پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 12135 14:22 1394/02/08
صادرات آب کشور به اسم محصولات کشاورزی!

صادرات آب کشور به اسم محصولات کشاورزی!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صادرات آب کشور به اسم محصولات کشاورزی!

صادرات آب کشور به اسم محصولات کشاورزی!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

"وقتی آب مجانی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم چطور انتظار داریم کشاورزان به کشت و صادرات محصولات آب‌بر همچون هندوانه و سیب‌زمینی نپردازند؟"

محمود حاج‌رحیمی - کارشناس کشاورزی - در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: صادرات آب مجازی توسط کشاورزان نتیجه‌ سیاست‌های ما در عرصه‌ کشاورزی است. ما در الگوی صادرات و واردات به مساله آب مجازی بی‌توجه هستیم؛ در حالی که با توجه به شرایط جغرافیایی نیمه خشک کشور، توجه به مساله صادرات آب مجازی، امری حیاتی است.

وی افزود: با این حال باید توجه داشت که نگرش درخصوص صادرات آب مجازی در سطح کلان و خرد با هم متفاوت است؛ به عبارت دیگر الگوی ذهنی یک کشاورز با یک مدیر ارشد وزارت کشاورزی متفاوت است. لذا اگر بخواهیم الگوی کشت‌مان در جهت درست پیش برود نیاز به ایجاد ساختارهای بهره‌برداری و قیمتی داریم.

این کارشناس کشاورزی با بیان این‌که بهره‌برداری کشاورزی باید از حالت سنتی و دهقانی به سمت کشاورزی تجاری و متمرکز سوق یابد، تصریح کرد: این مساله یک شبه رخ نمی‌دهد بلکه نیازمند یک دهه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری است. همراه با این تغییر هم نیازمند تغییر ساختار قیمتی در نهاده‌های کشاورزی هستیم.

حاج‌رحیمی با بیان این‌که با توجه به مجانی بودن آب برای کشاورزان تعجبی ندارد که کشاورزان در نقاط خشک و نیمه خشک به کشت محصولات آب‌بر همچون هندوانه و سیب زمینی بپردازند، گفت: نه تنها آب‌بها نمی‌گیریم بلکه برق یارانه‌ای و سیستم آبیاری مجانی هم در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم، بعد انتظار داریم کشاورزان محصولات با نیاز آبی کم تولید کنند؛ این تناقض باید با ایجاد زیرساخت رفع شود.

وی تغییر نظام بهره‌برداری را نیازمند تغییر در محیط کلان بخش کشاورزی دانست و گفت: با تحقق این مساله به طرف کشاورزی تجاری با ساختار قیمتی مناسب می‌رویم اما در وضعیت فعلی، امکان اصلاح ساختار قیمتی با لحاظ ارزش واقعی آب وجود ندارد.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: قبل از این‌که قیمت آب را واقعی کنیم باید تغییرات ساختاری در نظام بهره‌برداری بدهیم که نیازمند زمان و برنامه‌ریزی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |