جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 169887 11:50 1400/10/30
ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان برای پیشبرد اهداف بخش کشاورزی

ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان برای پیشبرد اهداف بخش کشاورزی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان برای پیشبرد اهداف بخش کشاورزی

ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان برای پیشبرد اهداف بخش کشاورزی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، سیدجواد وزیر جهاد کشاورزی در نشست صمیمانه با مدیران و کارشناسان معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با تبریک میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) و روز زن، اظهار کرد: معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی نقش راهبردی در وزارت جهاد کشاورزی دارد و به منظور پیشبرد اهداف بخش کشاورزی باید از ظرفیت های بدنه نخبگانی کشور برای دریافت ایده ها، حل مسائل و چالش ها، برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامه ها، بهره بگیرد.

وی افزود: افزایش بهره وری، ایجاد ارزش افزوده و ایجاد راهکار برای رفع بن بست ها بر عهده معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه خود برای تحول در بخش کشاورزی، گفت: در دولت سیزدهم، اجرای پنج برنامه زیربنایی در اولویت برنامه های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد که یکی از آن ها، جمع آوری و یکپارچه سازی "داده و اطلاعات" است؛ چراکه اگر اطلاعات صحیح و جامع وجود نداشته باشد، در برنامه ریزی و تصمیم گیری دچار مشکل خواهیم شد.

ساداتی نژاد، "الگوی کشت" را از دیگر اولویت های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: اجرای الگوی کشت به دو ابزار نیاز دارد که یکی از این ابزارها، تعیین قیمت است.

وی ادامه داد: برای اینکه کشاورز را تشویق به کاشت محصولی کنیم باید ابزار قیمت را در اختیار داشته باشیم؛ ابزار قیمت تا به این دوره در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نبود و خوشبختانه در دولت سیزدهم این ابزار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

ساداتی نژاد، کشت قراردادی را برای اجرای الگوی کشت ضروری دانست و تصریح کرد: الگوی کشت را با اجرای کشاورزی قراردادی در بخش های مختلف باید پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری، حدود ۲۰۰ هزار هکتار کشت قراردادی گندم انجام شده است و کشت قراردادی برنج و سایر محصولات نیز در دستور کار قرار دارد.

ساداتی نژاد، متوسط کشت قراردادی در دنیا را ۴۰ درصد عنوان کرد و گفت: باید در مسیر توسعه کشت قراردادی در کشور حرکت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که سند، هویت کشاورز است، سنددار کردن اراضی کشاورزی را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در این دوره اعلام کرد و افزود: باید اراضی کشاورزی سنددار شوند تا موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی پایان یابد.

ساداتی نژاد با اشاره به این که دیپلماسی غذایی از دیگر برنامه های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است، گفت: باید با همسایگان خود در حوزه غذا تبادل داشته باشیم و سهم ما از سبد غذایی همسایگان افزایش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی، توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را از دیگر برنامه های اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: سهم بحش کشاورزی در جی دی پی ۱۱.۷ درصد است و لازم است دست کم سهم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نیز متناسب با این رقم افزایش یابد. وی با اشاره به این که بالاترین سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ۴ درصد بوده است، گفت: سرمایه گذاری نامتوازن در بخش کشاورزی موجب عدم توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و خام فروشی شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |