پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 115785 09:55 1399/07/24
ظرف ۴ روز ۴ هزار درخواست ترخیص کالا ارسال شده است

ظرف ۴ روز ۴ هزار درخواست ترخیص کالا ارسال شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ظرف ۴ روز ۴ هزار درخواست ترخیص کالا ارسال شده است

ظرف ۴ روز ۴ هزار درخواست ترخیص کالا ارسال شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مهر، جمال ارونقی درباره مصوبه اخیر سفر معاون اول رئیس جمهور به بندر شهید رجایی درباره ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه گفت: مصوبه در تاریخ ۱۵ مهر به گمرک ابلاغ شد و ظرف ۴ روز بیش از ۴ هزار درخواست به ما ارسال شده است که این درخواست‌ها بلافاصله پالایش شده و اطلاعات مورد درخواست به وزارت صمت ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون اطلاعات ۵۲۰ میلیون دلار کالای اساسی و غیراساسی طی سه لیست، از گمرک به وزارت صمت فرستاده شده است. این وزارتخانه بعد از بررسی، لیست را به بانک مرکزی خواهد فرستاد و بانک مرکزی نیز اعلام آمادگی کرده تا ظرف یک هفته شرایطی را فراهم کند که امکان ترخیص کالا فراهم شود.

معاون فنی گمرک بیان داشت: در مصوبه تصریح شد که ظرف ۱۴ روز از زمان ابلاغ مصوبه نسبت به اظهار کالا اقدام شود. بنابراین برخی از صاحبان کالا که قبل از تاریخ ۵ مهر کالایشان در گمرک مانده اما هنوز نتوانسته‌اند کالای خود را به گمرک اظهار کنند فرصت برای اظهار کالا به گمرک دارند.

وی درباره استقبال وارد کنندگان کالاهای اساسی از مصوبه مذکور گفت: عمده کالاهای اساسی به صورت اعتباری خریداری شده است و چون ارزش آنها بالا است صاحبان کالا باید برای دریافت اعلامیه تأمین ارز به صورت اعتباری، درخواست دهند و بانک مرکزی نیز متعهد گردیده است ضمن صدور اعلامیه ارز اعتباری، ظرف ۳ ماه در خصوص تأمین ارز این کالاها اقدام کند؛ به همین دلیل برخی واردکنندگان کالای اساسی که کالایشان را به این صورت وارد کرده‌اند استقبال چندانی از مصوبه نشان ندادند.

وی خاطرنشان کرد: ۳.۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر موجود است که تخمین زده می‌شود ۷۰ درصد آن به صورت اعتباری خریداری شده و یا به گمرک اظهار شده است و حتی مجوزهای لازم نیز اخذ شده است و یا قابلیت اظهار به گمرک را به دلیل انتقال اسناد مالکیت به صاحب کالا دارا هستند.

ارونقی افزود: ۳۰ درصد از کالاهای اساسی به صورت اعتباری خریداری نشده و منتظر تأمین ارز هستند که بانک مرکزی اعلام آمادگی کرده با اعلام ستاد تنظیم بازار و یا وزارت صمت با اولویت نسبت به تأمین ارز این اقلام اقدام کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |