پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 61674 13:35 1396/03/17
صباح زنگنه: قطر مخالف سلطه کامل عربستان بر شورای همکاری خلیج فارس است

صباح زنگنه: قطر مخالف سلطه کامل عربستان بر شورای همکاری خلیج فارس است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صباح زنگنه: قطر مخالف سلطه کامل عربستان بر شورای همکاری خلیج فارس است

صباح زنگنه: قطر مخالف سلطه کامل عربستان بر شورای همکاری خلیج فارس است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) نوشت: تنش در روابط قطر با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، از جمله عربستان، امارات و بحرین، در روزهای اخیر وارد فاز جدیدی شده است و عربستان روز دوشنبه به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی، با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط‌گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرد.

همچنین عربستان، امارات و بحرین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با قطر بستند و در وضعیت فعلی تنها مرزهای دریایی و هوایی ایران به روی قطر باز است.

البته برخلاف ادعای مطرح شده، به نظر می‌رسد شدت عمل در برخورد با قطر از سوی عربستان، امارات و بحرین ریشه در اعلام موضع حمایتی قطر از ایران و گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر با رئیس جمهور کشورمان دارد که این اقدام قطر در حقیقت برهم زننده همه برنامه‌های ایران‌هراسانه عربستان به ویژه پس از سفر ترامپ به این کشور بوده است.

عربستان به دنبال تحمیل سیطره کامل خود بر شورای همکاری خلیج فارس است

صباح زنگنه، کارشناس مسائل جهان اسلام، درباره عوامل اصلی بروز تنش در روابط میان قطر و عربستان و نقش ابراز تمایل قطر به توسعه روابط با ایران در نوع برخورد عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر گفت: اختلافات میان قطر و عربستان بوده، هست و خواهد بود. این اختلافات سرزمینی، سیاسی، نحوه نگاه به مسائل منطقه و وابستگی به قدر‌ت‌های بزرگ است. اما پس از سفر ترامپ به ریاض، سعودی‌ها تصور کردند که می‌توانند تحرکات تازه‌ای داشته باشند و قدرت، سیطره و هیمنه خود را بر کل شورای همکاری خلیج فارس تحمیل کند که این رویکرد با مخالفت و اعتراض قطر و یکی دو کشور دیگر روبرو شد.

وی افزود: در حقیقت عربستان به دنبال این است که زمینه هر نوع اعتراض به سیاست‌های منطقه‌ای خود را از سوی کشورهای منطقه و همسایه از بین ببرد و نوعی خفقان را در سطح دولت‌های حوزه جنوبی خلیج فارس حاکم کند. در این شرایط بهانه‌‌های مختلفی می‌تواند عامل برخورد از سوی عربستان باشد که در مورد قطر این بهانه‌ها مواردی مانند حمایت از اخوان المسلمین، حمایت از حماس و حزب‌الله، ابراز علاقه نسبت به افزایش روابط با ایران و ... باشد.

اقدامات ضدایرانی عربستان مانند ساختن کاخ بر روی کوه نمک است

زنگنه درباره اینکه آیا هدف عربستان از این نوع برخورد پیامی به سایر کشورها درباره جدی بودن سیاست‌های ضد ایرانی است، گفت: اتفاقا شرایط پیش آمده نشان داد که اقدامات عربستان مانند ساختن کاخ بر روی کوه نمک است که این کاخ ظرف مدت کوتاهی فرو می‌ریزد. خواسته‌‌های دولت عربستان کاملا غیر منطقی و غیر عقلایی است که هیچ‌گونه ارتباطی با ارزش‌های هم‌جواری، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری منطقه‌ای ندارد و با قوانین، مقررات و معاهدات بین‌المللی نیز هیچ سنخیتی ندارد.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: آنچه که از رفتار فعلی سعودی مشاهده می‌شود حمله به کشور ضعیف یمن است که بیش از دو سال به طول انجامیده است و براین مبنا می‌توان گفت دولت فعلی عربستان هیچ‌گونه تعهدی به ارزش‌ها و مقررات بین‌المللی ندارد و یک تهدید برای هر نوع زندگی و روابط مسالمت‌آمیز در منطقه محسوب می‌شود.

دعوت طرفین به گفت‌وگو و مذاکره؛ بهترین واکنش ایران

زنگنه درباره بهترین واکنش به این تنش منطقه‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران باید همچنان متانت خود را حفظ کند و با این بادها به این طرف و آن طرف کشیده نشود زیرا این اختلاف‌ها بعد از مدتی فروکش می‌کند.

وی تأکید کرد: بهترین اقدام دعوت طرفین به مذاکره، گفت‌وگو و یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز و سیاسی است. امروز بزرگ‌ترین خطری که منطقه را تهدید می‌کند تروریسم داعش است و همه کشورهای منطقه باید همه برنامه‌ها و اهداف خود را بر پایان دادن به این تهدید جدی و همگانی معطوف و متمرکز کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |