پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 12156 15:45 1394/02/08
ظریف: آمریکا تاکید کرد که بر تعهدات بین المللی پایبند است

ظریف: آمریکا تاکید کرد که بر تعهدات بین المللی پایبند است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ظریف: آمریکا تاکید کرد که بر تعهدات بین المللی پایبند است

ظریف: آمریکا تاکید کرد که بر تعهدات بین المللی پایبند است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پس از دیدار با جان کری وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه روند نگارش متن توافق «بسیار وقت گیر» خواهد بود،

گفت: توافق کردیم که هر قدر کار کارشناسی یا در سطح مدیران سیاسی و وزیران زمان نیاز باشد، برای این موضوع اختصاص دهیم. به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، دیدار ظریف و کری عصر دوشنبه به وقت محلی با حضور هیأت بلند پایه ای از وزارت امور خارجه آمریکا و تیم مذاکره کنندگان هسته ای کشورمان از جمله سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی معاونان ظریف ،وندی شرمن معاون کری و همچنین غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل برگزار شد. دیدار ظریف و کری که بیش از 100 دقیقه بطول کشید در اقامتگاه سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل برگزار شد.

ظریف پس از این دیدار در یک نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار داشت: در این جلسه ما در مورد نحوه ادامه کار صحبت هایی داشتیم و نگرانی خود را نسبت به بحث های مطرح شده در داخل آمریکا به ایشان منتقل کردیم که وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تأکید کرد آمریکا بر تعهدات بین المللی خود فارغ از مشکلات داخلی خود پایبند خواهد بود. وزیر امور خارجه افزود: در نهایت قرار شد از همین هفته با جدیت، ایران و 1+5 نگارش توافق نامه نهایی را شروع کنند و این کار در هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه کار نگارش توافق نامه بسیار وقت گیر خواهد بود، گفت: توافق کردیم تمام وقت لازم برای هر میزان کار کارشناسی، در سطح وزرا و مدیران سیاسی و کارشناسان درجهت ادامه کار را اختصاص دهیم. ظریف افزود: طبق برنامه از پیش تعیین شده قرار است پس از دو روز اول اجلاس ان. پی. تی که وزرا و سیاستمداران کشورها بر روی اجلاس بین المللی بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای متمرکز هستند، از روز چهارشنبه با ورود مدیران ارشد دیگر کشور های مذاکره کننده، کار بر روی نگارش متن نهایی توافق ادامه یابد. مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران تصریح کرد: در این دیدار قرار شد با جدیت از همین هفته ما و پنج بعلاوه یک، ادامه نگرش متن را شروع کنیم و این کار را هفته آینده هم ادامه دهیم تا متن نهایی حاصل شود.

وزیر امور خارجه درباره واکنش هیات آمریکایی به مصوبه اخیر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران و نیز پیگیری آن در نشست های کنگره گفت: آنچه که ما از دولت آمریکا و سایر دولت ها توقع داریم، این است که به تعهدات بین المللی خود پایبند باشند. ظریف تصریح کرد: یک بار دیگر آقای کری تکرار کرد که اگر به توافق برسیم، آمریکا بخش مربوط به خودش را از توافق اجرا خواهد کرد؛ البته مقررات داخلی دارند که مسوولیت خود آنهاست که پیگیری کنند. وزیر امور خارجه در پاسخ به این سووال که آیا مذاکرات ایران و 1+5 در سطح کارشناسی یا معاونان وزیران از هنگام ورود هیات ایرانی به نیویورک آغاز شده است یا خیر؟ گفت: روز دوشنبه افتتاحیه کنفرانس بین المللی بازنگری معاهده ان. پی.تی و همه هیات ها تمرکزشان بر آن بود و علاوه بر آن هنوز همکاران مدیران سیاسی از کشور ها وارد نیویورک نشده اند.

وی افزود: قرار ما این بود که مذاکرات بعد از دو روز اول اجلاس آغاز شود چون بخش عمده فشار کاری اجلاس ان پی تی در سطح مدیران سیاسی است و اجلاس بازنگری معاهده تا نزدیک به یک ماه ادامه پیدا خواهد کرد. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از آنجا که در دو تا سه روز نخست کنفرانس بازنگری ان پی تی، زمان سخنرانی های وزیران خارجه کشورها و بحث های سیاسی اجلاس است، قرار ما بر این بود که مذاکرات هسته ای آغاز نشود تا بتوانیم بر روی کنفرانس ان. پی. تی متمرکز شویم و از روز چهارشنبه مذاکرات را دوستان ما آغاز خواهند کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |