جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 931 13:19 1393/01/20
طلا تاپایان سال ۲۰۱۴به ۱۰۵۰دلار کاهش می یابد

طلا تاپایان سال ۲۰۱۴به ۱۰۵۰دلار کاهش می یابد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
طلا تاپایان سال ۲۰۱۴به ۱۰۵۰دلار کاهش می یابد

طلا تاپایان سال ۲۰۱۴به ۱۰۵۰دلار کاهش می یابد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارپول : کارشناسان موسسه گلدمن ساش بر این باورند کە با توجه بە جان گرفتن دوبارە اقتصاد آمریکا و افزایش نرخ بهرە کوتاه مدت و بلند مدت، رو بە آخر سال ۲۰۱۴ قیمت اونس طلا در محدودە ۱۰۵۰ دلار قرار گیرد
پس از فروکش کردن بحران سیاسی در اکراین و شبه جزیره کریمه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نسبت به ماه های بحران حدود ۱۰۰ دلار کاهش یافته است. از این رو و با بدل گشتن بحران اوکراین و کریمه به مسئله ای عادی در محافل خبری، همچون گذشته عامل اصلی تعیین قیمت طلا در بازارهای جهانی وضعیت اقتصادی آمریکا و کشورهای صنعتی و انتشار آمار مربوط به این کشورها است. از این رو گزارش های اقتصادی آمریکا بیش از ‌هر چیز دیگری در تعیین قیمت طلا نقش بازی می کند، همچنان کە در یکی دو هفتە اخیر شاهد آن بودیم.
با توجه به شاخصهای اقتصادی ایالات متحده و سایر کشورهای توسعه یافته کارشناسان بین المللی طلا رفتارهای متفاوتی را برای قیمت جهانی این فلز با ارزش پی بینی کرده اند. تعدادی از این کارشناسان به افزایش قیمت طلا و تعدادی نیز به کاهش قیمت طلا در هفته های آتی اعتقاد دارند.
تحلیل های کاهشی در قیمت طلا
 این کارشناسان پیش از این و در جریان بحران اوکراین نیز پیش بینی کاهشی از قیمت طلا ارائه کرده بودند.
کارشناسان اقتصادی بورس مالزی نیز تحلیلی مشابه برای کاهش قیمت طلا ارائه داده و تاکید کردند فشارهای ناشی از افزایش ارزش دلار و بهبود عملکرد بازار سهام آمریکا تاثیر منفی زیادی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت.
الگوی ارائه شده توسط محققان رویترز نیز از الگوهای فصلی معمول کە در سالهای اخیر دیدە شدە پیروی می کند و با توجە بە بهبود اوضاع اقتصادی جهان پیش بینی کرده اند کە متوسط قیمت طلا در ٢٠١۴ حدود ١٢٢۵ باشد کە ١٣ درصد کاهش نسبت بە سال قبل خواهد داشت.
برخی تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند کاهش احتمالی تقاضای طلا در بازار چین و افزایش نرخ بهره واقعی آمریکا طی ماه های آینده فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد خواهد کرد.
این تحلیلگران بر این باورند که نرخ بهره واقعی آمریکا طی سال گذشته یک درصد افزایش داشته و این مساله تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است. جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا نیز هفته گذشته تاکید کرد، بانک مرکزی این کشور هنوز اقدامات کافی را برای کاهش نرخ بیکاری انجام نداده و هنوز به اجرای محرک پولی در شرایط فعلی نیاز است.
تحلیل های افزایشی در قیمت طلا
علی رغم کاهش ۱۰۰ دلاری قیمت هر اونس طلا در یک ماه گذشته و رسیدن قیمت هر اونس طلا به زیر ۱۳۰۰ دلار هنوز برخی کارشناسان بر این باورند که قیمت طلا با افزایش روبرو خواهد شد.
کارشناسان پایگاه اینترنتی اف ایکس امپایر در یک تحلیل تکنیکال از ادامه روند صعودی قیمت طلا در هفته پیش رو خبر داده و اعلام کرده اند سطح مقاومتی قیمت طلا در روزهای آینده ۱۳۲۰ دلار خواهد بود. طبق این تحلیل در صورت شکسته شدن این سطح احتمال افزایش بیشتر قیمت طلا وجود خواهد داشت و قیمت این فلز زرد می تواند بار دیگر به مرز ۱۴۰۰ دلاری نزدیک شود.
کارشناسان اقتصادی موسسه سرمایه گذاری گری ولف و پایگاه اینترنتی بارونز نیز تحلیلی دیگر در راستای افزایش قیمت طلا در آینده ارائه داده اند. طبق این تحلیل سیاست های انبساطی پولی بانک های مرکزی بزرگ جهان طی ماه های آینده تاثیر زیادی بر ادامه روند صعودی قیمت طلا خواهد داشت. از این رو پایین بودن نرخ بهره بانکی در آمریکا و اروپا و تزریق نقدینگی بیشتر به اقتصاد این کشورها تاثیر زیادی بر ادامه روند صعودی قیمت طلا خواهد داشت و قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال به بیش از ۱۴۰۰ دلار خواهد رسید.
برخی از کارشناسان اقتصادی نیز افزایش تقاضای سرمایه گذاران برای خرید طلا به خصوص در بازارهای آسیایی را عامل مهم دیگری بر روند تحولات قیمت طلا می دانند. براین اساس بانک های مرکزی کشورهای نوظهور به خصوص چین، برزیل، کره جنوبی، ترکیه روسیه و قزاقستان همچنان به خرید طلا ادامه می دهند و قیمت طلا با افزایش روبرو خواهد شد.
در انتها نیز باید به تازه ترین نظرسنجی کیتکو نیوز از کارشناسان اقتصادی اشاره کرد. در این نظرسنجی اکثر کارشناسان اعتقاد به افزایش قیمت طلا در هفته آینده دارند.
با این حال باید منتظر ماند و دید قیمت طلا در هفته های آینده و سال ۲۰۱۴ چه روندی را طی خواهد کرد. اما آنچه مسلم است و اکثر کارشناسان اقتصادی بر آن اعتقاد دارند تاثیرپذیری شدید قیمت طلا از شاخص های اقتصادی آمریکا و کشورهای توسعه یافته است. اگر اخبار حاکی از بهبود شاخص های اقتصادی در ایالات متحده باشد، قیمت طلا با کاهش مواجه خواهد شد. در غیر صورت و با انتشار آمارهای ضعیف از وضعیت اقتصادی آمریکا احتمال افزایش قیمت این فلز زرد قوت خواهد گرفت.
به گزارش طلا ، در هفته جاری نیز رویدادهای اقتصادی متفاوتی رخ خواهد داد که میتواند تاثیر بسزایی در قیمت طلا بگذارند. از این جمله می توان به اعلام شاخص تولیدات صنعتی انگلیس، گزارش وزارت کار آمریکا و سخنرانی کوچر لاکوتا و پلاسر دو تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا در روز سه شنبه، انتشار شاخص بهای واردات آمریکا در روز پنج شنبه و شاخص بهای تولید کننده آمریکا در روز جمعه اشاره کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |