 1401 ممکن می‌شود

عبور بدون خاموشی از تابستان سال 1401 ممکن می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، تابستان در 2 سال گذشته علاوه بر گرمای طاقت فرسا، مسئله قطعی برق مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود آورده بود. در همین راستا یکی از مهمترین دلایل خاموشی در تابستان سال 1399 و همچنین تابستان سال 1400، فارغ از افزایش قابل توجه مصرف برق به خصوص در بخش خانگی، بی‌توجهی دولت قبل نسبت به تعمیرات نیروگاهی و اخلال در ابزارهای صنعت برق به منظور پاسخگویی به نیاز مصرف از دلایل اصلی گسترده شدن خاموشی‌ها تلقی می‌شود.

*نیروگاه‌های خارج از مدار، بلای جان صنعت برق در 2 سال گذشته

بر این اساس تابستان سال 1400 در شرایطی نیروگاه‌های حرارتی کشور 50 هزار 600 مگاوات برق تولید کرده‌اند که توان عملیاتی تولید برق در کشور بر اساس آمار منتشر شده در ترازنامه انرژی برای نیروگاه‌های حرارتی در هر 3 بخش گازی، حرارتی و سیکل‌ترکیبی مجموعا معادل 59 هزار 879 مگاوات برآورد می‌شود.

با توجه به در نظر گرفتن توان عملیاتی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی شاهد اختلاف 9 هزار و 279 مگاواتی بین ظرفیت عملی ساخت نیروگاه و همچنین توان تولید برق فعلی کشور هستیم. بر این مبنا محتمل‌ترین گزینه برای توجیه اختلاف 9 هزار 279 مگاواتی بین ظرفیت عملی ساخت نیروگاه و توان تولید برق فعلی کشور، خارج شدن تعدادی از واحدهای نیروگاهی از مدار تولید برق بود.

در این خصوص، سیما غفاری، کارشناس انرژی دبا بیان اینکه 620 واحد نیروگاه حرارتی برای تولید برق در کشور نصب شده است، گفت: «به نظر می‌رسد کاهش تولید 9 هزار و 279 مگاوات برق در تابستان مرتبط با نیروگاه‌هایی باشد که در شرایط بحرانی صنعت برق از مدار تولید خارج شده‌اند.»

این کارشناس انرژی در بیان این مسئله که خارج شدن یک واحد نیروگاهی ارتباطی با صفر شدن تولید یک نیروگاه حرارتی ندارد، گفت: نیروگاه محمد منتظری اصفهان، 8 واحد نیروگاهی دارد که ممکن است بخشی از این واحدها از مدار تولید برق خارج شوند اما این نیروگاه با کل ظرفیت کمتر همچنان برق تولید کند.»

توقف تولید برق 9 هزار مگاوات از واحدهای نیروگاهی کشور در شرایطی که شاهد کمبود تولید 15 هزار مگاواتی برق بودیم، نمی‌تواند توجیه قابل پذیرشی داشته باشد، چرا که همه ساله در باز زمانی کنونی شاهد ثبت اوج بار مصرف برق هستیم. بنابراین دولت و بخش خصوصی باید از تولید همه واحدهای نیروگاهی کشور در این بازه زمانی اطمینان حاصل کند.

*تمرکز وزارت نیرو بر تکمیل تعمیرات نیروگاهی

تجربه تلخ خارج شدن واحدهای نیروگاهی در اوج بار به دلیل تعمیرات نیروگاهی، مسئله‌ای است که صنعت برق در شرایط کنونی توجه ویژه‌ای به آن کرده و تمام تلاش خود را به کار بسته است تا هیچ واحد خارج از مداری در تابستان 1401 وجود نداشته باشد و صنعت برق تمامی ابزارهای خود را به‌منظور استفاده در اوج بار سال آتی در اختیار داشته باشد.

بر اساس اظهارات وزیر نیرو، در سال 1401 برای اولین بار همه تعمیرات نیروگاهی کشور پیش از ورود به اوج مصرف برق به اتمام می‌رسد.

این گزاره به معنای آن است که برای نخستین بار در سال‌های اخیر صنعت برق با همه توان و بدون واحد خارج از مدار به مصاف تامین نیاز در اوج بار تابستان 1401 می‌رود.

براساس اطلاعات مستند به دست آمده از صنعت برق، هزینه تعمیرات نیروگاهی که سالانه انجام می‌شود، هزینه بسیار سنگینی است به‌طوری که در سال 1401 تعمیرات واحدهای تولید برق به 4 هزار 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که 61 درصد از این هزینه مرتبط با تعمیر نیروگاه‌های دولتی و 39 درصد دیگر نیز مربوط به تعمیرات نیروگاه‌های بخش خصوصی است.

*عبور بدون خاموشی از تابستان سال 1401 ممکن می‌شود

به گزارش فارس، مسئله تعمیرات واحدهای نیروگاهی با توجه به تجربیات گذشته در دستور کار جدی وزارت نیرو و صنعت برق قرار گرفته و استفاده از توان تمام این واحدها به خط قرمز بدل شده است.

علاوه بر واحدهای نیروگاه‌های حرارتی، تعمیرات واحدهای برقابی نیز در دستور کار قرار داشته و واحدهای که بعضی اوقات 2 سال از مدت توقف فعالیت آن‌ها می‌گذرد در مدار فعالیت قرار گیرد.

با توجه به برنامه وزارت نیرو به‌منظور تامین برق در اوج بار سال 1401، تعمیرات نیروگاهی بخش قابل توجهی از این برنامه‌ را به خود اختصاص می‌دهد. بر این اساس به نظر می‌رسد، برخلاف دو سال گذشته صنعت برق با تمامی ابزارهای خود می‌تواند به مصاف بخش خانگی رفته و در صورت همراهی مردم به منظور صرفه‌جویی می‌توانیم شاهد عبور بدون خاموشی از تابستان سال 1400 باشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |