پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 8053 13:41 1393/09/26
صادرات ايران 20 درصد افزايش يافت

صادرات ايران 20 درصد افزايش يافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صادرات ايران 20 درصد افزايش يافت

صادرات ايران 20 درصد افزايش يافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رييس کل سازمان توسعه تجارت ايران:

 گاهي اوقات اشاره مي شود که واردات ما افزايش يافته، هر کشوري که وضعيت خوب تجاري دارد به اين معنا نيست که واردات کم و صادرات زياد داشته باشد، بلکه بايد معادله را به نفع صادرات داشته باشيم که اگر تفاضل اين دو، عدد مثبتي باشد ايرادي ندارد و به نفع کشور است.
رييس کل سازمان توسعه تجارت ايران گفت: صادرات کشور در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزايش داشته که نشان دهنده استمرار فعاليت براي توسعه صادرات است.                                                                                                                                                                               ولي الله افخمي راد در هفتمين نشست شوراي گفت و گو دولت و بخش خصوصي استان کرمان، افزود: در مدت مذکور 31.5 ميليارد دلار کالاي غير نفتي از کشور صادر و 34 ميليارد و 22 ميليون دلار کالا وارد شده است.
وي بيان کرد: قرار نيست صادرات نفتي را در اين مجموعه به حساب بياوريم و بايد به سمتي برويم که با صادرات غير نفتي کشور را اداره کنيم و در توسعه، سرمايه گذاري ها به کار گرفته شود.
وي گفت: اميدواريم با برنامه اي که در مجموعه اقتصاد کشور در نظر گرفته مي شود، موانع به حداقل ممکن برسد، حذف و زمينه صدور کالاي بيشتري فراهم شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، ظرفيت سازي را نخستين نياز در اين مسير عنوان و اظهار کرد: نبايد تصور کنيم توليد در بخش هاي مختلف صنعت، معدن و کشاورزي کفايت مي کند و اگر عرضه و تقاضا يکسان است نياز به سرمايه گذاري نداريم، بلکه وظيفه داريم بخش خصوصي را حمايت کنيم و ظرفيت توليد را در کشور افزايش دهيم تا در پي آن افزايش صادرات داشته باشيم.
وي گفت: برطرف کردن مشکلات و موانع براي صادرات مورد نظر است و بايد فضاي کشور صادراتي شود و عزم کشور صادرات باشد و هر مجموعه اي از آحاد کشور بررسي کنند که چگونه مي توانند در فرآيند صادراتي شدن کشور کمک کنند.
افخمي، بيان کرد: تامين نقدينگي براي صادرات براحتي انجام نمي شود و بانک ها تسهيلات کمتري مي دهند.
وي با اشاره به اينکه استاندار کرمان فرد بسيار با تجربه و پر تلاشي است، گفت: مدير خلاق کسي است که از راه هايي خلق منابع کند و به توليد بپردازد، مانند استاندار کرمان که البته دستگاه هاي اجرايي نيز بايد به وظايف خود عمل کنند.
وي افزود: اين فضا و اين نظم بين دستگاه هاي اجرايي ما نيست که يا موانع قانوني موجب آن است يا اينکه نگاه صادراتي وجود ندارد و تصور آنها از فعال اقتصادي اين است که سرمايه هاي مملکت را به خارج مي برند.
رييس کل سازمان توسعه تجارت گفت: هرچه دولت را کوچکتر و ادارات را محدود تر کنيم و حتي يک ميز کمتر باشد به معناي اين است که يک مشکل را از سر راه بخش خصوصي بر مي داريم، زيرا توسعه دولت به معناي ايجاد مشکل بر سر راه بخش خصوصي است و هر ميز و هر کارمندي را که پشت اين ميز مي گذاريد مانعي را ايجاد مي کنيد.
وي ادامه داد: بايد فعاليت هاي سازمان خود را پالايش کنيم، با نگاه به اينکه صادرات روان تر و سهل تر انجام شود و در اين مدت بخش عمده کار ما رفع مشکلات بوده است.
افخمي گفت: گاهي اوقات اشاره مي شود که واردات ما افزايش يافته، هر کشوري که وضعيت خوب تجاري دارد به اين معنا نيست که واردات کم و صادرات زياد داشته باشد، بلکه بايد معادله را به نفع صادرات داشته باشيم که اگر تفاضل اين دو، عدد مثبتي باشد ايرادي ندارد و به نفع کشور است.
وي تصريح کرد: هفت هزار و 300 قلم کالا به کشور وارد مي شود که براي بيش از سه هزار و 500 قلم کالا وارد کننده، اين امکان بوجود آمده تاجر و بازرگان نياز به مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت نداشته باشد بلکه از طريق سامانه نرم افزاري کار خود را براي واردات انجام دهد.
وي افزود: 65 درصد اقلام وارداتي ما واسطه اي و به عنوان مواد اوليه در خط توليد است و ساير موارد استفاده مي شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: تسهيل در کار به کاهش قيمت تمام شده مي انجامد و باعث رقابت سهل تر و آسان تر مي شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |