پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 153330 15:17 1400/06/17
صادرات ایران به اتحادیه اقتصادی آ.سه.آن 48 درصد بالا رفت

صادرات ایران به اتحادیه اقتصادی آ.سه.آن 48 درصد بالا رفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صادرات ایران به اتحادیه اقتصادی آ.سه.آن 48 درصد بالا رفت

صادرات ایران به اتحادیه اقتصادی آ.سه.آن 48 درصد بالا رفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، "محسن رضایی پور" اظهار داشت: از میان ۱۰ کشور عضو اتحادیه اقتصادی آ. سه. آن (اتحادیه جنوب شرق آسیا)  بیشترین صادرات ایران به کشور تایلند بوده که با ۳۹۵ هزار تن به ارزش ۲۶۶ میلیون دلار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۸۸ درصدی در ارزش داشته است.

دبیر میز آ. سه. آن سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به تایلند شامل شمش آهن، مقاطع فولادی، روی غیرممزوج، احشای مرغ، قیر نفت و وازلین است.

رضایی‌پور گفت: در این مدت اندونزی دومین کشور هدف صادراتی ایران در این اتحادیه بوده و میزان صادرات به این کشور حدود ۳۵۲ هزار تن به ارزش ۲۲۷ میلیون دلار  بوده است.

وی افزود: این میزان از نظر ارزشی ۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته ولی وزنی ۳۰ درصد کاهش داشته است.
رضایی‌پور اظهار داشت: حجم تجارت ایران با این اتحادیه از سال ۱۳۹۷ و همزمان با دور جدید تحریم‌ها روندی نزولی داشته است.
دبیر میز آ. سه. آن سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: حجم تجارت ایران در سال گذشته  به رقم سه میلیارد دلار رسید،   این در حالی است که سابقه و تجربه صادرات رشد یابنده‌ای از سوی ایران به این اتحادیه اقتصادی مهم در سال‌های قبل از اعمال تحریم ها وجود داشته است.

وی تاکید کرد: با افزایش ۴۸ درصدی صادرات ایران در پنج ماهه اول ۱۴۰۰ انتظار می‌رود روند افزایشی تجارت با این اتحادیه مهم آغاز و تداوم یابد.
به گفته رضایی پور، بیشترین اقلام وارداتی ایران از اتحادیه اقتصادی آ. سه. آن شامل نیشکر، روغن پالم، سویا، محصولات غذایی، برنج، لوازم خانگی، فیبر متوسط فشرده و تلفن همراه بوده است.
به گزارش ایرنا، از سال ۱۹۶۷ با هدف توسعه اقتصادی، برقراری ثبات سیاسی و ثبات در منطقه،  ۱۰ کشور در جنوب شرق آسیا از جمله اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام، برونئی، لائوس، مالزی، میانمار و کامبوج اتحادیه اقتصادی آ. سه. آن را تشکیل دادند.

 بر اساس آخرین اعلام گمرک مجموع تجارت خارجی ایران در پنج ماهه نخست سال‌جاری به ۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیارد دلار رسید که با تراز یک میلیارد دلاری مثبت سهم صادرات ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |