چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6427 15:21 1393/08/10
صنعتی سازی در ایران زیر 5 درصد است

صنعتی سازی در ایران زیر 5 درصد است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صنعتی سازی در ایران زیر 5 درصد است

صنعتی سازی در ایران زیر 5 درصد است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

راه اندازی پژوهشکده مالی و اقتصادی حمل و نقل و مسکن

مهدی زاهدی: رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از راه اندازی پژوهشکده مالی و اقتصادی حمل و نقل و مسکن به عنوان چهارمین پژوهشکده این مرکز در آینده نزدیکی خبرداد.
محمد شکرچی زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: پیش از این سه پژوهشکده حمل ونقل، معماری و شهرسازی و ساختمان و ابنیه فنی در این مرکز فعال بودند و پژوهشکده مالی و اقتصادی حمل ونقل و مسکن نیز به آن اضافه می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی، انجام پژوهش های کاربردی در حوزه های اقتصادی و مالی حمل و نقل و مسکن به منظور ارتقا فرآیندهای فایناس های مالی برای انجام پروژه های مختلف در این بخش و زیرساخت های مورد نیاز در حوزه حمل ونقل، صندوق های پس انداز و انبوه سازی را از جمله اهداف تشکیل این پژوهشکده اعلام کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که صنعتی سازی مسکن در کشور چند درصد است، گفت: سیاست ما تشویق به انبوه‌سازی است بنابراین در آیتم‌ها شاید عدد صنعتی‌سازی مسکن در کشور به 10 درصد برسد، اما در سیستم‌هایی که پیاده می‌شود این عدد کمتر از 5 درصد است. به گفته وی میزان در نظر گرفته شده برای صنعتی‌سازی مسکن در طرح جامعه مسکن هنوز مشخص نشده است.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به بودجه تخصیصی این مرکز در سال جاری یادآورشد: پیش از این در قانون بودجه 1.3 درصد بودجه دستگاههای اجرایی به امر پژوهش و تحقیقات اختصاص می یافت اما در بودجه سال جاری این مساله در اختیار بالاترین مقام دستگاه قرار گرفته و وزیر راه و شهرسازی 1.5 درصد از محل اعتبارات این وزارتخانه برای انجام تحقیق و پژوهش اختصاص داده است.
شکرچی زاده اظهارداشت: با تعریف 300 پروژه تحقیقی و پژوهشی با همکاری اساتید دانشگاهی و دانشگاهای کشور، انتظار داریم مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بتواند این اعتبارات را به منظور هم افزایی در حوزه های مختلف حمل و نقل مسکن جذب کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی از انجام مستمر تحقیقات و پژوهش با استفاده از اساتید دانشگاهی و متخصصین به منظور افزایش عمر مفید ساختمانها در کشورخبرداد و گفت: استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و افزایش عمر مفید ساختمانها یکی از دغدغه ها و خواسته های عمومی جامعه است.
وی درعین حال تاکید کرد: استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در مراحل اجرا، طراحی،و نگهداری ساختمان توسط پیمانکاران در عمر مفید ساختمان ها تاثیرگذار است و این مساله باید به عنوان تلاشی مستمر و همه جانبه از سوی سازندگان مورد توجه جدی قرار گیرد.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: عدم استفاده از مصالح بی کیفیت سبب شده عمر مفید ساختمان ها در کشورمان بین 20 تا 30 سال باشد در حالی که در کشورهای پیشرفته جهان عمر مفید ساختمانها بیش از 50 سال است.
به گفته وی، باید با تلاش و همگرایی از سوی نهادهای مسئول در حوزه ساخت و ساز به افزایش عمر مفید ساختمان ها در کشور کمک کنیم به گونه ای که سازندگان، انبوه سازان، انجمن های صنفی و نظام مهندسی و دستگاه های حاکمیتی مثل وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در بالا بردن عمر مفید ساختمان ها با یکدیگر تلاش کنند.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از وجود نخاله های ساختمانی در سطح کشورانتقاد کرد و گفت: در حالی که کشورهای مختلف جهان با انجام اقداماتی بار دیگر از نخاله های ساختمانی در ساخت وساز استفاده می کنند در کشورمان به صورت گسترده این نخاله ها که از تخریب ساختمانهای ناشی می شود در طبیعت رها و این مساله خسارت زیادی را به کشور تحمیل می کند.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی در شورای عالی شهرسازی و معماری در نظر دارد از تخریب واحدهای مسکونی قبل از به سر آمدن عمر مفید آن ها جلوگیری کند که این امر نیازمند خواست عمومی و مصوبات قانونی است.
شکرچی زاده در ادامه به استفاده از رویه های بتنی در برخی از راه های کشور اشاره کرد و گفت: تولید سیمان در کشور به بیش از 70 میلیون تن در سال رسیده که تنها 55 میلیون تن آن در کشور مصرف می شود، لذا تولید کنندگان عموما به دنبال افزایش صادرات سیمان به کشورهای خارجی هستند و وزارت راه و شهرسازی نیز درصدد است با توجه به این میزان تولید سیمان در پایان یک دوره چهار ساله، 10 درصد راه های مواصلاتی کشور از رویه های بتنی استفاده شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |