شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11859 15:08 1394/01/29
صنعت فولاد گرفتار بازار بی مشتری

صنعت فولاد گرفتار بازار بی مشتری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صنعت فولاد گرفتار بازار بی مشتری

صنعت فولاد گرفتار بازار بی مشتری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

عضو انجمن فولاد در گفتگو با جهان اقتصاد: افزایش تعرفه پس از حرکت چرخ های اقتصاد کارساز است

مهدی زاهدی

روز شنبه مدیرعامل یکی از بزرگترین شرکتهای فولادی ایران در نشستی خبری از انباشت محصولات در انبارهای فولاد سازان خبر داد و یکی از راههای موجود برای حل این بحران را افزایش دوباره تعرفه ها عنوان کرد.

اگرچه اردشیر سعدمحمدی در جمع خبرنگاران از پیشنهاد افزایش دوباره تعرفه های محصولات فولادی سخن گفت اما به این نکته مهم هم اشاره کرد که اتفاقات رخ داده در حوزه های عمرانی و رکود حاکم بر بازار سبب کاهش عرضه شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرکت ذوب‌آهن اصفهان با چه میزان انباشت کالا روبه‌رو است،ضمن تأیید وجود انباشت کالا در این شرکت، از اعلام میزان آن خودداری کرد.

او البته با تاکید بر اینکه دامپینگ کالاهای چینی اثر منفی بر فروش تولیدات فولاد ایران داشته است، گفت: در حال حاضر شمش فولاد چین با قیمت 320 دلار عرضه می‌شود در حالی که قمیت تمام شده ما بالاتر از این رقم است.وی ادامه داد: به همین دلیل، پیشنهاد افزایش دوباره تعرفه واردات فولاد در دست پیگیری است.

به گفته وی، با کاهش ارزش روبل به دلیل تحریم‌ها، کاهش قیمتها به نفع کشورهای آسیای میانه است و همین موضوع باعث آسیب دیدن فولاد تولید ایران شده است.وی ادامه داد: با توجه به بالا بودن تعرفه شمش و انباشت محصول در کارخانجات به دلیل پایین آمدن ارزش روبل، تمامی کارخانه‌های آسیای میانه حاضر هستند کالاهای خود را در بازارهای جهانی به فروش برسانند و دلار دریافت کنند.

در همین رابطه با سید رضا شهرستانی، عضو علی البدل هیات مدیره انجمن فولاد ایران به گفتگو نشستیم تا نظرات وی را درباره این اتفاق جویا شویم.

شهرستانی اگرچه انباشت محصول در شرکتهای فولاد سازی را تایید کرد اما به طور صریح اعلام کرد که بحث افزایش تعرفه ها در زمانی که چرخ های اقتصادی کشور هنوز به حرکت درنیامده اند،دردی را از این صنعت درمان نمی کند.

عضو انجمن فولاد ایران گفت: مشکل اساسی ما در این قضیه این است که هیچ گونه تقاضایی در بازار وجود ندارد و بازار کاملا در رکود است. این رکود در دو جنبه دیده می شود، یکی در خود دولت که بودجه ای برای انجام کارهای عمرانی ندارد و دوم در بخش خصوصی که الان کاملا مبهم مانده است که توافق 5+1 چه می شود که آن هم از دو منظر بررسی می شود.

وی ادامه داد: یکی اینکه اگر توافقی صورت بگیرد این طور تصور می شود که قیمت ریال تقویت می شود، قیمت دلار ارزان شده و اجناس ارزان می شود. دوم اینکه اگر این اتفاق نیفتد می گویند ما چرا بیاییم یک سرمایه گذاری کنیم که که نتیجه اش نامعلوم است چراکه همواره طرف های مذاکره تهدید می کنند اگر توافقی صورت نگیرد، یکی از اقدامات می تواند اقدام نظامی باشد!

شهرستانی افزود: از آن سو هم دولت هم سیاستش را برای جلوگیری از تورم گذاشته و اینها همه دست به دست هم داده که وضعیت صنعت، به ویژه مساله فولاد که مدنظر ما است به این نقطه ختم شود.

وی با اشاره به افزایش تعرفه واردات فولاد در اواخر سال گذشته هم با تاکید بر اینکه همین تعرفه هایی هم که بین 10 درصد برای واردات شمش و یا 15 تا 20 درصد برای اجناس طویل مثل میلگرد و تیرآهن وضع شد، نتیجه ای نداشته است اضافه کرد: به دلیل رکود حاکم بر بازار، نه تنها قیمت ها بالا نرفت بلکه با وجود یک درصد افزایش ارزش افزوده و افزایش 15 درصدی دستمزد نسبت به سال قبل، قیمت محصولات فولادی پایین تر هم آمده است، به همین دلیل افزایش تعرفه به نظر ما دردی را دوا نخواهد کرد بلکه کار اساسی که باید صورت بگیرد این است که چرخه اقتصاد حرکت کند و آن هم این است که باید کاری کنیم که برد- برد باشد.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: برای مثال سیاست حکومت این است که تشکیل خانواده و ازدحام جمعیت را تشویق کند. حال یکی از کارهایی که می تواند در این زمینه صورت بگیرد که هم چرخه اقتصادی حرکت کند و هم به این سیاست دست یابند این است که اگر کسی تازه ازدواج کرده یا اینکه به تعداد بچه هایی که دارد یک درصدی از مبلغ بهره بانکی برای مسکن را کاهش دهند که از طرفی مسکن راه می افتد و به دنبال آن چرخه ای اتفاق می افتد که به موجب آن برای ساخت مسکن جدید صنعت فولاد، سیمان و دیگر صنایع وابسته به مسکن راه می افتد.

شهرستانی مهمترین دلیل انباشت فولاد را نبود تقاضا و بازار دانست و ادامه داد: به دلیل عدم تقاضا و اینکه قیمت ها درحال حاضر موجب زیان دهی شرکتها شده است، اکثریت فولادی ها به علت اینکه کاهش قیمت به حدی رسیده که همه در زیان هستند و بازار هم دیگر کشش ندارد و حتی با کاهش قیمت هم بازار راه نمی افتد، تصمیم به انباشت گرفته اند. برای مثال شرکتهای بزرگ فولادسازی ما مثل فولاد مبارکه و ذوب آهن حداقل بین 500 تا 700 هزار تن قبل از سال انباشت داشتند و در فروردین هم مشاهده می کنیم که اصلا بازاری وجود نداشت.

شهرستانی در پاسخ به سوال خبرنگار جهان اقتصاد مبنی بر بحث دامپینگ چینی ها در بازار فولاد متذکر شد: دقیقا بحث افزایش تعرفه ها پس از به حرکت درآمدن چرخ های اقتصاد بحث مهمی خواهد بود. چراکه علت دامپینگی که چینی ها دارند انجام می دهند این است که برای سال 2015 برنامه ریزی کرده اند که 822 میلیون تن تولید فولاد داشته باشند. از آن طرف هم 720 میلیون تن مصرف داخلی انها خواهد بود که این یعنی آنها می خواهند چیزی بالای 100 میلیون تن صادرات داشته باشند که این خود یک فاجعه است. از آن طرف هم قیمت نفت و انرژی نصف شد و به همین نسبت قیمت تمام شده فولاد در دنیا کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: با این حال ما در ایران علاوه بر قیمت انرژی، حقوق و دستمزدها نیز افزایش یافت و حتی قیمت دلار هم به نسبت سال گذشته یک مقدار افزایش داشت و تمام اینها دست به دست هم داد تا قیمت تمام شده افزایش یابد.

شهرستانی در پایان دوباره تاکید کرد: تعرفه ها زمانی که چرخه اقتصادی حرکت کند و جلوی واردات را بگیرد کارساز است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |