جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 2380 14:39 1393/03/18
طوفانهاي با نام زنانه مرگبارترند!

طوفانهاي با نام زنانه مرگبارترند!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
طوفانهاي با نام زنانه مرگبارترند!

طوفانهاي با نام زنانه مرگبارترند!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

يافته‌هاي پژوهش جديد محققان آمريکايي نشان داد، توفانهاي داراي اسم زنانه مرگبارتر از توفانهاي با اسم مردانه هستند چرا که معمولا کم‌خطرتر تصور مي‌شوند.


به گزارش ايسنا، بررسي‌هاي محققان دانشگاه ايلينويز نشان داده تغيير نام توفانهاي شديد از اسم مردانه مانند چارلي به اسم زنانه کاترينا مي‌تواند ميزان تلفات را تا سه برابر افزايش دهد.
اين پژوهش اولين نمونه‌اي است که نشان مي‌دهد کليشه‌هاي جنسيتي مي‌توانند از عواقب مرگباري برخوردار باشند.
بررسي بيش از شش دهه نرخ مرگ و مير ناشي از توفانهاي آمريکا نشان داد، توفانهاي شديد با اسامي زنانه‌تر منجر به تلفات بيشتر شده بودند که دليل آن کمتر ترسناک تلقي شدن آنها است.
در نتيجه، افراد در مسير اين توفانهاي مرگبار ممکن است اقدامات حفاظتي کمتري انجام دهند که آنها را آسيب‌پذيرتر مي‌کند.
به گفته محققان، يافته‌هاي آنها نشانگر يک نتيجه ناگوار و ناخواسته از نامگذاري جنسيتي توفانهاست که از تاثيرات مهمي براي سياست گذاران، هواشناسان و عموم مردم در رابطه با برقراري ارتباطات و آمادگي در زمان توفان برخوردار است.
محققان به بررسي تلفات دقيق توفانهاي آمريکا از سال 1950 تا 2012 بجز توفان کاترينا در سال 2005 و توفان آدري در سال 1957 پرداختند. دليل حذف توفانهاي مذکور آن است که بسيار مرگبارتر از توفانهاي عادي بودند.
محققان دريافتند که در ميان مخربترين توفانها، هر کدام که اسم زنانه داشتند، انسانهاي بيشتري در آن کشته شده بودند.
در ادامه دانشمندان به بررسي تاثير جنسيت مرتبط با نام توفانها با قضاوت افراد در مورد مرگبار بودن آنها پرداخته و دريافتند که بيشتر آنها توفانهايي مانند الکساندرا، کريستينا يا ويکتوريا را کم خطرتر و کم شدت‌تر از توفانهاي الکساندر، کريستوفر يا ويکتور تصور مي‌کردند.
پيش از اين تنها نامهاي زنانه براي توفانهاي آمريکا انتخاب مي‌شد که آن هم به دليل طبيعت غير قابل پيش‌بيني اين پديده‌ها بود. يک سيستم جايگزين نامگذاري مردانه-زنانه در اواخر دهه 1970 به دليل افزايش سطح آگاهي جامعه از تبعيض جنسي بوجود آمد.
توفانها در سال گذشته بيش از 200 انسان را در آمريکا از بين بردند و توفانهاي شديد مي‌توانند صدها تلفات از خود باقي بگذارند.
نتايج اين پژوهش در مجله مجموعه مقالات آکادمي ملي علوم منتشر شده است.
گوشواره
وزير ورزش و جوانان: تامين بودجه وام ازدواج براي دولت دشوار است
وزير ورزش جوانان گفت: با احتساب سه ميليون نفر در صف دريافت وام ازدواج ميزان بودجه لازم براي پرداخت اين وام 4500 ميليارد تومان است و تامين اين رقم براي دولت دشوار است. البته اميدواريم تا بتوانيم اين رقم را تامين کنيم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |