جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 134435 12:34 1399/12/04
صادرات فرآورده های نفتی در سال جاری 4 برابر شد

صادرات فرآورده های نفتی در سال جاری 4 برابر شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صادرات فرآورده های نفتی در سال جاری 4 برابر شد

صادرات فرآورده های نفتی در سال جاری 4 برابر شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم راه‌اندازی سه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی ایران اظهار داشت: ما در حال حاضر 13 هزار کیلومتر خطوط اصلی انتقال نفت و فرآورده داریم که یک و نیم میلیون بشکه نفت و فرآورده را جهت مصارف داخلی انتقال می‌دهند.

وی با بیان اینکه فناوری کشور بالا رفته و تولید لوله‌های کشور تماما ایرانی است خط لوله گوره جاسک اشاره و تصریح کرد: این خط ایرانی‌ترین خطوط لوله نفت ایران است.

وزیر نفت با بیان اینکه با اجرای خطوط از تردد هزاران تانکر در جاده‌ها جلوگیری می‌شود افزود: اجرای خطوط برای انتقال فرآورده در این دولت آغاز و در همین دولت نیز به پایان می‌رسد.

وی جلوگیری از قاچاق سوخت و فرآورده را که به دلیل یارانه‌ای بودن آن در ایران رخ می‌دهد از جمله مزایای اجرای خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده عنوان کرد.

وی با بیان اینکه خطوط لوله برای تامین فرآورده‌های شمال از مسیر تهران بسیار بااهمیت است خاطرنشان کرد: توسعه پالایشگاه‌ها و خطوط لوله از جمله الزامات است ما یک خط لوله 20 اینچ بندرعباس – سیرجان – رفسنجان را در دستور کار داریم.

وی هزینه سه خط شازند – قم – ری، نایین – کاشان – ری و تبریز – خوی – ارومیه را هشت هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

زنگنه با بیان اینکه تولید روزانه بنزین کشور از کمتر از ۵۰ میلیون لیتر به ۱۰۷ میلیون لیتر و تولید روزانه گازوئیل از ۹۴ میلیون لیتر به ۱۱۳ میلیون لیتر رسیده است، خاطرنشان کرد: صادرات فرآورده نفتی از روزانه ۵.۹ میلیون لیتر در سال ۹۱ به ۲۳ میلیون لیتر در سال ۹۸ رسیده‌ است.

وی همچنین با بیان اینکه در این دولت ۴۴ مجوز ساخت پالایشگاه نفت به ظرفیت روزانه ۳.۱ میلیون بشکه صادر کرده‌ایم، گفت: آنچه سهم‌مان در اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها بوده را اجرا کردیم.

وی در ادامه با اشاره به پروسه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: به روزهای انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم؛ می‌گویند پیروزی هزار پدر دارد و شکست یتیم است، به ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: تصمیم‌های ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس سال ۱۳۸۲ طبق استناد موجود گرفته و موافقت‌نامه اجرایی آن امضا شد، دوستان دولت بعدی آمدند، دنبال کردند و این پالایشگاه را پیش بردند. همان قدری که زحمت کشیدند ما آن را با جزئیات اعلام کردیم.

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود نبوغ یک نفر پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به پایان رسانده است. مگر پالایشگاه با نبوغ ساخته می‌شود!؟ پالایشگاه با همت و مدیریت ساخته می‌شود، افزود: همه می‌خواهند بگویند ما پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ساختیم و آن را به نام خود تمام کنند. همیشه گفته‌ایم هر کسی می‌خواهد این پالایشگاه به نام او باشد اشکالی ندارد و استقبال می‌کنیم، اما انصاف هم موضوع خوبی است، زحمات دیگران را خراب نکنند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه واحدهای فرآیندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس طبق استناد موجود در سال ۹۲ حدود ۴۱ درصد پیشرفت داشتند، ادامه داد: این پالایشگاه با مدیریت و فداکاری مدیران پیش رفته است.

زنگنه با یادآوری اینکه در زمان تدریس آشنایی با مدیریت پروژه یکی از طرح‌هایی که فکر می‌کردم باید به‌عنوان اغتشاش مدیریت درس داد نیروگاه شهید رجایی بود، تصریح کرد: وقتی سال ۱۳۶۸ وارد وزارت نیرو شدم با این نیروگاه زمین مانده برخورد کردم. خیلی زحمت کشیدیم تا این طرح را توانستیم تمام کنیم و از نظر مدیریتی به آن نظام دهیم. پس از این پروژه به این نتیجه رسیدیم که باید شرکت‌های پیمانکار عمومی تاسیس شود.

مپنا برای نیروگاه حرارتی و فرآب برای نیروگاه آبی تشکیل شد. وی تصریح کرد: این نیروگاه همیشه در موضوع تدریس مورد توجه‌ام بود، اما پس از دیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیدم نیروگاه شهید رجایی در مقابل آن هیچ است. باید این پروژه را موضوع تدریس قرار دارد، اگر می‌خواهید اغتشاش مدیریتی در یک طرح پیدا کنید من بدتر از طرح ستاره خلیج فارس در عمر کاری‌ام ندیدم. البته ساخت این پروژه ابتدا با روش خوبی آغاز شده است اما وقتی جلوتر رفت به جایی رسید که فقط باید در دانشگاه‌ها تدریس کرد، این افتخار ندارد.

وزیر نفت با بیان اینکه من و همکارانم وقت مدیریتی زیادی برای این پالایشگاه گذاشته‌ایم تا توانستیم این پروژه را با زحمت و فشار انجام دهیم، افزود: سردار عبدالهی، فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به نقل از یکی از فرماندهان ارشد سپاه که بازدیدی از این طرح داشتند برایم نقل کردند اینجا (پالایشگاه ستاره خلیج فارس) داعش حمله کرده است.

زنگنه با اشاره به اینکه همه کاری در این پالایشگاه انجام شده بود اما کار اصلی پرداخته نشده بود، گفت: بسیار زحمت کشیده شد تا این پالایشگاه به تولید بنزین برسد. شرکت‌های اویک و اویکو بسیارزحمت کشیدند تا توانستند این پالایشگاه را راه‌اندازی کنند. همکاران مدیریتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز هر هفته به این پالایشگاه سفر کردند، صدها ساعت وقت برای پروژه گذاشتم. ما منتی نگذاشتیم زیرا وظیفه‌مان بود این کار را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: آنچه به ما رسید نه تنها پیشرفت کم (پالایشگاه ستاره خلیج فارس) بلکه یک وضع مغشوش بود که با ادامه آن راه هرگز به نتیجه نمی رسیدیم. مدیریت کار را تمام می‌کند. در پیشرفت مدیریت اصل است، اصل توسعه‌ها با اندیشه درست مدبرانه است که نباید آن را دست‌کم گرفت. وزیر نفت از همه افرادی که برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس زحمت کشیدند قدردانی کرد و با تاکید بر اینکه در این پروژه همه بودند و هیچ کس نباید تک خوری کند، افزود: به زمان انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، عده‌ای در این چند سال بیکار ماندند و حالا تلاش می‌کنند در انتخابات کاری کنند.

زنگنه در ادامه به نقل قولی اشاره کرد و گفت: در انتخابات ریاست جمهوری قصابی در گرگان کاندید شد، از وی دلیلش را پرسیدند گفت این روزها وضع‌ام بسیار خوب است به این دلیل که همه می‌خواهند ببیند قصابی که کاندید شده کیست و به همین دلیل می‌آیند و از من گوشت می‌خرند، درسته که رئیس جمهور نمی‌شوم اما رئیس صنف قصابان گرگان که می‌شوم.

وی افزود: حالا عده‌ای بیکار بودند و دائم به وزارت نفت فحش می‌دهند. آخر افتخارات شما چه بوده است؟! برای خودتان افتخاراتی می‌سازید که هرگز وجود نداشته است. اگر از زاویه مدیریتی بخواهیم درباره کارهایی که انجام دادید بحث کنیم می‌بینیم بسیاری از آنها افتخارات نیست، سیئات است.

وزیر نفت تصریح کرد: اگر حرف نمی‌زنیم به این دلیل نیست که زبان نداریم، دلیلش این است که وقت نداریم.

وزیر نفت با بیان اینکه خط لوله گره جاسک ایرانی‌ترین خط و بزرگترین تلمبه‌های تاریخ در این خط نصب می‌شود افزود: تمامی فولاد این خط که برای انتقال نفت خام ترش است از تختال فولاد مبارکه و اکسین به لوله تبدیل شده است.

وی افزود: برنامه این است که قبل از پایان سال جوشکاری و لوله‌گذاری طرح به پایان برسد و ما می‌توانیم نفت خام را تزریق کنیم. البته 40 درصد بخش هایدروتست تمام نشده که برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست این ریسک را نمی‌کنیم و بعد از انجام تمامی مراحل تست خط را راه‌اندازی کرده و در ماه‌های اول سال آینده اولین بارگیری از جاسک انجام خواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه ظرفیت پالایشی کشور از 1.8 میلیون بشکه در سال 92 به 2.2 میلیون بشکه در سال 98 رسیده است افزود: تولید بنزین و گازوئیل نیز به همین میزان رشد داشته به طوری که تولید بنزین از 50 میلیون لیتر به 107 میلیون لیتر و تولید گازوئیل از 94 میلیون لیتر در سال 92 به 113 میلیون لیتر در سال 98 رسیده است.

وی ادامه داد: کیفیت بنزین نیز طی این سال‌ها ارتقا یافته به طوری که در سال 91 تولید بنزین یورو صفر بوده اما در سال 98 به 76 میلیون لیتر رسیده است تولید گازوئیل یورو نیز از شش میلیون لیتر سال 92 به 45 میلیون لیتر در سال 98 رسیده است.

وزیر نفت با اعلام اینکه صادرات فرآورده طی این سال‌ها چهار برابر شده است، گفت: از رقم 5.9 میلیون تن در سال به 23 میلیون تن در سال 98 رسیده‌ایم.

زنگنه با بیان اینکه طرح‌های بهینه‌سازی پالایشگاه‌های تبریز، بندرسعباس و اصفهان با هزینه دو هزار میلیارد تومان در دستور کار داریم افزود: با انجام این طرح هفت میلیون لیتر تولید بنزین افزایش می‌یابد و همچنین 10 میلیون لیتر بنزین با کیفیت و 11 میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت اضافه می‌شود.

وی با اشاره به تثبیت ظرفیت پالایشی گفت: در پروژه پالایشگاه آبادان میزان تولید مازوت از 45 هزار لیتر به 26 هزار لیتر کاهش می‌یابد و فرآورده‌ها یور 5 خواهند شد. این پروژه اکنون 65 درصد پیشرفت داشته و فاز اول در سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین گفت: پالایشگاه اصفهان با 3.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری سال آینده واحد تقطیر آن به بهره‌برداری می‌رسد. زنگنه تاکید کرد: اگر در آینده به طرح‌های بهینه‌سازی توجه نشود به هیچ وجه برنامه‌های تولید پاسخگوی نیاز کشور نخواهند بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |