پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 170701 11:52 1400/11/06
صنعت نفت برای توسعه به 160 میلیارد دلار نیاز دارد

صنعت نفت برای توسعه به 160 میلیارد دلار نیاز دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صنعت نفت برای توسعه به 160 میلیارد دلار نیاز دارد

صنعت نفت برای توسعه به 160 میلیارد دلار نیاز دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مهر، محسن خجسته‌ مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در نخستین نشست هم‌اندیشی شرکت ملی نفت ایران و فعالان بازار پول و سرمایه با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری بازار سرمایه در صنعت نفت گفت: نخستین نشست کاری در آغاز به‌کار دولت سیزدهم باید با نشست با فعالان بازار سرمایه برگزار می‌شد.

وی افزود: موضوع سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت ایران یکی از اولویت‌هاست زیرا طرح‌های این شرکت در کنار درآمدزا بودن، سرمایه‌بر هستند؛ طرح‌های بالادستی با وجود سرمایه‌بر بودن، به‌دلیل شاخصه‌های خوب اقتصادی که در دل خود دارند، می‌توانند اقتصاد کشور را متحول کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر تأثیر بسزای اقتصاد نفت و گاز بر اقتصاد کشور اظهار کرد: چالش پیش‌روی این بخش از اقتصاد کشور این است که از ابتدای بهره‌برداری از ذخایر نفت خام و گاز طبیعی از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن استفاده مطلوبی از سرمایه‌های به دست آمده نشده است.

خجسته‌مهر تصریح کرد: با وجود استحصال این همه منابع، به‌جز بحث صادرات نفت خام و میعانات گازی و درآمدهای حاصل از آن برای مصارف داخلی، چه استفاده دیگری از منابع خدادادی شده است و برای این موضوع بانک‌ها، پیمانکاران و بخش خصوصی چه نقشی داشته‌اند؟

وی افزود: اگرچه در دو دهه اخیر تحولات خیره‌کننده‌ای در این زمینه داشته‌ایم و ما در کل رضایت داریم، اما قانع نشده‌ایم و حالا فرصتی مغتنم وجود دارد و زمینه قانونی و شناخت بیشتری نسبت به طرح‌های نفت و گاز برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.

معاون وزیر نفت ضمن اشاره به کاهش در تولید ناخالص داخلی بیان کرد: شرایط اقتصادی کشور، اقتصاد نفت را هم تحت تأثیر قرار داده و این در حالی است که بهره‌وری سرمایه‌گذاری در نفت بسیار بالاست.

خجسته‌مهر نبود جذابیت برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را از دلایل این شرایط برشمرد و گفت: هر چقدر برای جذاب کردن طرح‌هایمان ناموفق باشیم، به‌همان اندازه در جذب سرمایه ناموفق بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه الگوهای قراردادی ما پاسخگوی علاقه‌مندی و جذب سرمایه نبوده است، تصریح کرد: اکوسیستم اقتصاد کشور حاکی از وفور نقدینگی در داخل است و با وجود این منابع و نیاز شدید به سرمایه‌گذاری در نفت و گاز اما این منابع در دسترس نیست و این موضوع تناقض در نقدینگی اقتصاد کشور است، به‌طوری که این شرایط اقتصاد نفت را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به نیاز صنعت نفت به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، گفت: اگر بخواهیم تولید نفت خام را به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم تقریباً به ۹۰ میلیارد دلار منابع مالی نیاز داریم و اگر بخواهیم ظرفیت تولید روزانه گاز را از یک میلیارد مترمکعب به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب متناسب با نیاز کشور تا سال ۱۴۰۴ برسانیم، باید ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم.

خجسته‌مهر رقم سرمایه مورد نیاز را یک اجبار دانست و بیان کرد: مصارف داخلی و مصارف صادراتی ما برای آینده به‌منظور ایجاد زنجیره ارزش برای ما انتخابی جز این سرمایه‌گذاری نمی‌گذارد.

وی با بیان اینکه منابع داخلی برای این رقم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کافی نیست، تصریح کرد: منابع داخلی این ظرفیت را ندارند و تحریم‌ها نیز جلوی استفاده از منابع خارجی را گرفته است، اما از نظر من منابع داخلی به میزانی هست که کار را پیش ببریم و دچار چالش نشویم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هدف از برگزاری نشست با فعالان بازار سرمایه را معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و نیز دریافت راهکارهای تأمین مالی از سوی بازار سرمایه برشمرد و گفت: با هم‌افزایی بازار سرمایه و صنعت نفت می‌توان جهش سرمایه‌گذاری را در صنعت نفت برای دولت سیزدهم رقم زد.

خجسته‌مهر، ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران، تأمین منابع مالی به شکل فاینانس یا روش‌های مشابه و انتشار صکوک ارزی از سوی بازار سرمایه را جزو روش‌های تأمین سرمایه در صنعت نفت دانست و گفت: در همه این روش‌ها چالش‌هایی وجود دارد که می‌توان با هم‌فکری و هم‌افزایی مسیری برای آنها تبیین کرد.

وی توسعه صنعت نفت را مسیری برای رونق کشور برشمرد و گفت: برای نمونه در صنعت پتروشیمی ظرفیت خالی وجود دارد و نبود خوراک منجر به خالی ماندن آن شده است. از طرفی شرکت‌های پتروشیمی در پایان سال مالی نزدیک به ۹۰ درصد سود حاصله در میان سهام‌داران خود تقسیم می‌کنند، در حالی که با سپردن تنها ۵۰ درصد از این سود به توسعه بخش بالادست می‌توانند ظرفیت تولید خوراک را در کشور بالا ببرند و مشکل سرمایه‌ای صنعت حل می‌شود، از طرفی سبد سرمایه‌گذاری صنعت نفت آنقدر متنوع است که جا برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز وجود دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |