پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 170258 15:24 1400/11/03
صادرات ایران به برزیل 110 درصد تقویت شد

صادرات ایران به برزیل 110 درصد تقویت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صادرات ایران به برزیل 110 درصد تقویت شد

صادرات ایران به برزیل 110 درصد تقویت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، غلامحسین شافعی در سیمنار روابط تجاری ایران و برزیل اظهار کرد: برزیل برای ما از گذشته اهمیت ویژه‌ای بخصوص در تامین کالاهای اساسی داشته است همچنین پهناوری و جمعیت این کشور آن را به یک بازار جذاب برای ما تبدیل کرده است، گرچه تنها چهار سال از تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و بزریل می‌گذرد اما اولین اتاقی بود که در کشور مقصد دفتر خود را تاسیس کرد.

وی افزود: روابط دو کشور پیشینه بیش از صد ساله دارد و روابط تجاری چند میلیارد دلاری توازن اقتصاد و سیاست را به نفع اقتصاد بر هم زده است. گروه‌های ذی‌نفوذ در اقتصاد برزیل مانند بخش خصوصی و سندیکاها به حفظ ارتباط با ایران در دوره تحریم تاکید داشتند آنها روابط خود را در دوران تحریم نه تنها حفظ کردند بلکه افزایش دادند.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: با توجه به حجم قابل توجه تجارت بین دو کشور در سال 96 اتاق مشترک بازرگانی را تشکیل دادیم در سال 2020 واردات مستقیم ایران از برزیل 1.15 میلیارد دلار بوده که در مقابل صادرات به این کشور تنها 116 میلیارد دلار بوده است. در 10 ماهه سال 2021 ، 1.7 میلیارد دلار واردات مستقیم از برزیل داشته‌ایم. مهمترین اقلام وارداتی ما کالاهای اساسی، ذرت، سویا، روغن، شکر، گوشت و قهوه بوده است گرچه ظرفیت‌های معدنی و صنعتی بزریل کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: واردات ایران از برزیل 55 درصد کاهش و صادرات 110 درصد افزایش را تجربه کرده اما همچنان توازن مناسبی بین واردات و صادرات وجود ندارد. جاده تجارت باید جاده‌ای دوطرفه باشد می‌توانیم همکاری‌هایی در حوزه پتروشیمی صنعت دارو ، حمل و نقل، پزشکی و حوزه دانش بنیان داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت تهاتر بین دو کشور گفت:‌ مقامات باید زمینه‌های تهاتر بین ایران و برزیل را ایجاد کنند اگر پتروشیمی صادر می‌کنیم، می‌توانیم خوراک دام بیاوریم. برای صادرات دو مانع اصلی داریم که مانع اول حمل و نقل است. بارگیری مجدد در کشور ثالث بخشی از مزیت رقابتی کالای ایرانی را گرفته و هزینه تمام شده را افزایش می‌دهد. خط مستقیم کشتیرانی  و خط هوایی تهران سائوپائولو باید مورد توجه قرار بگیرد.

شافعی ادامه داد: مورد دوم عدم وجود موافقت‌نامه پایه تجاری ترجیحی، عدم اخذ مالیات مضاعف یا آزاد بین دو کشور است. مبنای تجارت بر اساس موافقت‌نامه‌ها است متاسفانه ما هیچ گونه موافقت‌نامه‌ای با برزیل نداریم و این موضوع باید در دستور کار دو کشور قرار گیرد که می‌تواند تحولی در روابط ایران و برزیل باشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران در پایان خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی ایران با کنفدراسیون صنایع برزیل موافقت‌نامه‌ای را به امضا رساند. درخواست ما از سفیر برزیل در ایران احیای این موافقت‌نامه‌ است و امیدواریم که با حمایت دولت مانند امضای موافقت‌نامه‌ها و تلاش اتاق های بازرگانی شاهد توسعه روابط تجاری ایران و برزیل باشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |