جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 197104 11:46 1401/07/10
طی 6 ماه تولید خودرو 6 درصد رشد کرد

طی 6 ماه تولید خودرو 6 درصد رشد کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
طی 6 ماه تولید خودرو 6 درصد رشد کرد

طی 6 ماه تولید خودرو 6 درصد رشد کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، برپایه آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو سواری در این مدت با رشد یک درصدی به ۴۴۹ هزار و ۵۶۴ دستگاه رسید.

خودرو سواری بیش از ۸۷ درصد تولید خودروسازان را در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داده است.

در این مدت ۵۱ هزار و ۳۴۰ دستگاه وانت تولید شد که نشان‌دهنده رشد ۴۵ درصدی است.

همچنین بیشترین رشد تولید در ون با ۵۸۳ درصد به ثبت رسید. خودروسازان داخلی تا پایان شهریورماه یک هزار و ۳۸۶ دستگاه ون تولید کردند.

۴۷۶ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس (افت پنج درصدی)، ۵۲۴ دستگاه اتوبوس و ۱۲ هزار و ۹۱۶ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده (رشد ۱۸۲ درصدی) در مدت یاد شده تولید شد.

این آمارها دربرگیرنده تولید خودروهای کامل و ناقص است.

سهم خودروسازان از تولید/ رشد تولید خصوصی‌ها

بر پایه این گزارش، گروه صنعتی ایران‌خودرو با تولید ۲۲۸ هزار و هشت دستگاه خودرو تا پایان شهریورماه عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور را از آن خود کرد. آمار تولید آبی‌پوشان جاده مخصوص در هم‌سنجی با پارسال افت ۶ درصدی نشان می‌دهد.

نارنجی‌پوشان جاده مخصوص یا همان گروه سایپا نیز با تولید ۲۰۹ هزار و ۳۱۰ دستگاه خودرو (کاهش یک درصدی) به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور باقی ماندند.

با این حال، نکته قابل توجه رشد چشمگیر تولید توسط خودروسازان بخش خصوصی است، به‌طوری که با ثبت رشد ۱۴۰ درصدی تعداد ۷۸ هزار و ۸۸۸ دستگاه خودرو تولید کردند.

سهم تولید بخش خصوصی در ۶ماهه ابتدایی امسال از هفت به ۱۵ درصد افزایش یافته است.

رشد ۲۸۴ درصدی تولید خودرو کامل

بررسی آمار تولید، تحویل و تعهدات خودروهای سبک (سواری و وانت) دو خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد تولید خودروهای کامل در ۶ماهه ابتدایی امسال ۳۸۸ هزار و ۸۵۵ دستگاه بوده که حاکی از رشد ۲۸۴ درصدی است.

این در حالی است که تولید خودروهای ناقص با کاهش ۸۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۴۱ هزار و ۶۳۳ دستگاه رسیده است.

ایران‌خودرو و سایپا در همین مدت ۵۱۷ هزار و ۷۳۲ دستگاه خودروی سواری و وانت تحویل مشتریان دادند که رشد ۲۸ درصدی نشان می‌دهد. تعداد تعهدات معوق این دو خودروساز چهار هزار و ۵۲۰ دستگاه است و آمار خودروهای ناقص انباشته در کف پارکینگ آنها به ۲ هزار و ۳۲۵ دستگاه کاهش یافت و در آستانه صفر شدن است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |