پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 12952 14:52 1394/03/06
صنعت دارویی کشور در حوزه صادرات شرایط مساعدی ندارد

صنعت دارویی کشور در حوزه صادرات شرایط مساعدی ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صنعت دارویی کشور در حوزه صادرات شرایط مساعدی ندارد

صنعت دارویی کشور در حوزه صادرات شرایط مساعدی ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ملیحه مهرآمیز-  دکتر رهبر مژدهی‌آذر رییس انجمن داروسازان ایران گفت:هرچند که صنعت دارویی کشور در حوزه صادرات شرایط مساعدی ندارد اما سازمان غذا و دارو با اهتمام هرچه بیشتر تلاش می کند تا صنعت دارویی را به وضعیت مطلوب موردنظر برساند.

دکتر رهبر مژدهی‌آذر رییس انجمن داروسازان کشور در گفتگو با جهان اقتصاد گفت: هرساله با آغاز سال جدید تعرفه مشاغل مختلف از جمله خدمات جامعه پزشکی به دلیل افزایش هزینه به نسبت افزایش می یابد اما متاسفانه میزان تعرفه اعلام شده در حوزه خدمات دارویی چندان رضایت بخش نبوده که همین امر اعتراض داوسازان را به همراه داشته است.

مژدهی آذر گفت: میزان تعرفه اعلام شده در حوزه خدات دارویی در واقع به نوعی هویت داروسازان را زیر سوال برده است و این میزان نشان می دهد که ارزشی برای دانش داروسازان درنظر گرفته نشده است.

وی افزود: متاسفانه در امور ناچیز افزایش تعرفه های زیادی اعمال می شود اما حوزه خدمات دارویی از آن بی بهره مانده است.

رییس انجمن داروسازان کشور به سایر مشکلات داروسازان اشاره کرد و گفت:عدم نقدینگی جهت تجدید یا تعویض تکنولوژی و استفاده از تکنولوژی های جدید و پیشرفته، نبود بودجه کافی در زمینه رقابت، پژوهش و نوآوری، نحوه قیمت گذاری و همچنین عدم ناتوانی در حوزه صادرات دارویی از عمده مشکلات حوزه دارویی به شمار می رود.

مژدهی همچنین به بوروکراسی های طولانی در این حوزه اشاره کرد و افزود:متاسفانه به دلیل وجود یکسری بوروکراسی ها، سرمایه گذاری در حوزه صنعت دارو با مشکل مواجه شده است.

طبق گفته وی دریافت مالیات های سنگین از داروخانه ها باعث گریزان شدن بسیاری از داروسازان از این حرفه شده است.

وی ادامه داد:هرچند که صنعت دارویی کشور در حوزه صادرات شرایط مساعدی ندارد اما سازمان غذا و دارو با اهتمام هرچه بیشتر تلاش می کند تا صنعت دارویی را به وضعیت مطلوب موردنظر برساند.

رییس انجمن داروسازان کشور مشکلات دیگر داروسازان را در داروخانه ها دانست و افزود: در حال حاضر حدود ۱۲ هزار داروساز که در داروخانه های سراسر کشور مشغول ارایه خدمات هستند، در داروخانه ها قادر به ارایه خدمات متناسب با اندوخته های علمی خود نیستند و ر حال حاضر داروسازان در داروخانه ها تبدیل به یک فروشنده محض و سرخورده شده و تمام آنچه راکه برایشان آرزو بود، برباد رفته می بینند.

وی ادامه داد: اکثر داروسازان در مضیقه و فشار هستند و درآمد آنها کفاف زندگی شان را نمی کند و به دلیل سود اندک دارو، صاحبان داروخانه ها با افزایش ساعات کاری خود تلاش می کنند، این کمبود را جبران کنند.

مژدهی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجاییکه ارائه خدمات علمی و تحقیقات نیز مستلزم هزینه است بنابراین توان علمی داروسازان به دلیل درآمد پایین نیز کاهش می یابد که بتبع نارضایتی مردم را به دنبال دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |