پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 175028 08:45 1400/12/26
صید ۲۸۶۵ تن ماهیان استخوانی از دریای خزر

صید ۲۸۶۵ تن ماهیان استخوانی از دریای خزر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صید ۲۸۶۵ تن ماهیان استخوانی از دریای خزر

صید ۲۸۶۵ تن ماهیان استخوانی از دریای خزر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد ، مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: از این میزان صید ۱۳۶۰ تن ماهی سفید، ۱۱۸۵ تن ماهی کفال، ۲۵۰ تن ماهی کپور و ۷۲ تن سایر گونه‌ها می‌باشد.

مختار آخوندی سهم صید انجام شده استان‌های شمالی را به تفکیک برای گیلان ۱۲۹۲ تن، مازندران ۱۳۸۸ تن و گلستان ۱۸۵ تن عنوان کرد.

وی ادامه داد: طبق آمار، صید ماهیان استخوانی طی مدت یاد شده در گیلان ۷ درصد رشد، مازندران ۲۸ درصد کاهش و گلستان ۴۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران مسایلی همچون برودت هوا، صید غیرمجاز، مسایل زیست‌محیطی و آلودگی رودخانه‌ها را از دلایل کاهش صید برشمرد.

وی با بیان این که عمده صید ماهیان استخوانی در اواخر اسفند تا نیمه نخست فروردین انجام می‌شود، پیش‌بینی کرد؛ ظرف ۲۰ تا ۳۰ روز آینده صید خوبی از دریای خزر داشته باشیم.

این مسئول تصریح کرد: در صید ماهیان استخوانی طی سال جاری ۱۱۷ شرکت تعاونی صید پره شرکت کردند که از این تعداد ۴۹ شرکت تعاونی در استان گیلان، ۵۲ مورد در مازندران و ۱۶ مورد دیگر در گلستان فعال بوده‌اند.

رهاسازی حدود ۳۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی

آخوندی درباره رهاسازی بچه ماهی نیز گفت: سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی حاصل از تکثیر مصنوعی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر به منظور حفظ ذخایر دریایی رهاسازی می‌شود.

وی با اشاره به مشارکت شرکت‌های تعاونی صیادی در تکثیر و رهاسازی بچه ماهی نیز اذعان داشت: طی ۱۰ سال اخیر این شرکت‌ها در تکثیر طبیعی و رهاسازی بچه ماهی در دریا کمک کرده‌اند.

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: شرکت‌های تعاونی صیادی سال گذشته ۳۶ میلیون قطعه بچه ماهی را از طریق طبیعی تکثیر و در آب رودخانه‌ها رهاسازی کرده‌اند.

آزادسازی ۳۴۰۰ قطعه بچه ماهی خاویاری

وی در مورد صید ضمنی در دریای خزر نیز گفت: از شروع فصل صید تا ۲۰ اسفند امسال ۳۴۰۰ قطعه بچه ماهی خاویاری به طور ضمنی یا ناخواسته از دریای خزر صید شده که برای ادامه حیات توسط تعاونی های صیادی به دریا بازگردانده شده است.

آخوندی با اذعان به این که حفظ و حراست از دریا تنها به عهده سازمان شیلات نیست، اظهار داشت: همه دستگاه‌ها و بخش‌های مربوطه مانند دریابانی و سازمان حفاظت از محیط زیست در حفظ و حراست از ذخایر دریایی و بین نسلی باید کمک کنند.

وی در مورد صید ماهیان کیلکا در سال جاری تصریح کرد: طی ۱۱ ماهه امسال ۱۸ هزار تن ماهی کیلکا از دریای خزر صید شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |