پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 167964 18:54 1400/10/13
صنعتی‌سازی ساختمان در چالش رکود و رونق‏ های نوسانی بازار

صنعتی‌سازی ساختمان در چالش رکود و رونق‏ های نوسانی بازار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صنعتی‌سازی ساختمان در چالش رکود و رونق‏ های نوسانی بازار

صنعتی‌سازی ساختمان در چالش رکود و رونق‏ های نوسانی بازار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-امروزه صنعتی‌سازی در جهان مرسوم است به‌طوری که زمان ساخت را کاهش می‌دهد.

به گزارش جهان اقتصاد، امروزه در کشورها در راستای توسعه‌ی ساختمان‌‌سازی و تسریع در تأمین نیازهای مسکن، صنعتی‌سازی ساختمان در اولویت قرار گرفته است و درکشور ما عدم وجود زیرساخت‌های لازم، یکی از موانع اجرای این مهم است.  مانع دیگری که در کندسازی روند صنعتی‌سازی ساختمان اثر قابل توجهی دارد، وابستگی به عادت در روش‌های متعارف و مقاومت دربرابر روش‌های نو است.

پیرو این مساله پروژه صنعتی سازی ساختمان توسط وزارت دفاع در مردادماه سال جاری آغاز شد. در این طرح، چرخه احداث یک ساختمان ۱۲طبقه با زیربنای حدود ۱۱ هزار متر مربع با ظرفیت تقریبی ۷۰ واحد آپارتمان  از ۳ سال  به حدود ۶ ماه کاهش می‌یابد.

این طرح مطابق با آیین‌نامه‌های روز دنیا طراحی و از نظر کاهش مصرف انرژی، عایق بندی صوتی و حرارتی، زلزله و آتش سوزی بسیار مناسب است و قیمت تمام شده آن نیز مناسب‌تر از سایر روش‌های مرسوم است.

در این نوع ساختمان ها پرت انرژی به شدت کاهش یافته و نسبت به سیستم سنتی اسکلت فلزی متداول در کشور قیمت تمام شده آن ارزان‌تر خواهد بود.

در ارتباط با وضعیت صنعتی‌سازی ساختمان در کشور با فرشید ایلاتی، کارشناس‏ حوزه مسکن گفت‏وگویی ترتیب داده شده‏است که درادامه می‏خوانید.

این کارشناس حوزه مسکن بیان کرد: در حوزه صنعتی سازی ساختمان کشورما در مقایسه با کشورهای منطقه از ظرفیت و زیرساخت‏های خوبی برخوردار است.

این کارشناس حوزه مسکن عنوان کرد: براساس آخرین آمار در پروژه‏های مسکن مهر سهم صنعتی سازی از 3 درصد به 20 درصد رسید، به ویژه در پروژه‏هایی که دارای حجم وسیعی بود، از رشد برخوردار بود.

ایلاتی بیان کرد: اگر پروژه‏های بزرگ تعریف شود و یک نظام مدیریت پروژه را داشته باشیم، بخشی از توجیه اقتصادی معنا پیدا می‏کند تا بتوان با استفاده از روش صنعتی سازی سرعت ساخت را افزایش و هزینه‏های ساختمان را کاهش داد.

به گفته وی، دولت باید برنامه مدون بلند مدت برای بخش مسکن تعریف کند تا شرکت‏هایی که در حوزه مسکن فعال هستند، بتوانند در صنعتی سازی مسکن سرمایه گذاری کنند و از تکنولوژی و روش‏های جدید بهره مندی لازم را داشته باشند.

 این کارشناس حوزه مسکن عنوان کرد: برای بیان مهم‌ترین چالش صنعتی‌سازی در ساختمان می‏توان به این مساله اشاره داشت که بخش خصوصی به دلیل رکود و رونق‏های نوسانی در بازار شاید تمایلی به سرمایه‌گذاری در این حوزه نداشته باشند.

وی افزود: اگر به این سمت حرکت کنیم تا برنامه‏های تولید مسکن همانند طرح  طرح نهضت ملی مسکن که قراراست سالیانه یکصد واحد مسکونی ساخته شود را داشته باشیم، بخش خصوصی باید بتواند براساس برنامه ریزی دولت برای 20 الی 30 درصد در سال‏های ابتدایی و در سال‏های پایانی 40 الی 50 درصد در ساخت مسکن های کشور از روش‏های صنعتی سازی ساختمان استفاده کند.

**کمتر از ۱۰ درصد ساخت و سازهای کشور به صورت صنعتی است

اخیرا رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: فرصت‏هایی مانند مسکن مهر و یا جهش تولید مسکن می تواند زمینه صنعتی سازی را به صورت پایدار در کشور فراهم کند.

محمد شکرچی زاده (۱۰ دی ماه) در یک برنامه تلویزیونی اذعان کرد: آنچه به عنوان ارکان صنعتی سازی دنبال می‌کنیم، بهره برداری بهینه از منابع، کاهش زمان و حفظ کیفیت است.

وی افزود: واقعیت این است که درصد مهمی از ساخت و ساز کشور، غیر از انبوه سازی های مسکن مهر به صورت انفرادی ساخته می‌شود. اگر صنعتی سازی به انبوه سازی منحصر شود سهم و درصد آن کاهش می‌یابد. هنر ما این است که بتوانیم حتی در تک سازی نیز ازعنصر صنعتی سازی استفاده کنیم.

شکرچی زاده با اشاره به اینکه انبوه سازی به شکل اجتناب ناپذیری با موضوع صنعتی سازی پیوسته شده، خاطرنشان کرد: برای بهره برداری مناسب از منابع باید به تقویت عنصر صنعتی سازی در کشور بپردازیم و زمینه‌های صنعتی سازی را بهبود بخشیم. بدین شکل نیازی به انبوه سازی نیست. در ساخت و سازهای انفرادی، که با سرمایه‌های اندک انجام می‌شود، بهتر است از مزایای صنعتی سازی استفاده شود. انبوه سازی بستر مناسب‌تری برای صنعتی سازی فراهم می‌کند لیکن متضمن صنعتی سازی نیست.

وی با تاکید بر اینکه لزوماً صنعتی سازی سبک سازی نیست، افزود: ممکن است که هزینه‌های سبک سازی به اندازه‌ای باشد که ضرورتی وجود نداشته باشد و اگر ساختمانی یک یا دو طبقه باشد سبک سازی ضرورتی پیدا نمی‌کند. می‌توان گفت برای اقتصادی سازی کردن پروژه بسیاری مواقع اقتضا می‌کند که سبک سازی صورت بگیرد.

شکرچی زاده همچنین گفت: ارکان مهم دیگری که با آن روبه رو هستیم، آب است و یکی از چالش‌های مهم امروز کشور مدیریت آب است. اگر بتوان در ساختمان مدیریت آب خاکستری را انجام داد و آن را بازیابی کنیم و مجدد از آن استفاده کنیم بدین شکل به سمت صنعتی سازی پیش رفته ایم.

وی به مسئله انرژی نیز اشاره کرد و گفت: میزان مصرف انرژی در ساختمان‌ها بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال است. در صورتی که با همین وضعیت اقلیمی کشور به طور متوسط می‌تواند ۱۵۰ کیلو وات ساعت در سال باشد، اگر بتوانیم در ساختمانی با اجرای درست مبحث ۱ ۹ مقررات ملی ساختمان این امر صورت بگیرد، قاعدتاً می‌بایست به صورت عناصر و المان‌های باشد که به صورت صنعتی تولید می‌شود که بدین شکل به سمت صنعتی سازی پیشرفته پیش رفته ایم.

شکرچی زاده افزود: باید بهره وری از صنعت ساختمان را که نزدیک به ۴۰ درصد اقتصاد کشور بدان مرتبط است، افزایش دهیم و برای این امر می‌توان از عناصر و مفاهیم صنعتی سازی استفاده کرد و دیدی واقع گرا داشته باشیم.

وی عنوان کرد: ساخت و ساز متداول ما سنتی است و درصد صنعتی سازی به طور کلی شاید کمتر از ۱۰ درصد است، بنابراین باید این گزار را طی کرده که به سمت صنعتی سازی پیش رویم. فرصت‌هایی مانند مسکن مهر و یا جهش تولید مسکن فرصت‌هایی استثنایی هستند که اگر هر میزان از آن محقق شود، می‌تواند زمینه صنعتی سازی را به صورت پایدار در کشور فراهم کند و تغییر پارادیمی در ساخت و ساز صورت دهد.

شکرچی زاده معتقد است انبوه سازی می‌تواند زمینه‌های صنعتی سازی را رشد دهد و فرهنگ صنعتی سازی را حتی برای تک سازی نیز فراهم کند و از این فرصت می‌توان به نحو مناسب استفاده کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |