جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 12514 14:14 1394/02/20
طرح بلند پروازانه کاهش شدید سرانه مصرف آّب

طرح بلند پروازانه کاهش شدید سرانه مصرف آّب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
طرح بلند پروازانه کاهش شدید سرانه مصرف آّب

طرح بلند پروازانه کاهش شدید سرانه مصرف آّب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ایران دوبرابر میانگین جهانی آب مصرف می کند

گروه امورزیربنایی

درحالی که براساس آمارهای منتشر شده، دراین سالها سرانه مصرف آب در کشور از حدود 170 لیتر در روز سال 1386 به 300 لیتر رسیده است، مسوولان وزارت نیرو از طرحی سخن می گویند که مدعی کاهش این سرانه مصرف تا حد 150 لیتر، یعنی متوسط مصرف جهانی است.  

این موضوع درحالی مطرح شده است که علاوه بر خشکسالی مستمر 14 ساله کشور و کاهش بارندگی این روزها صحبت از نابودی منابع آبی است به طوریکه در برخی دشت‌های کشور زمین تا ۲.۵متر نیز نشست کرده است.

به گزارش جهان اقتصاد، اگرچه از جزییات این طرح بلندپروازانه مطلب خاصی منتشر نشده است اما با توجه به اظهارنظرهای مختلف مسوولان می توان اینگونه برداشت کرد که هدف اصلی از بیان چنینی موضوعاتی بیشتر مربوط به بحث گرانی آب است.

در یکی از این اظهارنظرها، رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو، گفت: باید مصرف سرانه آب به تدریج به ۱۵۰تا ۱۶۰لیتر کاهش یابد.

میدانی درباره نظر برخی کارشناسان در زمینه محدود کردن صرفه‌ جویی در آب به بخش کشاورزی گفت: کنار هم قرار دادن و اولویت‌ بندی صرفه‌ جویی در بخش شرب و کشاورزی موضوع درستی نمی‌ تواند باشد و اصول و استانداردهای مصرف در هر بخش شرایط خاص خود را دارد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با تاکید بر اینکه باید سرانه مصرف آب کشور را به میزان منطقی برسانیم اظهارداشت: در برخی مناطق آبی با مشخصات شرب برای ارائه به مردم وجود ندارد و باید این آب با هزینه کلانی تصفیه و یا انتقال یابد و به حد استاندارد برسد که ممکن است قیمت تمام‌ شده یک مترمکعب تا ۳هزار تومان برسد، اما قیمت ارائه به مردم حدود ۳۵۰تومان است؛ پس در اینصورت صرفه‌ جویی در بخش شرب معنادار خواهد بود.

میدانی افزود: باید به‌ تدریج سرانه مصرف آب کشور را به میزان منطقی ۱۵۰تا ۱۶۰لیتر برسانیم. وقتی از ۹۲درصد مصرف آب در کشاورزی صحبت به میان می‌ آید، این یک عدد میانگین کشوری است؛ باید در نظر داشته باشیم که اگر آبی در زمین‌ های کشاورزی پایاب کرخه صرفه‌ جویی شود، از این صرفه جویی آبی برای آبرسانی به کرمان یا تهران تامین نخواهد شد و نباید این دو را در کنار هم مطرح کرد.

وی بیان داشت: این مطلب زمانی درست خواهد بود که از یک سد هم مصرف شرب و هم مصرف کشاورزی داشته باشیم و در اینصورت با صرفه‌ جویی در بخش کشاورزی، آب خام بیشتری در دسترس خواهد بود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به شرایط و هزینه‌ های خاص تامین آب شرب گفت: باید توجه کنیم که مشخصات فیزیکی و شیمیایی آب شرب با آب کشاورزی بسیار متفاوت است و هر آب در دسترسی را نمی‌ توان به‌ عنوان آب شرب به شبکه‌ ها وارد کرد؛ باید از نظر نیترات، املاح موجود، سختی آب و یا فلزهای سنگین استانداردهای مشخصی را رعایت کرد و آب از هرگونه آلودگی میکروبی عاری باشد و تامین آب شرب با چنین مشخصاتی قیمت تمام‌ شده بسیار بالایی دارد.

میدانی با بیان اینکه در بخش کشاورزی نیز ملزم به صرفه‌ جویی هستیم ادامه داد: اگر در این بخش صرفه‌ جویی نکنیم، سفره‌ های زیرزمینی کشور متعادل نخواهد شد. هم‌ اکنون در برخی دشت‌ های کشور به‌ صورت تجمعی ۲.۵متر نشست زمین گزارش شده است؛ بنابراین ما مجبور به کاهش مصارف کشاورزی هستیم.

وی افزود: در جاهایی هم که مشکل سفره‌ های آب زیرزمینی وجود ندارد، به دنبال افزایش ارزش افزوده آب و ارتقای بهره‌ وری آن هستیم و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی به دنبال حفظ ارزش آب هستیم.

معاون وزیر نیرو گفت: براساس شاخص‌ های توسعه باید به یک وضعیت پایدار در منابع آب برسیم در غیر اینصورت باید منتظر مناقشه‌ ها و مشکلات گسترده محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی بر اثر کمبود آب باشیم.

 
 
 


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |