پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 118567 12:08 1399/08/17
صنعت گردشگری بزرگترین قربانی فاجعه کرونا

صنعت گردشگری بزرگترین قربانی فاجعه کرونا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صنعت گردشگری بزرگترین قربانی فاجعه کرونا

صنعت گردشگری بزرگترین قربانی فاجعه کرونا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واکاوی خسارات ناشی از کرونا به صنعت گردشگری در گفتگوی جهان اقتصاد با ناصر رضایی

مهناز اسماعیلی-چندی پیش، سازمان جهانی گردشگری در آخرین گزارش خود اعلام کرد کاهش ۷۰۰ میلیونی سفرهای بین المللی ۷۳۰ میلیارد دلار از درآمد صنعت گردشگری کم کرده است. این رقم بیش از 8 برابر بیشتر از آسیب وارد شده طی بحران مالی جهانی است.

سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد کاهش سفرها به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده تعداد مسافران ورودی در کل دنیا 70 درصد در 8 ماه اول 2020 نسبت به سال گذشته میلادی کاهش یابد.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری هشدار داد:«کاهش بی سابقه سفرها پیامدهای وحشتناک اجتماعی و اقتصادی به دنبال خواهد داشت و میلیونها شغل  وکسب و کار را به خطر می‌اندازد.»

این سازمان بین‌المللی اعلام کرد در شرایطی که کل دنیا شاهد کاهش تعداد گردشگران بوده، اروپا کمتر تحت تاثیر قرار گرفته‌است. طبق اطلاعات این سازمان، گردشگری در اروپا در ماه‌های جولای و اوت به ترتیب 72 و 69 درصد کاهش یافته‌است در حالی که این رقم در مورد سفرهای بین‌المللی در کل دنیا در این دو ماه به ترتیب 81 و 79 درصد بوده‌است.

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد بهبود سفر در اروپا کوتاه مدت خواهد بود چون موج جدید همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده دولت‌های اروپایی دوباره محدودیت های سخت‌تری وضع کنند.

این سازمان پیش‌بینی می‌کند تقاضا برای سفر به‌خاطر بی‌ثباتی‌های ناشی از بحران کرونا همچنان در سطح پایینی باقی بماند. انتظار می‌رود کاهش جریان گردشگری در کل سال جاری میلادی به 70 درصد برسد. متخصصان این سازمان پیش بینی می‌کنند گردشگری بین‌المللی در سه ماهه سوم 2021 روند بهبود خود را آغاز کند ولی بسیاری بدبیین‌تر بوده و تخمین می زنند گردشگری دنیا تا 2022 در همین سطح پایین باقی بماند.

در همین رابطه، خبرنگار جهان اقتصاد با ناصر رضایی، عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به گفتگو پرداخت و درباره وضعیت صنعت گردشگری در ایران سوالاتی را مطرح کرد.

ناصر رضایی درباره آمار خسارت کرونا به صنعت گردشگری در ایران گفت: ما آمار دقیقی از ایران نداریم، بعضی از آمارها تا 70 درصد و بعضی از آمارها تا 90 درصد خسارت در صنعت گردشگری را گزارش می دهند اما واقعیت این است که به هیچکدام از این آمار نمی توان اعتماد کرد. آنچه مسلم است این است که ایران هم خارج از روند جهانی نیست و بررسی های نیمه دوم سال 2020 نشان می دهد که صنعت گردشگری حدود 97درصد رکورد را تجربه کرده است و در واقع گردشگری اصلی ترین و بزرگترین بیمار پدیده کرونا شده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: اما ما باید چیکار کنیم؟ واقعیت این است که در وهله اول باید بپذیریم که ویروس کرونا وارد زندگی ما شده است و امیدواریم که مانند ویروس آنفولانزای اسپانیایی خود به خود محو شود اما این یک آرزو است و نمی توان به این امید و آرزو اتکا کرد ولی باید بپذیریم. پس با پذیرش کرونا، باید در ارائه خدمات پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی رعایت شود. از سوی دیگر، با همکاری متقابل حاکمیت، دولت و مردم از این بحران گذر کنیم و به شرایط باثبات برسیم.

وی با بیان اینکه با این حال، نمی توانیم بگوییم گردشگری باید تعطیل شود بلکه باید با برنامه ریزی از این صنعت حمایت شود، تصریح کرد: به همین منظور، ما برای مقاصد گردشگری به دنبال مقاصدی که در دل طبیعت هستند، می گردیم و در همه دنیا و نه فقط ایران، طبیعت گردی و اکوتوریسم طرفدار پیدا می کند. از طرف دیگر، ما گردشگری سلامت و گردشگری پزشکی داریم که مباحث درمانی در آنها پیگیری می شود، مخصوصا برای کسانی که کرونا گرفته اند و بعد از بیماری نیاز به مراقبت هایی دارند، می توانند از این خدمات استفاده کنند.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، هتل ها به خاطر مسائل بهداشتی طرفدار ندارند و گردشگران بیشتر از اقامتگاه های بومگردی و ویلاهای شخصی استقبال می کنند، در این زمینه هم شرایطی را برای اسکان در هتل ها فراهم کنیم که آنها هم متضرر نشوند. برای حمل و نقل هم پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری رعایت شود چراکه با ویروس کرونا رفتارها متفاوت شده و شکل گردشگری تغییر کرده است و فرصت خوبی است در این زمینه ها سرمایه گذاری شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |