پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 166987 09:58 1400/10/06
صادرات برق به عراق در وضعیت مناسبی است

صادرات برق به عراق در وضعیت مناسبی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صادرات برق به عراق در وضعیت مناسبی است

صادرات برق به عراق در وضعیت مناسبی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، محمدعلی فرحناکیان در مورد حقابه ایران از آب‌های مشترک با افغانستان اظهار داشت: تعهدات آبی دو کشور بر اساس معاهده بین دو دولت در سال 1351 است، دولت جدید مستقر نیز قبول کرده که طبق معاهده به تعهدات عمل کند، بر اساس آن معاهده این طور نیست که اگر سالی کم‌آبی و یا خشکسالی شد ما اصلا حقابه نداشته باشیم. 

وی افزود: میزان حقابه ما بر اساس فرمولی که برای سال‌های کم‌آبی و پرآبی وجود دارد، مشخص می‌شود، افغانستان اصل کار را پذیرفته اما دولت جدید این کشور فرصت بررسی خواسته است.

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق تصریح کرد: اولین گام آتی ما هم تشکیل کمیساران آب ایران و افغانستان است که توافق شده بزودی در شهر زابل ایران و یا زرنج افغانستان تشکیل شود. 

وی ابراز امیدواری کرد که با تشکیل کمیساریا هرچه زودتر بحث دریافت حقابه کشور بخصوص مردم سیستان و بلوچستان حل شود.

فرحناکیان درباره واردات آب از کشورهای آسیای میانه نیز گفت: این کار دو قسمت دارد یکی بحث مدیریتی و حاکمیتی است که باید بین 4 کشور هم‌مسیر توافق کلی صورت گیرد دوم مباحث تخصصی است که در این رابطه مطالعاتی قبلا انجام شده و باید بروزرسانی شود. 

وی خاطرنشان کرد: در حوزه توافق و ارداه سیاسی کلی رهبران رایزنی لازم صورت می‌گیرد و از ظرفیت نشست‌هایی مثل سران سازمان همکاری اقتصادی اکو استفاده می‌کنیم تا مشکلات حل شود.

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق در ادامه درباره آخرین وضعیت صادرات برق به عراق نیز بیان داشت: صادرات برق به این کشور در وضعیت مناسبی است، ما در کنار عراق هستیم تا نیاز انرژی این کشور را برطرف کنیم. 

وی تاکید کرد: خوشبختانه امسال علیرغم اینکه در فصل تابستان نتوانستیم به آن میزان که در نظر داشتیم صادرات داشته باشیم و نیاز برق این کشور را برطرف کنیم اما در فصل پاییز بر خلاف سال‌های قبل که صادرات عمده‌ای به این کشور نداشتیم، میزان صادرات افزایش یافته است.

فرحناکیان گفت: برخی مباحث قراردادی هم بین دو کشور وجود دارد که امیدواریم طی سفر چند روز آتی هیات برق ایرانی به این کشور هرچه زودتر به تفاهم برسیم. 

وی یاداور شد: عمده بدهی‌های صادرات برق عراق پرداخت شده و ما در حال حاضر طلب زیادی از این کشور نداریم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |