سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 185865 12:01 1401/04/15
صید ۹ هزار و ۷۱۴ تُن انواع ماهیان استخوانی در دریای خزر

صید ۹ هزار و ۷۱۴ تُن انواع ماهیان استخوانی در دریای خزر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صید ۹ هزار و ۷۱۴ تُن انواع ماهیان استخوانی در دریای خزر

صید ۹ هزار و ۷۱۴ تُن انواع ماهیان استخوانی در دریای خزر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، سید مصطفی بهشتیان در گفتگویی اظهار داشت: براساس آخرین آمار ارائه شده از ابتدای فصل صید در مهر ماه سال گذشته تا پایان فصل صید در بهار امسال ۹ هزار و ۷۱۴ تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر صید شده است.

وی با اشاره به کاهش میزان صید ماهیان استخوانی، گفت: این آمار در حالی است که سال ماقبل آن شاهد صید ۱۱ هزار و ۶۱ تن انواع ماهیان استخوانی در دریای خزر بوده‌ایم.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، مهمترین دلیل این کاهش را به شرایط آب و هوایی، طوفانی بودن دریا و کاهش دریاروی صیادان نسبت داد.

سرپرست معاونت صید و بنادر و ماهیگیری سازمان شیلات ایران اشاره به اینکه در صید ماهیان استخوانی دریای خزر از ۱۲۳ شرکت تعاونی صید پره، ۱۱۷ شرکت فعال هستند، اذعان داشت: از این تعداد ۴۹ شرکت در استان گیلان، ۵۲ شرکت در مازندران و ۱۶ شرکت در استان گلستان فعالیت دارند.

وی خاطرنشان ساخت: بخش عمده ماهی صید شده دریای خزر در سه استان شمالی به فروش می‌رسد و بخشی نیز به استان تهران وارد می‌شود.

بهشتیان با بیان این که در دریای خزر بالغ بر ۱۵ گونه ماهی استخوانی زیست می‌کنند، اظهار داشت: بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی به صید گونه‌های سفید، کفال و کپور اختصاص خواهد داشت.

وی تاکید کرد: تکثیر طبیعی و مصنوعی بچه ماهیان استخوانی طی سال‌های اخیر، نقش بسیار مهمی در بازسازی ذخایر این گونه ماهیان دریای خزر داشته است.

سرپرست معاونت صید و بنادر و ماهیگیری سازمان شیلات به افزایش سطح آگاهی و دانش صیادان در بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر اشاره و خاطرنشان کرد: با تلاش انجام شده از سوی صیادان سه استان شمالی در تأمین مولد طبیعی، هر ساله بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی توسط صیادان تولید شده است.

بهشتیان با اشاره به مشارکت صیادان با سازمان شیلات ایران به منظور تکثیر ماهیان استخوانی و رهاسازی در آب‌های رودخانه‌ای به منظور افزایش ذخایر آبزیان دریای خزر، بیان داشت: در همین راستا طی سال گذشته ۳۶ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در آب‌های جنوبی دریای خزر رهاسازی شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ذخایر آبزیان دریای خزر رو به کاهش است، سازمان شیلات ایران از صیادان انتظار دارد که سال به سال شاهد افزایش مشارکت در زمینۀ تکثیر و رهاسازی گونه‌های ماهیان استخوانی باشیم.

سرپرست معاونت صید و بنادر و ماهیگیری سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سال ۱۴۰۱ براساس اعلام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی پس از بررسی ذخایر از اواسط مهر ماه آغاز خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |