جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 131938 18:25 1399/11/15
طرح کسب و کار یا بیزینس پلن چیست؟

طرح کسب و کار یا بیزینس پلن چیست؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
طرح کسب و کار یا بیزینس پلن چیست؟

طرح کسب و کار یا بیزینس پلن چیست؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

اگر در فکر شروع کسب و کاری هستید و با کسی مشورت کنید بدون شک این جمله را خواهید شنید؛ ابتدا بیزینس پلن کسب و کارت را طراحی کن!

اما اگر با مفهوم دقیق و دلیل ضرورت بیزینس پلن یا طرح کسب و کار آشنایی ندارید این مقاله کمک خوبی برای شما خواهد بود.

بیزینس پلن که معادل فارسی آن "طرح کسب و کار" میباشد شما را در راستای رسیدن به اهدافتان در کسب و کار یاری میکند.

طرح کسب و کار یا Business Plan نوشته و توضیحی ا‌ست درباره آینده کسب و کارتان. در واقع طرح کسب و کار (Business Plan)، سندی‌ است درباره کارهایی که در کسب و کارتان خواهید کرد و این که چگونه آن‌ها را انجام خواهید داد.

طرح کسب و کار دو جنبه دارد. یک جنبه آن جهت ارائه به ذی‌نفعان ( به خصوص سرمایه‌گذاران) است. جنبه دیگر آن یک سند پویا است که بر اساس نیاز شکل می‌گیرد و روز به روز بر آن افزوده می‌شود. این سند پویا بیشتر بر دستورالعمل‌ها، فعالیت‌ها، اهداف و شاخص‌های تحقق اهداف متمرکز است.

چرا بیزینس پلن احتیاج دارم ؟

به زبان ساده تر بیزینس پلن میتواند قبل از شروع ایده ای کلی درباره کسب و کارتان به شما بدهد.

بیزینس پلن میتواند نیازها و ملزومات کارتان را شناسایی کند.

با نوشتن بیزینس پلن دید بهتری به روند درآمد کسب و کارتان خواهید داشت.

و در نهایت بیزینس پلن باعث دید واقع بینانه تر شما نسب به کسب و کارتان میشود و شما را از توهمات و رویاهای بیهوده دور می کند.

هفت مورد کلیدی که در طرح کسب و کار باید ذکر شود:

خلاصه اجرایی،شرح کسب و کار، معرفی محصولات یا خدمات،استراتژی های بازار،تحلیل رقبا،برنامه طراحی و توسعه کسب و کار،برنامه مدیریتی،تحلیل مالی

نوشتن بیزینس پلن (Business Plan) یا طرح کسب و کار طاقت فرسا و  وقت گیر است، اما ارزش زحمتی که میکشید را دارد. بررسی ها حاکی از آن است که احتمال رشد یا بهبود وضعیت شرکتهایی که بیزینس پلن تهیه می کنند دو برابر شرکتهایی است که در این زمینه سهل انگاری می کنند.

امروزه کارآفرینان اغلب بیزینس پلن های خود را در قالب های زیر ارائه می کنند:

اسلایدشو: بیزینس پلن خود را با استفاده از فهرست های گلوله ای، تصاویر و نمودارهای جذاب به تصویر بکشید. تهیه اسلایدشو از طرحِ کاملاً نوشتاری آسانتر است و از نظر بصری نیز جذاب تر به نظر می رسد. چنانچه طرح خود را به یک سرمایه گذار، مشتری یا کارمند بالقوه ارائه می کنید، این گزینه می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

کاغذی: بیزینس پلن کاغذی هم حاوی همان مولفه های اسلایدشو است، اما در قالب پاراگراف های مفصّل ارائه می شود. معمولاً هنگامی که سرمایه گذاران یا بانک ها به این نتیجه می رسند که می توانند با شما همکاری کنند، چنین بیزینس پلنی را از شما طلب می کنند.

بیزینس پلن نرم افزاری: این بیزینس پلن با استفاده از نرم افزار مخصوص تولید می شود و دارای قالب، نمودارها و جداول تعاملی است.

بیزینس پلن یک صفحه ای: یک بیزینس پلن کوتاه یک صفحه ای، نسخه دقیق تری از بیزینس پلن کامل شما است. معمولاً هنگامی از این نوع از بیزینس پلن استفاده می کنیم که نمی خواهیم کل طرح را افشا کنیم و به تازگی گفتگوی خود با سرمایه گذار، وام دهنده یا بخش ثالث دیگری را آغاز کرده ایم.

بیزینس پلن غیررسمی: اگر فقط به منظور انسجام دادن به افکارتان بیزینس پلن تهیه می کنید یا فقط می خواهید شریک تان را در جریان قرار بدهید، از هر ابزاری می توانید استفاده کنید. اگر قرار نیست که بیزینس پلن را با کسی به اشتراک بگذارید لزومی ندارد که برای سبک و سیاق و قالب آن نگرانی به خود راه بدهید.

بیزینس پلن مجموعه از عقاید و اندیشه ها برای آینده ی کسب و کارتان است اما در نظر داشته باشید که در نوشتن بیزینس پلن به نوشتن پاسخ سوالات مهمی که در زمینه ی کسب و کارتان از شما پرسیده خواهد شد را در راستای اهدافتان قرار دهید.

ویدا وهابی - دانشجوی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران

Vidavahabi74@gmail.com



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |