جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 85631 11:11 1397/05/06
ضرورت مدیریت تحریم‌ها برای کاهش فشار به مردم

ضرورت مدیریت تحریم‌ها برای کاهش فشار به مردم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ضرورت مدیریت تحریم‌ها برای کاهش فشار به مردم

ضرورت مدیریت تحریم‌ها برای کاهش فشار به مردم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایلنا نوشت: جلال میرزایی درباره نقش چین و روسیه در شرایط تحریم نفت ایران از سوی آمریکا اظهار داشت: چین واردکننده نفت خام از ایران بوده و از نظر اقتصادی از روسیه توسعه یافته‌تر است به همین دلیل بسیاری از نیازهای ما به کالاهای سرمایه‌ای و تکنولوژی را می‌تواند تامین کند بنابراین اگر برای تعامل با چین برنامه دقیق و یک راهبرد مشخص داشته باشیم خیلی می‌توانیم با این کشور کار کنیم.

وی افزود: ما زمانی پسته را به اروپا و آمریکا صادر می‌کردیم اما امروز با توجه به رشد اقتصادی چین و بالا رفتن سطح رفاهی مردم، صادرات پسته و فرش به چین جای آمریکا و اروپا را گرفته است.

راهبردی برای صادرات و واردات به چین نداریم

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: چین یک بازار مصرفی رو به رشد است که متاسفانه ما در ارتباط با این کشور فاقد راهبرد صادرات و وارداتی هستیم، نگاه‌مان کار شده، برخاسته از کار کارشناسی، اتاق فکر و چکش کاری تمام جوانب نیست، در اغلب موارد سطحی نگری کرده و گفته‌ایم چین نفت ما را می‌برد و کالای بنجل می‌دهد، این نگاه درست نیست و نباید همچنان این طرز تفکر را اشاعه دهیم. کما اینکه خود آمریکائی، اروپائی‌ها و ژاپن هم بیشترین مراودات اقتصادی‌شان با چین است، اما نگاه ما همچنان برخاسته از ۵۰ سال قبل بوده و ادامه دارد بدون اینکه بگوییم چین تغییر کرده و دومین قدرت اقتصادی دنیا است.

تجارت با چینی‌ها برد-برد است

میرزایی گفت: ما می‌توانیم نفت به چین بدهیم در مقابل از طریق یوان و یا سازوکار دیگری ابزار مورد نیاز صنعت، کالای سرمایه‌ای و تکنولوژی وارد کنیم، حتی به سمت جذب سرمایه از این کشور برویم، چین در این شرایط می‌تواند به توسعه ما کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: چین به نفت ما نیاز دارد، در این شرایط تحریم می‌توانیم تخفیف‌هایی برای این کشور در نظر بگیریم زیرا این کشور در ارتباط با ما منافع اقتصادی دارد، بیشترین حجم مبادلات ما با چین است، در بازار ما منافعی دارد و راغب به حفظ روابط است، بنابراین با وجود اراده طرفین می‌توانیم روی چین حساب کنیم.

در بزنگاه‌ها ناجی روسیه بودیم، ببینیم آبان‌ماه چگونه جبران می‌کنند

این نماینده مجلس در ادامه به بحث روابط اقتصادی و نفتی با روسیه پرداخت و گفت: در مورد روسیه شرایط با چین متفاوت است، این کشور رقیب ما در بازار نفت است، اولین صادر کننده نفت خام به اروپا است، در سالهای اخیر با ما روابطی داشته که هزینه‌هایی هم برایش داشته، اما در عین حال در بزنگاه‌ها و بخصوص در مسائل نفوذ و حضور منطقه‌ای در سوریه و جاهای دیگر متوجه شده که بدون ایران کارش پیش نمی‌رود، در ضمن ایران هم به حمایت و همراهی روسیه برای پیشبرد اهدافش نیاز داشته است، باید همین رویه را مبنای روابط قرار دهیم و به سمت گسترش روابط تعریف شده برویم، مشخص کنیم که از رابطه با روسیه چه می‌خواهیم، این کشور چه کمک اقتصادی به ما می‌کند و ما چه نفعی برای این کشور داریم.

وی ادامه داد: روابط ما با روسیه متقابل بوده و یک سویه نیست، اگرهم بخواهد یک سویه برخورد کند در میان مدت منافعش را با ما از دست می‌دهد، بنابراین راهبردی‌تر نگاه کنیم، ابتدا تعریف کنیم در این شرایطی که تحریم‌ها از آبان ماه اجرایی می‌شود روس‌ها چه کمکی به ما می‌کنند، در اتاق‌های فکر روی این موضوعات کار کنیم، نه اینکه صرفا کلی گویی کنیم.

به روسیه آنگونه که دوست داریم نگاه نکنیم

میرزایی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی باید گزینه‌ای انتخاب کنیم که حداکثر منافع را برای ما دارد و آن زمان با اجماع به سمت روابط با روسیه برویم، اینکه عده‌ای تصورشان از روسیه زمان اتحاد جماهیر شوروی باشد و یا اینکه بگوییم توانمندی سابق را ندارد، تامین کننده منافع ما نیست، ما باید روسیه را آنگونه که هست ببینیم، نه آن طوری که دوست داریم و نه همانند آنچه قبلا می‌شناختیم.

وی یادآور شد: در هر حال خرید نفت ایران به تنهایی از روس‌ها بر نمی‌آید، به یک توافق چند جانبه با اروپا نیاز است که روسیه هم از دل آن توافق نقش خود را ایفا می‌کند، در این چارچوب شاید بتوان تحریم‌های آمریکا را به گونه‌ای مدیریت کرد که فشار کمتری به مردم وارد شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |