پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 12389 14:14 1394/02/14
عارف:   اصلاح‌طلبان برای انتخابات 94 آماده هستند

عارف: اصلاح‌طلبان برای انتخابات 94 آماده هستند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عارف:   اصلاح‌طلبان برای انتخابات 94 آماده هستند

عارف: اصلاح‌طلبان برای انتخابات 94 آماده هستند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اصلاح‌طلبان برای انتخابات 94 آماده هستند و هیچ کس در این انتخابات «من» نیست و همه «ما» هستیم و باید برای حضور زنان در انتخابات باید سازوکار ویژه‌ای ایجاد شود.

محمدرضا عارف در سالگرد تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران غرب با تسلیت شهادت حضرت زینب (س) و تبریک روز کارگر، اظهار کرد: کارگران پیشتازان جبهه صنعت و سازندگی کشور هستند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: همچنین روز معلم را نیز که روز شهادت شهید بزرگوار آیت‌الله مطهری است را به متولیان تعلیم و تربیت کشور تبریک می‌گویم. بهترین ساعت زندگی کودکان و جوانان ما در دست آنها است. آنها پیشتازان جبهه فرهنگی و علمی کشور هستند. هر دوی این قشر نقش کلیدی را در برنامه‌های توسعه نظام بر عهده دارند. انتظار همه مردم این است که دولت ما به این قشر توجه ارزنده‌ای داشته باشد وامیدواریم دولت تدبیر و امید در برنامه‌ ششم توسعه نگاه ویژه‌ای به دغدغه‌های مردم داشته باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: پس از انقلاب فرهنگی دغدغه همه کسانی که انقلاب کرده بودند پاسخگویی به نیازهای فرهنگی بود. نتیجه آن تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی شد. رویکردهای بسیاری در این سال‌ها برای دانشگاه آزاد وجود داشته است. در دهه اول رویکرد آن پاسخگویی به نیازهای اجتماعی بود. به صورت غیررسمی آمار در آن سال‌ها نشان می‌داد که دو برابر دانشجویان داخل کشور در خارج کشور دانشجو داشتیم. این آمار مناسب انقلاب فرهنگی ما نبود. در دهه دوم کمک به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز توسعه کشور در دستور کار این دانشگاه قرار گرفت یعنی رشد کمی کارشناسی.

عارف با بیان اینکه باید از همت و حمایت مردم از دانشگاه آزاد قدردانی کرد، یادآور شد: این دانشگاه پایه‌اش بر کمک‌های مردمی بوده است، دلیل تثبیت آن هم همین است. در دهه سوم توسعه تحصیلات تکمیلی در دستور کار قرار گرفت. الان بیش از چهار میلیون و 500 هزار نفر در کشور دانشجو داریم. تعهدهای انجام نشده‌ای متوجه جامعه دانشگاهی است. این دانشگاه که در سه دهه کارنامه بسیار خوبی داشته است باید در دهه چهارم توسعه علمی و ارتقای کیفی آموزش، تحصیلات تکمیلی و مهار رشد کمی را نیز دنبال کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید در این دانشگاه توجه به فناوری در دستور کار قرار بگیرد. با جهت‌گیری‌های دانشگاه آزاد سهم بالاتری از علم‌آوری باید در این دانشگاه وجود داشته باشد به ویژه در تعامل با دستگاه‌های اجرایی و خدماتی باید به صورت عملی این کار اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: محور دیگر اولویت دادن به امور فرهنگی و رشد و اعتلای دانشجویان است. اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. باید بپذیریم جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد سرمایه خوبی را در اختیار مدیران و روسای این دانشگاه قرار داده است. حدود یک میلیون و اندی دانشجو سرمایه بزرگی به حساب می‌آیند. در ارتباط با بحث آموزش، علم و ضرورت‌های علمی تکالیفی بر مدیران و روسا وجود دارد. رشد و اعتلای آینده‌سازان کشور در یک محیط صحیح و خطاپذیر از دیگر تکالیف این عزیزان است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به مدیران و روسای دانشگاه‌ها، گفت: باید بپذیریم که دانشجو خطا می‌کند و از اشتباه مبرا نیست. مهم است که بدانیم با چه عینکی به کارهای آنها نگاه می‌کنیم. اگر بنا بر سختگیری باشد ایراداتی که خواهیم دید زیاد می‌شود، نتیجه‌اش رشد یک بعدی دانشجوهاست. چنین دانشجویی نمی‌تواند دنبال اهداف نظام، دولت و مردم باشد. در خوش‌بینانه‌ترین حالت به منافع خودش فکر می‌کند. رشد دانشجو در دانشگاه هزینه دارد. باید قبول کنیم که اگر همان نگاهی که پدر در خانه به فرزندش دارد در دانشگاه نیز احیا شود، شرایط بهبود می‌یابد زیرا پدر فرزندش را که تندی کرده از خانه بیرون نمی‌اندازد.

عارف افزود: کسی که مدیر است باید خودش در دوران دانشجویی فعالیت داشته باشد. شرایط دانشجو و آرمان‌خواهی‌اش را بشناسد و اگر دانشجو خطایی کرد با تندی با او برخورد نکند، اگر غیر از این باشد نگاه حذفی و کمیته انضباطی بر سر کار می‌آید.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین ابراز عقیده کرد: من به مدیریت فعلی این دانشگاه خوش‌بین هستم. فضایی که در آن وجود داریم فضای خوبی است. دانشجویان باید سهم بیشتری در ادای تکالیف جنبش دانشجویی داشته باشند. جنبش دانشجویی از سال 70 تا حالا اقدامات ارزشمندی انجام داده است. دانشجویان این دانشگاه نیز می‌توانند فعالیت‌های خوبی داشته باشند. خواهش من از کسانی که در تشکل‌های دانشجویی کار می‌کنند این است که درکی درست از شرایط کشور داشته باشند. شرایط ویژه کشور را باید بپذیریم و بر اساس آن باید فعالیت کنیم. شرط ماندن و استمرار ماندن را بدون اغراض سیاسی بپذیریم.

وی خطاب به دانشجویان با بیان اینکه توصیه‌هایی برای شما دارم، یادآورشد: اولین مورد تاکید بر اخلاق‌مداری است. نباید اخلاق را قربانی امیال سیاسی کنیم. بپذیریم که اخلاق باید زیربنای همه فعالیت‌ها باشد. توجه به فعالیت‌های فرهنگی هم بسیار مهم است. باید بروید و مطالعه کنید. برخلاف کسانی که می‌گویند اوج فعالیت انجمن اسلامی در خارج از کشور بوده می‌گویم انجمن اسلامی در داخل کشور به دلیل شرایط سختی که قبل از انقلاب بر دانشگاه‌ها حاکم بود فعالیت‌های بسیار مهمی داشته است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وضعیت فرهنگی انجمن اسلامی را از دهه 40 تا به حال تحلیل کنید. به این نتیجه خواهید رسید که باید به فعالیت‌های فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. بحث توانمندسازی جوانان و دانشجویان نیز وظیفه دیگر بر عهده انجمن اسلامی است. این نگاه که همه فارغ‌التحصیلان که در انجمن اسلامی عضو بودند باید میزی در اداره‌های دولتی داشته باشند غلط است. توانمندسازی باید در دستور کار قرار بگیرد. باید درصد و مبنای تعاملات‌مان را با گروه رقیب بالا ببریم.

عارف با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه، گفت: درست است که عده‌ای می‌گویند دولت گذشته عملا برنامه پنجم توسعه را کنار گذاشته بود و الان در برنامه ششم باید همان شاخصه‌ها را مطرح کنیم اما این نگاهی سیاسی است. در انجمن‌هایتان با نگاه کارشناسانه‌ این موضوعات را طرح کنید. چقدر به شعار امسال توجه شده است به ویژه برای ما اصلاح‌طلبان که گفتمان‌مان بر پایه گفت‌وگو، پرهیز از چنددستگی و تاکید تعامل است. چقدر انجمن اسلامی به این شعار پرداخته است آن هم در سالی که برای ما بسیار مهم است و انتخابات برگزار می‌شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: انتخابات برای ما مهم است چون پایه انقلاب ما مردمی است. به همدلی و همزبانی در زمانی که به این شعار بسیار نیاز داریم باید پرداخته شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |