سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 154657 19:18 1400/06/28
صنایع پایین دستی نیازمند سرمایه‌گذاری

صنایع پایین دستی نیازمند سرمایه‌گذاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صنایع پایین دستی نیازمند سرمایه‌گذاری

صنایع پایین دستی نیازمند سرمایه‌گذاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در حال حاضر، تمرکز اصلی روی توسعه صنایع پایین دستی نفت قرار بگیرد، زیرا اکثر صنایع پایین دستی نیازمند سرمایه‌گذاری و دانش فنی نسبتاً ارزان قیمت هستند و معمولاً خوراک این صنایع در کشور آماده بوده و نیز در مدت کوتاهی به بهره برداری می رسند و همچنین می توانند اشتغالزایی در مناطق کم‌برخوردار ایجاد ‌کنند.

فرهاد جوانمردی کاشانی، کارشناس بازارسرمایه، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: قیمت‌گذاری دستوری که روی برخی کالا و محصولات اتفاق می افتد چون فاصله معناداری با قیمت داخل بازار دارد، طبیعتاً باعث شده برای به دست آوردن آن کالا رقابت صورت بگیرد و چون نرخ دستوری (پایه) که ابلاغ می شود با منطق بازار و قیمت جهانی انطباق بالایی ندارد بنابراین رقابتی شکل می گیرد که منجر به افزایش قیمت می شود.

وی تصریح کرد: وقتی منابع ارزی بانک مرکزی در سایه تحریم کاهش پیدا کرد برای تامین ارز واردات ضروری، تولید کنندگان به فروش محصولاتشان از طریق سامانه نیما اجبار پیدا کردند.

وی ادامه داد: برای مثال سال پیش دلار نیما با دلار بازار آزاد فاصله معناداری داشت بنابراین در اینجا هم به نوعی قیمت دستوری می شد (سامانه نیما مرجع ارز مورد استفاده جهت تعیین قیمت پایه محصولات در بورس کالا است.)

وی بیان کرد: اما در حال حاضر این فاصله آنقدر چشمگیر نیست و برای همین دیده می‌شود که معاملاتی که در بورس کالا اتفاق می‌افتد خیلی روان تر و منطقی تر است و با بازار جهانی انطباق بیشتری دارد.

جوانمردی کاشانی گفت: اگر بازارهای جهانی را بررسی کنید متوجه می شوید این اتفاق در این بازارها رخ نمی دهد چون کسی که محصول میانی را از بورس کالا می‌خرد و تبدیل به محصول با ارزش افزوده بالاتر می کند معمولاً بازیگر خردی است که توانایی فروش محصول خود را در بورس کالا با آن حجم ندارند و همچنین خریداران این محصول نهایی نیز بسیار جزئی و پراکنده (مصرف‌کننده‌ نهایی) هستند.

وی بیان کرد: مهمترین موضوعی که باید در اینجا نگاه کرد این است که برای اینکه بتوانیم این صنعت را برپایه بخش خصوصی به پویایی برسانیم و باعث افزایش بهره‌وری در این صنعت شویم باید تکمیل زنجیره ارزش را دنبال کنیم، زنجیره ارزش در صنعت نفت و اکثر صنایع تعریف شده است اما متاسفانه پیشرفت بالادست، میان دست و پایین دست این صنایع به صورت همگن نبوده است.

وی افزود: برای مثال در تکمیل زنجیره ارزش صنعت فولاد در کشور، توسعه معادن سنگ آهن و توسعه شرکت های فولادی یکسان و هماهنگ نبوده و این توسعه ناهمگن باعث شده ما هیچ‌گاه نتوانیم داخل این زنجیره ارزش به درستی حرکت کنیم و در این صنایع به بلوغ برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه اولین موضوعی که مورد توجه قرار می گیرد تکمیل زنجیره ارزش بوده و ما باید زنجیره ارزش را با مفروضات جدید بازتعریف کنیم و از اینرو می بایستی مانع‌زدایی در حلقه‌هایی که بالادست را به میان دست و میان دست را به پایین دست متصل می کنند صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه در نهایت توافقی که با کشور چین انجام شده بسیار مناسب است گفت: این یک سند جامع راهبردی با یک ابرقدرت اقتصادی است، همانگونه که می‌دانید کشور چین در ۲۰ سال گذشته به یک قدرت غیرقابل انکار تبدیل شده و تولید ناخالص ملی آن بر پایه تولید واقعی رشد پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در بسیاری گزارشات آتی‌نگر مشاهده می‌شود که چین در مدت کوتاهی از نظر تولید ناخالص ملی از ایالات متحده پیشی خواهد گرفت و نقش راهبردی خود در تعاملات جهانی را حداقل تا دو دهه آینده با شیب افزایشی حفظ نماید.

وی در پایان اظهار کرد: بنابراین قرارداد با این کشور بسیار مهم و راهبردی بوده و باعث می گردد برخی از منافع بلند مدت چین با منافع جمهوری اسلامی ایران در این مدت در یک راستا قرار گیرد و در کاهش تاثیر تحریم ها موثر باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |