پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 167866 11:07 1400/10/13
ظرفیت پتروشیمی ایران 64 درصد تقویت شد

ظرفیت پتروشیمی ایران 64 درصد تقویت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ظرفیت پتروشیمی ایران 64 درصد تقویت شد

ظرفیت پتروشیمی ایران 64 درصد تقویت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، مرتضی شاه‌میرزایی در نخستین نشست «چالش‌های صنعت پتروشیمی و راهکارهای برون رفت از آن» با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۲ میلیون تن خوراک صنعت پتروشیمی است، افزود: این میزان روزانه معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خوراک است. 

وی ادامه‌داد: اکنون ۶۷ شرکت پتروشیمی با ظرفیت اسمی ۹۰ میلیون تن داریم اما تولید ۶۵ میلیون تن است. 

معاون وزیر نفت گفت: در مجموع ۴۰ میلیون تن محصول نهایی پتروشیمی در کشور تولید می‌شود که ۳۰ میلیون تن سهم صادرات و ۱۰ میلیون تن در بازار داخلی به فروش می رسد و ۲۵ میلیون تن نیز خوراک بین مجتمعی است.

وی، ارزش فروش داخلی و صادرات پتروشیمی را ۲۱ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: ارزش هر تن محصول پتروشیمی به طور میانگین ۴۷۰ دلار است.

معاون وزیر نفت اضافه‌کرد: ظرفیت پتروشیمی در چشم انداز ۱۴۰۶ و پایان برنامه هفتم به ۱۴۱ میلیون تن در سال می‌رسد.

به گفته شاه میرزایی، ظرفیت تولید مواد پایه و شیمیایی که اکنون ۴۰ میلیون تن در سال است تا پایان سال ۱۴۰۶ به ۷۴ میلیون تن می رسد. ظرفیت تولید متانول نیز که اکنون ۱۲ میلیون تن است به ۳۰ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند.  

وی بیان‌داشت: ظرفیت تولید محصولات پلیمری از هشت میلیون تن در سال جاری به ۱۹ میلیون تن در پایان برنامه هفتم افزایش پیدا خواهد کرد. 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه‌کرد: ظرفیت تولید اروماتیک‌ها از چهار میلیون تن به پنج میلیون تن افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید کود اوره و فسفات نیز از  ۹ میلیون تن  به ۱۱ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند، گفت: سوخت و خوراک پتروشیمی‌ها نیز از ۲۹ میلیون تن فعلی به ۳۲ میلیون تن می‌رسد. 

معاون وزیر نفت ادامه‌داد: اکنون حدود ۷۵ درصد از ظرفیت اسمی تولید انجام می‌شود. 

وی افزود: در بخش شرقی کشور با توجه به عدم توسعه صنعت پتروشیمی در این بخش کشور و با توجه به مسائل زیست محیطی، باید صنایع پایین دستی و کوچک را توسعه دهیم. 

شاه‌میرزایی با بیان اینکه ظرفیت تولید پتروشیمی در سال ۹۹ حدود  ۶۵ میلیون تن بوده، گفت: این رقم در سال جاری به ۹۱ میلیون تن و در سال ۱۴۰۶ به ۱۴۱ میلیون تن افزایش خواهد داشت‌. ظرفیت تولید پتروشیمی در سال ۱۴۱۱ و پایان برنامه هشتم به ۲۰۰ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند. 

وی تاکید کرد: مصرف خوراک صنعت پتروشیمی از منابع بالادستی که سال گذشته معادل یک میلیون بشکه نفت خام بود و امسال به ۱.۱ میلیون بشکه معادل نفت خام می رسد، در پایان برنامه هفتم به ۱.۵ و در پایان برنامه هشتم به ۲.۲ میلیون بشکه معادل نفت خام در روز می‌رسد که با ظرفیت پالایشی کشور برابر است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه تقاضا برای فرآورده‌های پالایشی تا سال ۲۰۳۰ یک درصد خواهد بود، گفت: تقاضا برای محصولات پتروشیمی تا سال ۲۰۳۰ تا ۴.۵ درصد افزایش خواهد داشت. 

معاون وزیر نفت ادامه داد: اکنون ۷۰ طرح پتروشیمی در کشور در حال ساخت است که ۳۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و تاکنون ۸.۵ میلیارد دلار آن تامین شده است. 

وی خاطرنشان‌کرد: تامین سرمایه مورد نیاز برای اجرای طرح‌های پتروشیمی با راهکارهای مختلفی مانند تشکیل صندوق‌های پروژه، استفاده از سرمایه‌های مردمی، انتشار اوراق مشارکت، تامین منابع مالی از منابع خارجی و اعطای مجوز طرح‌های پتروشیمی به سرمایه گذاران خارجی خواهد بود. 

شاه میرزایی، برنامه‌های آتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی را شامل بازنگری اساس‌نامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، پیگیری ایجاد نهاد تنظیم گر بخشی و رگولاتوری، تدوین و ارائه برنامه هفتم و هشتم توسعه با تمرکز بر توسعه زنجیره ارزش، تمرکز، اولویت بندی و پیگیری طرح های نیمه تمام صنعت در بخش خصوصی، توسعه ساخت داخل و توانمندسازی سازندگان داخلی و غیره برشمرد.

نخستین نشست ملی بررسی چالش‌های صنعت پتروشیمی و راهکارهای برون رفت از آن از امروز (دوشنبه ۱۳ دی ماه) در دانشگاه امام صادق (ع) آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |