پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 13201 13:45 1394/03/19
ضایعات، معضل پیش روی بخش کشاورزی

ضایعات، معضل پیش روی بخش کشاورزی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ضایعات، معضل پیش روی بخش کشاورزی

ضایعات، معضل پیش روی بخش کشاورزی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

یک کارشناس کشاورزی گفت: در دنیای کنونی ضایعات کشاورزی یکی از معضلات مهم پیش روی بشر است که عدم توجه به آن خسارت و صدمات جبران ناپذیری را به بخش کشاورزی وارد می‌کند.

امیر فرحناک در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: براساس آمارهای بین‌المللی، سالانه مقدار زیادی از تولیدات بخش کشاورزی در حدود 10 تا 50 درصد به صورت ضایعات از چرخه خارج می‌شود. این مقدار محصول می‌توانست به نوبه خود غذای جمعیت زیادی را تامین کند. در ایران حدود 35 درصد از تولیدات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شوند.

فرحناک افزود: در مرحله کاشت، مصرف زیاد بذر در هکتار، کشت دستی به جای مکانیزه، عدم رعایت تناوب زراعی، آماده نکردن اراضی با روش‌های جدید، کوتاهی در انجام عملیات لازم قبل از کاشت، عدم استفاده از بذر اصلاح شده و عدم رعایت زمان مناسب کشت موجب افزایش ضایعات در این مرحله می‌شود.

وی تصریح کرد: در مرحله داشت، کمبود آب برای آبیاری یا آبیاری بیش از حد، متناسب نبودن میزان مصرف کود، مبارزه غیرموثر با علفهای هرز و آفات، بیماریها و بلایای طبیعی موجب کاهش کیفیت محصولات تولیدی و افزایش ضایعات می‌شود.

فرحناک گفت: تامین ماشین آلات برداشت و رعایت زمان مناسب برداشت محصول به منظور برداشت صحیح و اصولی محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای جهت کاهش ضایعات مرحله برداشت برخوردار است. برداشت غیر اصولی و نادرست، تاثیر عوامل نامساعد جوی در هنگام برداشت، خسارت حاصل از برداشت دستی به جای برداشت مکانیزه و نداشتن تجربه کافی و آموزش لازم جهت برداشت صحیح می‌تواند ضایعات و اسراف را در این مرحله افزایش دهد.

وی بیان کرد: امروزه در علم کشاورزی علاوه بر فرایندهای کاشت، داشت و برداشت شاخه نوپایی به این علم تحت عنوان فیزیولوژی پس از برداشت اضافه شده که روز به روز بر اهمیت آن افزوده شده و جایگاه ویژه‌ای یافته است.

فرحناک ادامه داد: افزایش قابلیت نگهداری و حفظ کیفیت تعداد زیادی از محصولات کشاورزی حتی برای چند روز نه تنها به افزایش درآمد کشاورزان و کاهش هزینه مصرف کنندگان کمک شایانی کرده بلکه روی تثبیت و رونق بازار مصرف نیز تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت دنیا در سال‌های اخیر و نیاز روز افزون مردم به تولیدات گیاهی، جلوگیری از آسیب‌های بین زمان برداشت تا هنگام مصرف این محصولات ضروری و حائز اهمیت است. در حال حاضر در کشورهای پیشرفته به جای افزایش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی بیشتر به کاهش ضایعات پس از برداشت تاکید می‌شود.

وی افزود: مناسب بودن وسایل حمل و نقل محصولات کشاورزی، استفاده از ماشین‌های درجه بندی و جداسازی محصولات، وجود انبار و سردخانه و سیلوهای مناسب، بسته بندی مناسب، وجود کارخانجات فرآوری محصولات، تناسب در خرید محصولات کشاورزی توسط مصرف کنندگان و میزان استفاده کردن به موقع آنها و بازار رسانی به موقع محصولات می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای از ضایعات محصولات کشاورزی و اسراف در این مرحله بکاهد.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: علاوه بر تمهیدات فنی که می‌توان در مرحله تولید به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب اعمال کرد، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی نیز یکی از راهای علمی، کم هزینه و موثر و در عین حال کم مخاطره برای جلوگیری از اسراف در مصرف آب است.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی نظیر توسعه صنایع تبدیلی و ارتقای تکنولوژی برداشت محصولات زراعی و باغی برای کاهش ضایعات کشاورزی ضروری است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |