پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 119896 13:19 1399/08/25
طرح جهش تولید در انتظار تایید شورای نگهبان

طرح جهش تولید در انتظار تایید شورای نگهبان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
طرح جهش تولید در انتظار تایید شورای نگهبان

طرح جهش تولید در انتظار تایید شورای نگهبان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

علی اصغر خانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، ، با اشاره به تاثیر تحولات بین المللی و کاهش قیمت بازارهای اقتصادی در رونق بخشی مسکن اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از افراد اتفاقات بازار مسکن را به تحولات بیرونی از جمله نوسانات بازار ارز و طلا گره می زنند در حالی که عمده تاثیرات بازار مسکن متاثر از عوامل داخلی کشور است و هیچ ارتباطی به عوامل و تحولات بیرونی و خارجی ندارد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم به طرح جهش تولید مسکن و آخرین وضعیت این طرح اشاره کرد و افزود: در قالب طرح جهش تولید مسکن دولت ملزم به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی شده است، ضمن اینکه در این طرح ارائه زمین ارزان و حتی در برخی موارد ارائه زمین رایگان پیشنهاد شده است.

وی با بیان اینکه دولت نباید زمین را با قیمت کارشناسی در اختیار انبوه ساز قرار دهد بلکه باید برای حمایت از تولید و تامین مسکن زمین با قیمت های پایین تر از ارزش کارشناسی و حتی رایگان عرضه شود، ادامه داد: ما در کمیسیون عمران همه جوانب این طرح جهش تولید مسکن را واکاوی کردیم و در نهایت دو فوریت آن تصویب شد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از تصویب دو فوریت و همچنین جزئیات طرح در صحن علنی برای چکش کاری مجدد به کمیسیون عمران ارجاع داده شد و پس اصلاحات و تصویب در صحن، برای تایید به شورای نگهبان قانون اساسی تقدیم شد.

خانی با تاکید بر اینکه طرح جهش تولید مسکن یک طرح کاملا پخته است، گفت: البته ممکن است این طرح هم ایراداتی داشته باشد که ما در کمیسیون عمران مجلس آمادگی داریم تا هر گونه پیشنهاد نمایندگان برای رفع ایرادات احتمالی را مورد بررسی قرار دهیم.

وی درباره طرح اقدام ملی مسکن نیز گفت: قطعا ساخت 400 هزار واحد مسکونی اگر یک طرح مشابه مسکن مهر البته با رفع نواقص زیاد این طرح که در حال حاضر کاملا قابل احصاء است، باشد می تواند به عنوان یک طرح ارزان سازی مسکن تلقی شود. لذا دولت باید از هر شیوه ای که می تواند از بخش مسکن حمایت ویژه کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی دیگر از موارد مهم و تاثیر گذار در رونق بخشی بازار مسکن بحث تسهیلات بانکی است که این تسهیلات باید به نرخ ارزان و با بازپرداخت بلند مدت در اختیار مشتریان واقعی بازار مسکن قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه حتما شبکه بانکی باید در پرداخت تسهیلات مسکن مشارکت داشته باشد، افزود: سهم پایین شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات مسکن در کمیسیون عمران مجلس هم مورد بحث قرار گرفته، لذا علاوه بر اینکه بانک مسکن 90 درصد از تسهیلات اعطایی خود را به بخش مسکن اختصاص می دهد، سایر بانک ها نیز باید در این زمینه فعال شوند.

خانی با بیان اینکه دولت نباید غیر از تسهیلات مسکن بار مالی تکلیفی به بانک مسکن تحمیل کند، گفت: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار 17 درصد از کل تسهیلات شبکه بانکی باید به بخش مسکن اختصاص یابد، این در حالی است که در سال گذشته فقط بین 5 تا 6 درصد از تسهیلات بانک ها در حوزه مسکن بوده، ضمن اینکه در سال جاری نیز تاکنون کمتر از 7 درصد از کل تسهیلات شبکه بانکی به مسکن اختصاص یافته است. بنابراین انتظار می رود در جهت خانه دار شدن اقشار متوسط جامعه شبکه بانکی در اعطای تسهیلات مسکن به طور جدی وارد شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |