پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 106226 18:58 1399/03/17
عامل انسانی متهم ردیف اول آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها

عامل انسانی متهم ردیف اول آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عامل انسانی متهم ردیف اول آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها

عامل انسانی متهم ردیف اول آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به افزایش دما در هفته‌های گذشته گفت: شرایط دما و طوبت در دو هفته گذشته در کشور به گونه ای نبوده است که منجر به وقوع آتش سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها شود.

احد وظیفه در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میزان بارندگی‌های سال آبی زراعی در اغلب مناطق کشور را نرمال و بیش از نرمال خواند و با بیان اینکه بارش در منطقه غرب کشور و در استان‌های، لرستان یا ایلام بیش از نرمال و در کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، نرمال و کمتر از نرمال بوده است، گفت: در بهار امسال، بارندگی‌های در غالب نقاط کشور از جمله نقاط غربی بالاتر از میانگین بوده است.

او با اشاره به اینکه زمانی که بارش‌ها به‌خصوص در فصل بهار بالاتر از میانگین است، علفزارها رشد خوبی می‌کنند، افزود: در نتیجه زمانی‌که فصل گرم فرا می‌رسد و بارش‌ها کم می‌شود، این مناطق خشک و مستعد آتش‌سوزی می‌شوند. به‌طور کلی در سال‌هایی که بارندگی‌ها خوب است به دلیل رشد علفزارها و در ادامه فرارسیدن فصل گرم و خشک، شرایط مستعدی برای آتش‌سوزی ایجاد می‌شود.

وظیفه توسعه، رشد و خشکی علفزارها را از عوامل توسعه سریع آتش‌سوزی خواند که مهار آن را سخت می کند و هشدار داد، امسال از سال‌هایی است که باید بسیار مراقب باشیم و این آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی غرب، جنوب غرب و شمال کشور می‌تواند رخ دهد.

او تصریح کرد: از ابتدای سال زراعی (مهرماه) تا اوایل خرداد، میانگین دمای کشور در شرایط نرمال بوده است ولی از ابتدای خرداد، به‌خصوص نیمه‌شمالی کشور دمای بالاتر از نرمال را تجربه می‌کند. در دو هفته گذشته نیز دمای هوا در تهران، مناطق غرب و شمال‌شرق کشور به‌طور متوسط ۳ تا ۴ درجه بالاتر از نرم بوده است.

رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در تشریح خروجی مدل‌های عددی گفت: دمای هوا برای ماه‌های باقی‌مانده فصل گرم به‌خصوص در نیمه شمالی کشور در حد نرم و بالاتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. این عدد به‌طور کلی در کشور حدود یک درجه و در برخی مناطق حتی بیش از نرمال خواهد بود. این به این مفهوم است که سه ماه تابستان در مقایسه با دوره طولانی‌مدت، دمای یک تا دو درجه بالاتر از میانگین بلندمدت را تجربه خواهیم کرد. این عدد نشان‌دهنده تابستانی نسبتا گرم است.

او هشدار داد: عرصه‌های جنگلی غرب کشور در چند ماه آینده، بارندگی چندانی نخواهند داشت و بسیار مستعد آتش‌سوزی هستند. بنابراین هر فردی که وارد عرصه‌های طبیعی می‌شود باید متوجه باشد، هر اشتباه کوچکی، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

وظیفه تصریح کرد: هنوز وارد فصل خشک نشده‌ایم تا علفزارها کاملا خشک شوند و احتمال آتش‌سوزی بیشتر شود. بنابراین علت آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها و مراتع با توجه به شرایط دما و رطوبت در دو هفته گذشته به احتمال زیاد خطای سهوی یا عمدی عامل انسانی بوده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |