پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 6400 15:45 1393/08/09
صادرات گاز ایران به اروپا دست‌کم 5 سال طول می‌کشد

صادرات گاز ایران به اروپا دست‌کم 5 سال طول می‌کشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صادرات گاز ایران به اروپا دست‌کم 5 سال طول می‌کشد

صادرات گاز ایران به اروپا دست‌کم 5 سال طول می‌کشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

کارشناسان صنعت انرژی می‌گویند: در صورت لغو تحریم‌های ایران دست‌کم پنج سال طول می‌کشد که ایران صادرات گاز طبیعی به اتحادیه اروپا را آغاز کند

به گزارش رویترز، ماه گذشته گزارشاتی منتشر شد مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا در حال بالا بردن فوریت طرح واردات گاز طبیعی از ایران همزمان با آب شدن یخ روابط با این کشور و از سوی دیگر سرد شدن روابط این اتحادیه با روسیه به عنوان تامین کننده اصلی گاز است.

روسیه یک سوم تقاضای گاز اروپا به ارزش سالانه 80 میلیارد دلار را تامین می‌کند. اتحادیه اروپا تحریمهایی را علیه مسکو به دلیل مناقشه اوکراین اعمال کرده که لزوم واردات گاز این کشور از نقاط دیگر را افزایش می‌دهد.

ایران دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را پس از روسیه در اختیار دارد اما خود نیز هدف تحریم‌های اروپا قرار دارد.

دیپلمات‌ها نسبت به حصول توافق هسته‌ای دائم بین ایران و قدرت‌های جهانی و لغو تحریمها تا ضرب الاجل 24 نوامبر خوشبین نیستند.

کارشناسان صنعت انرژی در کنفرانس گازی پاییزی اروپا در لندن اعمال کردند که در صورت لغو تحریم‌های ایران دستکم نیم دهه طول می‌کشد تا صادرات گاز ایران به اروپا آغاز شود.

ماتیاس کوچل مدیرعامل شرکت گازی انرجیسا دوگال گفت: به نظر من ایران باید سرمایه‌گذاری زیادی را در زمینه زیرساختی انجام دهد. این کار دستکم پنج سال طول می‌کشد.

وی افزود: همچنین لازم است مذاکراتی با ایران در خصوص فروش گاز که می‌تواند همزمان صورت بگیرد انجام شود، اما مدت زمان پنج سال یک بازه زمانی واقع بینانه برای این منظور است.

تاتیانا میتروا رییس بخش نفت و گاز در موسسه تحقیقات انرژی آکادمی علوم روسیه ضمن موافقت با این بازه زمانی در عین حال گفت: تقاضای روز افزون داخلی ایران برای گاز طبیعی به معنی این است که صادرات این کشور کم خواهد شد.

وی گفت: اگر تمام محدودیت‌ها برداشته شده و رشد اقتصادی در داخل ایران آغاز شود این کشور برای بازار داخلی خود به گاز بیشتری احتیاج خواهد داشت و ما احتمالا همان وضعیتی را که در مصر شاهد بودیم و صادرات گاز این کشور به دلیل مصرف داخلی کاهش یافت، در ایران نیز شاهد خواهیم بود.

ایران همچنین ممکن است ترجیح دهد که به جای سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های خطوط لوله روی صادرات گاز طبیعی مایع(ال ان جی) متمرکز شود.

آشوتوش شاستری مدیر موسسه مشاوره انرژی انر‌ استرات در لندن گفت: پیش بردن هر دو پروژه خطوط لوله و ال ان جی برای ایران بسیار دشوار است. بین دو گزینه عرضه گاز به اروپا یا آسیا به نظر من آنها بیشتر علاقه‌مند به صادرات ال ان جی به آسیا هستند.

این درحالی است که برخی تحلیل‌گران می گویند که ایران در حال حاضر درآمد زیادی را از صادرات ال ان جی در آسیا از دست داده است و مشتریان آسیایی بیشترین پول را به قطر به عنوان رقیب ایران می پردازند، بنابراین تهران باید به دنبال بازارهای اروپایی باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |