جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 165969 18:33 1400/09/27
صنعت فضایی روی زمین «خاک بازی» است

صنعت فضایی روی زمین «خاک بازی» است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صنعت فضایی روی زمین «خاک بازی» است

صنعت فضایی روی زمین «خاک بازی» است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-به گزارش جهان اقتصاد، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات‌وفناوری اطلاعات- در نشست خبری روز شنبه 27 آذر ماه در جمع خبرنگاران در حوزه توسعه اینترنت ثابت در سال‌های گذشته سیار عقب ماندیم، اظهار کرد: مشکل فعلی کیفیت اینترنت و عدم توسعه ارتباطات ثابت مربوط به چند ماه نیست، گزارش speedtest که از سایت‌های مرجع اندازه‌گیری سرعت اینترنت است، نشان می‌دهد که وضعیت ما در حوزه اینترنت همراه بین رتبه‌های ۷۴ تا ۷۰ بوده است اما این ارزیابی در حوزه اینترنت ثابت، رتبه ۱۴۲ ایران را در بین ۱۸۰ کشور نشان می‌دهد که رتبه خوبی نیست.

وی گفت:  سال گذشته در توسعه اینترنت ثابت خوب عمل نشده است در حالی که در تمامی کشورها دسترسی به اینترنت ثابت نسبت به اینترنت همراه ارجحیت دارد.

وزیر ارتباطات افزود: در جهت گیری کشورهای پیشرفته دسترسی آن ها به اینترنت ثابت بیشتر از سیار است در حالی که در کشور ما این فرآیند بالعکس است فشار بر شبکه تلفن همراه بوده که از ظرفیت لازم برخوردار نیست.

**با توسعه فیبرنوری، مردم دیگر نیازی به اینترنت موبایل ندارند

وی با بیان این که در حوزه شبکه زیرساخت با مشکلی مواجه نیستیم، گفت: درحال حاضر در شبکه زیرساخت 34 ترابیت در ثانیه ظرفیت وجود دارد و تا پایان سال آینده ۷۰ درصد ظرفیت فعلی 20 ترابیت در ثانیه به آن افزوده خواهد شد.

زارع پورعنوان کرد: وزارت ارتباطات به عنوان متولی این فضا وظیفه خود را در حوزه ارتباطات سیار انجام داده است به طوری که چندین ماه است که فرکانس 2300 و2400 را به اپراتورهای تلفن همراه واگذار کرده است تا ضمن تامین تجهیزات خود ظرفیت فرکانسی را فعال نمایند، در این صورت افزایش کیفیت شبکه و سرعت بالا خواهد رفت.

وی با اشاره به مشکلات اپراتورهای تلفن همراه گفت: در حوزه تامین تجهیزات از آن‏ها حمایت خواهد شد و برطرف ساختن موانع تولید آن‏ها را پیگیری نمودیم. بعضی از اپراتورها با بعضی شهرداری ها نیز با مشکلاتی مواجه هستند به طوری که تعدادی از  BTS اپراتورها در صف قلع و قمع قرار گرفته است که در حل پیگیری این موضوع نیزهستیم به طوری که با شهردار تهران جلسه ای برگزار می‏کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری شهرداری و سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت نیرو برای توسعه شبکه فیبر نوری گفت: برای از بین بردن موانع برای توسعه این شبکه در قانون بودجه سال بعد پیش‌بینی‌هایی را در نظر گرفته‌ایم و آن الزام همه دستگاه‌های اجرایی کشور در بخش عمومی برای به اشتراک گذاشتن فضاها، امکانات و خدماتشان برای توسعه این پروژه مهم است. با تحقق این پروژه، مشکلات سرعت اینترنت به‌طور کلی حل خواهد شد. ما باید بار را از روی دوش شبکه موبایل برداریم و این اتفاق در همه کشورهای پیشرفته دنیا رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: از برنامه‏های بلند مدت وزارت ارتباطات دنبال کردن پروژه فیبرنوری تا نقاط است. با اجرای این پروژه مردم در خانه‌ها نیاز به استفاده از تلفن همراه ندارند و مردم همانند بسیاری از کشورها می‏توانند از اینترنت خانگی استفاده کنند. باید به سمت استفاده از فناوری‏های جدید در توسعه شبکه تلفن همراه یعنی 5G حرکت کنیم و زیر ساخت‏های مربوط به آن را درکشور فراهم سازیم.

وزیر ارتباطات گفت:یکی از زیر ساخت های توسعه 5G ، فیبر نوری است که باید در شهرها به عنوان پشتوانه شبکه تلفن همراه مبتنی بر 5G تقویت شود.

وزیر ارتباطات بیان کرد: شرکت مخابرات ایران با مشکلات بسیاری مواجه است و حتی در طی 10 سال گذشته می‏توانست نقش کلیدی را در حوزه ارتباطات ثابت ایفا کند اما این اتفاق نیفتاده است که بخشی از این مشکل به خود این شرکت و کارهایی که حاکمیت نیاز دارد، بازمی گردد. بنابراین  انتظار توسعه از مخابرات به عنوان حوزه ای که هزینه‏های آن چندبرابرافزایش یافته است، معقول بنظر نمی‏رسد. در دولت سیزدهم به دنبال این هستیم که مشکلات شرکت مخابرات با تعامل حل کنیم چرا که این شرکت سرمایه ملی است و انتظار داریم که این سرمایه ملی تا در راستای ارایه خدمت رسانی به مردم باشد اما از سوی دیگر اگررویه شرکت مخابرات همانند گذشته ادامه پیدا کند  بدین گونه نیست که برای اجرای پروژه فیبر نوری منتظراین شرکت بمانیم و به طور قطع راهکارهای دیگری برای بازگرداندن رقابت به این عرصه وجود دارد.

زارع پور عنوان کرد: نزدیک به 10 سال است که تعرفه تلفن ثابت تغییر نکرده است در حالی که در این سال ها تورم 30 برابری با توجه به نرخ دلار شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: هیچ کسی بدون مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات حق افزایش تعرفه ندارد. اخیرا هم بنا بر اعلام  دولت در این زمینه علاوه بر مرجع تخصصی باید هماهنگی لازم با ستاد تنظیم بازار صورت پذیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: درگام نخست تلاش شده برای اصلاح تعرفه ها گام برداریم تا اندکی ازمشکلات شرکت مخابرات کاسته شود. همین مشکلات ممکن است گریبانگیر اپراتورهای تلفن همراه باشد چرا که در گذشته توسعه لازم برای آن‏ها صورت نگرفته است و اکنون با افزایش تقاضا و زیر ساخت‏های قدیمی مواجه هستیم که پاسخگوی نیاز مردم نیست و از عدم سرمایه گذاری لازم در این حوزه حکایت دارد.

**کیفیت شبکه به طور شفاف به مردم اعلام شود

زارع پور ادامه داد: باید کیفیت ارتباطات اپراتورهای مختلف باید به شکل رسمی به مردم گزارش شود تا هر گونه کوتاهی در وظایف اپراتورها رفع شود البته باید موانع آن‏ها را نیز از پیش برطرف ساخت.

وی با اشاره به اهمیت تامین امنیت زیر ساخت های ارتباطی و اطلاعاتی بیان کرد: این مساله در تمامی کشورها مورد اهمیت است و کشور ما نیز از حملات سایبری مستثنی نیست و در این راستا مرکز مانیتورینگ پایش امنیت وزارت ارتباطات گزارش ها را اعلام می کند و به نهادهای نظارتی ارسال می‏کند و در هفته‏های اخیر اتفاق خاصی از این بابت رخ نداده است اما باید دستگاه‏ها علاوه بر توسعه سرویس و خدمات به موازات آن برای توسعه امنیت زیر ساخت‏های خود اقدام کنند. گاهی اوقات مدیران در یک تضادی قرار می‏گیرند که به سرعت به راه اندازی سیستمی اقدام می‏کنند اما در مقابل امنیت را قربانی می‏کنند.

زارع پور بیان کرد: استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباط تحت عنوان فضای مجازی با نقاط قوت و چالش‏هایی همراه است که باید برای آن تدابیر لازم اندیشیده شود حتی کشورهای مبدع پلتفرم‏های خارجی نگران فرزندان خود هستند. متاسفانه در گذشته در این حوزه خوب عمل نکردیم و باید تمامی دستگاهها پای کار باشند تا بتوان بک فای سالم و ایمن را برای کوکان و نوجوانان در معرض آسیب بیشتری قرار دارند، ایجاد کنیم.در این راستا باید اقدامات ایجابی صورت گیرد به طوری راه اندازی اپراتور کودک و نوجوان که مصوبه شورای عالی فضای مجازی است، را تا پایان سال انجام می دهیم. بخش دیگر اقدامات به تعامل با پلتفرم های خارجی باز می‌گردد تا از ظرفیت این پلتفرم‏ها برای سالم سازی در حوزه کوک و نوجوان استفاده شود.

وی گفت: بحث اعمال محدودیت در سرویس‏ها در تمامی دنیاست و خطوط قرمز ممکن است متفاوت باید اما به طور حتم تمامی کشورها نسبت به محتوا حساس باشند. هنگامی که موضع بنده نسبت به فیلترینگ سوال می‏شود که موافق یا مخالف هستتند یا خیر پاسخ‏ها صفر و یک نیست زیرا برای سالم سازی و صیانت از کودکان و نوجوانان خطوط قرمز مساله‌ای است که در تمامی کشورها وجود دارد.

به عقیده وی، فضای مجازی به عنوان فضایی است که به زیست اصلی مردم تبدیل شده است حال اگراین فضا قاعده مند نباشد و تکالیف خود را نداند با مشکلاتی مواجه خواهیم شد بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که بتوان از حقوق مردم در فضای مجازی دفاع کرد و لازمه این مهم ساماندهی این فضا است چراکه  شفاف بودن این فضا به نفع کسب و کارها است در بعضی از کشور که از فضای مجازی بیشتر استفاده می‏کنند شاید هر سال یک قانون در این حوزه وضع می شود . اما آیا طرح حمایت از کاربران که به طرح صیانت موسوم است تضمین کننده فضای مجازی است؟ در این راستا طی صحبت‌های به عمل آمده با مجلس این نتیجه حاصل شده است که این طرح بهبود و ارتقا به همراه دارد . حتی در تعامل با بازیگران حاکمیتی پیشنهاداتی به کمیسیون ویژه مجلس ارایه نمودیم تا نگرانی‏های این بخش کاسته شود که درنهایت به نفع بخش خصوصی و کسب و کارها است.

زارع‌پور در مورد موضع وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر پلتفرم‌هایی مانند توئیتر و یوتیوب، گفت: این یک تصمیم‌گیری جمعی است و وزارت ارتباطات در کمیته فیلترینگ از میان ۱۳ عضو، تنها یک رأی دارد و هر زمان که از ما بخواهند، نظر خودمان را در قالب این رأی اعلام می‌کنیم. هر پلتفرم خارجی که قواعد جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد اجازه فعالیت در کشور دارد و این همان طرحی است که به مجلس ارایه نمودیم.

وی در پاسخ به این‌که آیا در شبکه‌هایی مانند تلگرام و توئیتر گفت: در تلگرام حضور ندارم و از اینترنت معمولی استفاده می‌کنم. اینکه مدیران‌مان در توئیتر و سایر شبکه‌های فیلتر شده حضور دارند، تصمیم شخصی است نه سازمانی و این با اختیار خودشان است، ما محدودیتی برای آن‌ها ایجاد نکرده‌ایم.

** آخرین وضعیت صنعت فضایی

زارع پور درادامه به آخرین وضعیت صنعت فضایی پرداخت و گفت: در سال‏های پایانی دهه 80 به جمه کشورهای سازنده ماهواره پبوستیم و اولین ماهواره ایران به نام ماهواره امید نام گرفت که باعث غرور ملی و امید زیادی شد اما متاسفانه در۸ سال گذشته توجه ویژه‌ای به صنعت ماهواره نشد.

وی تصریح کرد: برخی انتقاد کردند که اگر در حوزه فضایی اقداماتی نشده پس اتفاقاتی که در این حوزه رخ داده چه بوده است؟ در گذشته تا ۳۰۰ میلیون دلار نیز در این زمینه سرمایه گذاری داشتیم اما در این سال‌ها سرمایه‌گذاری به یک دهم رسیده است.

زارع‌پور تاکید کرد: البته تاکید می‌کنم که در چند سال گذشته جوانان متخصص بودند که مجاهدانه کار کردند و چراغ صنعت فضایی کشور را با حداقل امکانات روشن نگهداشتند اما کشور ما باید به یکی از ۶ کشوری تبدیل شود که امکان پرتاپ ماهواره به لایه «ژئو» را دارند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: با توجه به این که 50 کشور در ساخت ماهواره دخیل هستند و اکنون ۱۰ کشور می‌توانند ماهواره را با پرتابگر خود به فضا پرتاب کند که جمهوری اسلامی ایران نیز این توان را در لایه لئو دارد و برنامه این است که پس از تثبیت در این لایه به لایه‌ ژئو دست پیدا کنیم.

زارع‌پور یادآور شد: برای توسعه این صنعت تمام ظرفیت‌ها پای کار آمده‌اند و پرتاب ماهواره، تازه شروع این نقشه راه است. صنعت فضایی روی زمین، خاک بازی است و تا زمانی که ماهواره پرتاب نشود نمی‌توان از پیشرفت صحبت کرد.

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم تصریح کرد: همانطور که تاکید کردم، بودجه صنعت فضایی، بودجه بسیار کمی است و حالا پس از گذشت سال‌ها پنج برابر شده است. البته این پنج برابر شدن، عددی نیست که ما بتوانیم حوزه فضایی را به ریل شتابان برگردانیم اما جهت گیری دولت این است که در این زمینه پیشرفت کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |