جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 14476 13:21 1394/05/09
صنعت چرم در حال نابودی

صنعت چرم در حال نابودی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صنعت چرم در حال نابودی

صنعت چرم در حال نابودی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

قیمت چرم ترکیه در ایران ارزانتر از کشور مادر است

گروه تولید

produces@jahaneghtesad.com

رییس اتحادیه تولیدکنندگان چرم آذربایجان شرقی گفت: قیمت چرم ترکیه در آن کشور گرانتر از ایران است و به نظر می رسد طی راهبردی ویژه صنعت چرم ایران در حال نابودی است.

مسعود بنابیان در پنجمین همایش ملی صنعت چرم و کفش ایران در تبریز افزود: تداوم این روند تا سه سال آتی تولید و صنعت چرم را در ایران با نابودی مواجه خواهد کرد.

وی گفت: چرم تولیدی ترکیه هم اینک با 50 هزار ریال هزینه کرد به ازا هر کیلوگرم در تهران تحویل خریدار می شود لذا این نوع چرم را می توان به وفور در بازار یافت.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان چرم آذربایجان شرقی افزود: با اینکه قیمت تمام شده چرم در ترکیه با قیمت این محصول در ایران همسان است، دولت آنکارا با اعطای جوایز صادراتی مزیت نسبی برای صادرات این محصول به بازار ایران ایجاد و همین امر چرم ترکیه را برای تولیدکنندگان ایرانی جذابتر می کند.

وی ادامه داد: راهبرد چهار ساله تولیدکنندگان چرم در ترکیه با یک برنامه ریزی می خواهد آینده تولید مصنوعات چرمی ایران را به خود متوجه کند.

بنابیان گفت: از سوی دیگر اقدام سازمان دامپزشکی در خودداری از صدور مجوز واردات پوست خام گاوی موجب شده نرخ این ماده اولیه در بازار ایران گران باشد.

وی با اشاره به اینکه مقابله با قاچاق نیز میسر نیست افزود: باید اقداماتی اساسی انجام داد تا قاچاق توجیه اقتصادی نداشته باشد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان چرم آذربایجان شرقی با توصیف دولتمردان تدبیر و امید به متخصصان اقتصادی گفت: بدون شک آینده اقتصادی کشور وضعیت بسیار خوبی خواهد داشت اما ارائه راهکارهای لازم برای نجات صنعت چرم اجتناب ناپذیر است.

ورود یک برند ایتالیایی به بازار کیف ایران

با تمام این اوصاف روز جمعه خبری منتشر شد که حاکی از ورود یک برند ایتالیایی به بازار چرم ایران بود.

برند ایتالیایی پیکوادرو پیشقراول شرکت های تولید کننده کالاهای مصرفی اروپا است که پس از موفقیت مذاکرات هسته ای وارد بازار ایران شده است. این شرکت دفتر نمایندگی خود را در ایران افتتاح و اولین شعبه کیف و کوله چرم را در تهران باز کرده است.

محصولات پیکوادرو بیشتر شامل کیف و کوله است که به وفور توسط شرکت های وطنی انواع آن تولید می شود.

یک مقام این شرکت در خصوص ورود به بازار ایران، گفت:با توجه به تاریخچه و تمدن ایران احساس خوش شانسی می کنم که می توانم با شر کت های ایرانی همکاری داشته باشم.

مارکو پالمیری بازار ایران را حساس و مناسب دانست و اظهار داشت: ایران کشوری پهناور با 80میلیون نفر جمعیت و همچنین قشر متوسط تحصیل کرده است بنابر این موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری دارد.

مدیرعامل این شرکت ایتالیایی از برنامه های خود برای افتتاح دو تا سه فروشگاه در تهران خبر داد و گفت: ایران دارای پتانسیل مطلوبی در زمینه صنعت چرم است بنابر این می توان همکاری های مناسبی با تولیدکنندگان ایرانی در این زمینه داشت.

وی تاکید کرد: با توجه به پتانسیل بازار ایران و سلیقه ایرانی ها به طور حتم بسیاری از امور در بخش برند تغییر خواهد کرد

گفتنی است سالانه 60 میلیون فوت مربع چرم رویه و 45 میلیون فوت مربع چرم اشبالت در آذربایجان شرقی تولید می شود و 320 کارخانه فعال در این استان 85 درصد تولیدات چرم ایران را در بر می گیرند.

کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه از خریداران چرم آذربایجان شرقی محسوب می شوند و ارزآوری ناشی از صادرت چرم زمینه ای مناسب برای توسعه و حمایت از این صنعت است.

آذربایجان شرقی با ٦٠ درصد، تهران با ٢٢ درصد و مشهد با ١٥ درصد بیشترین سهم تولید چرم را در ایران به خود اختصاص داده اند. ایران ٦/٢ درصد دام و ٣/٢ درصد پوست جهان را در اختیار دارد بنابراین توجه به صنعت چرم کشور بسیار مهم است.

سالانه ٢٠ میلیون جلد پوست گوسفند در کشور تولید می شود که از این مقدار ٨٨ درصد صادر و ١٢ درصد به چرم تبدیل و در داخل مصرف می شود. همچنین سالانه هشت میلیون جلد پوست بز و ٢٠ هزار و ٣٠٠ جلد پوست گاو در ایران تولید می شود که بیشتر به مصرف داخلی می رسد.

حدود هزار واحد صنعتی در زمینه چرم، کفش و پوشاک با اشتغالزایی حدود 140 هزار نفر در ایران فعالیت دارند و چنانچه از تمام ظرفیتهای صنعت چرم استفاده شود برای ٩٠ هزار نفر اشتغالزایی خواهد شد که معادل 45 هزار میلیارد ریال کمک به دولت است.

چنانچه کل پوست تولیدی در ایران به چرم و سپس محصولاتی مثل کیف و کفش تبدیل و مازاد تولید آن صادر شود محصولات چرمی یک میلیارد و ٣٢٥ دلار ارزآوری خواهد داشت و صادرات کفش ایران نیز با رفع موانع می تواند به دو برابر افزایش یابد.

بر این اساس کاهش صادرات سالامبور، به روز کردن کشتارگاهها، کاهش واردات و توجه بیشتر دولتمردان به غول خفته صنعت چرم ایران برای رونق این بخش ضروری است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |