پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 160451 08:12 1400/08/16
ظرفیت‌های تجارت محصولات کشاورزی ایران و پاکستان بررسی شد

ظرفیت‌های تجارت محصولات کشاورزی ایران و پاکستان بررسی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ظرفیت‌های تجارت محصولات کشاورزی ایران و پاکستان بررسی شد

ظرفیت‌های تجارت محصولات کشاورزی ایران و پاکستان بررسی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با عبدالرزاق داود مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری (سرپرست وزارتخانه بازرگانی پاکستان) و هیئت همراه اظهار کرد: پیشینه رابطه ایران و پاکستان قدمت بالایی دارد، ما دارای مرز، دین، فرهنگ و اقوام مشترک هستیم که می تواند شرایط تجاری بهتری نسبت به امروز برای دو کشور به ارمغان بیاورد.

وی افزود: ایران و پاکستان رقابتی در محصولات کشاورزی ندارند و مکمل هم هستند بنابراین باید از فرصت همکاری دو کشور استفاده شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کالاهای صادراتی ایران به پاکستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما ظرفیت صادرات خرما و سیب درختی را به پاکستان داریم و در مقابل می توانیم کنجد و برنج وارد کنیم.

وی ادامه داد: نگاه ما در دولت جدید، نگاه ارتباط با همسایه و از طریق تهاتر است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که تعرفه‌ای دو کشور باید ترجیحی باشد، عنوان کرد: ما باید نگاه جدیدی به کشاورزی داشته باشیم و در زمینه دام سنگین، شتر، مرکبات و محصولات کشاورزی با هم همکاری کنیم، همچنین باید مشکلات بازارچه‌های مرزی برطرف شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می کنیم مراودات مالی دو کشور با توجه به شرایط تحریم ایران، از طریق پول رایج در دو کشور انجام شود تا مشکلات تجاری دو کشور برطرف شود.

تهاتر، راه حل تجارت ایران و پاکستان

در ادامه این دیدار، عبدالرزاق داود مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری (سرپرست وزارتخانه بازرگانی پاکستان) اظهار کرد: در حال حاضر روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان هیچ مناسبتی با پیشینه روابط این دو کشور ندارد و امیدواریم بتوانیم این شرایط را تغییر دهیم.

وی افزود: در این منطقه نیازمند یک اتصال و ارتباط بین کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان و تاجیکستان است و در این اتصال منطقه ای، ایران و پاکستان مهمترین کشور ها هستند، بدون ایرن این ارتباط به ظرفیت نهایی نخواهد رسید.

داود ادامه داد: هرگونه بهبود همکاری تجاری و اقتصادی با ایران بسیار مهم است و حجم تجارت این دو کشور به خصوص در حوزه کشاورزی باید گسترش یابد.

وی با اشاره به ظرفیت تهاتر در دو کشور عنوان کرد: پاکستان دارای برنج و ایران دارای نفت و پتروشیمی است که می توانیم این کالاها را با هم تهاتر کنیم.

مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری عنوان کرد: ما به شرایط تحریمی ایران واقف هستیم و به دنبال یک ساز و کار برای ایجاد ارتباط موثر و مفید با برادرمان ایران هستیم به همین دلیل پیشنهاد تهاتر را مطرح می کنیم.

وی افزود: محصولات دیگری که می توانیم به ایران صادر کنیم شامل کینوا، انبه و مرکبات است و امیدواریم مشکلات موجود برای تبادلات تجاری در سایه روابط برادرانه با ایران مرتفع شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |