جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 138913 12:13 1400/02/04
صاحبان کالاهای بدون ثبت سفارش بانکی که ترخیص نکردند، اعلام کنند

صاحبان کالاهای بدون ثبت سفارش بانکی که ترخیص نکردند، اعلام کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صاحبان کالاهای بدون ثبت سفارش بانکی که ترخیص نکردند، اعلام کنند

صاحبان کالاهای بدون ثبت سفارش بانکی که ترخیص نکردند، اعلام کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، در کنار کالاهای گروه ۴ که ممنوعیت آن از حدود سه سال گذشته و به دلیل محدودیت های ارزی اعلام شد، کالاهای گروه ۲۷ نیز دارای اولویت ارزی غیر فعال بوده و امکان ترخیص نداشتند. این کالاها اغلب غیر ضرور و مصرفی بوده و گزارش گمرک نشان می داد که حدود ۸۰ میلیون دلار در گروه ۴ و تا مرز ۵۰ میلیون دلار در گروه ۲۷  در گمرک دپو شده بود.

اما در اواخر سال گذشته با توجه به شرایط این کالاها و قرار گرفتن آنها در آستانه فساد یا متروکه شدن به دلیل ماندگاری زیاد در گمرک و بنادر، رایزنی هایی بین دستگاه های مربوطه جهت تعیین تکلیف  صورت گرفت و در نهایت، بر اساس قوانین و همچنین حقوق مکتسبه ای که برای صاحبان کالاها وجود داشت، مجوزهای مربوطه صادر شد.

گروه ۴ با ثبت سفارش بانکی ترخیص شد 

گزارش گمرک ایران در اواخر بهمن ماه ۱۳۹۹ نشان داد که کالاهای گروه ۴ در دو بخش با ثبت سفارش بانکی و  غیر بانکی قرار دارند که در مورد ثبت سفارش بانکی مقرر شد امکان ادامه فرآیند تجاری اعم از تمدید، ویرایش  یا ترخیص این کالاها که قبل و یا بعد از تاریخ ممنوعیت تامین ارز شده باشند، فراهم شود و بخشنامه مربوطه نیز در همان زمان جهت اجرا به کلیه گمرکات اجرایی ابلاغ شده بود.

این در حالی است که تازه ترین اعلام معاون فنی گمرک ایران در مورد کالاهای با ثبت سفارش بانکی نشان می دهد که با ابلاغ بخشنامه مربوط این اقلام پس از اخذ و ارائه کد ساتا قابل ترخیص خواهد بود که ظرف روزهای گذشته ترخیص این کالاها انجام شده است. 


صاحبان کالاهای بدون ثبت سفارش بانکی که ترخیص نکردند، اعلام کنند

اما بخش دیگر گروه ۴ مربوط به کالاهای با ثبت سفارش غیر بانکی(بدون انتقال ارز) بود که در مورد آن با وجود مهلتی که پیش تر طبق مصوبه هیات وزیران در اختیار صاحبان کالا برای تعیین تکلیف قرار داده شده بود همچنان بخشی در گمرک باقیمانده بود، بر این اساس  در بهمن ۱۳۹۹ پیش بینی شد که با هماهنگی های صورت گرفته راهکاری برای تعیین تکلیف این قبیل کالاها نیز با هماهنگی دستگاه های مربوطه در دستور کار قرار گیرد. 

گزارش معاون فنی گمرک ایران در این رابطه از این حکایت دارد که درخصوص کالاهای گروه ۴ رویه غیربانکی، چنانچه کالاهایی قبل از ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ در گمرکات موجود بوده یا برای آنها ثبت سفارش، بارنامه یا قبض انبار قبل از آن تاریخ صادر شده باشد ولی صاحبان کالا نتوانسته اند نسبت به ترخیص این کالاها اقدام کنند لازم است مراتب را ظرف حداکثر یک هفته به حوزه معاونت امور گمرکی یا از طریق اتوماسیون اداری اطلاع دهند تا در مورد تمدید مهلت مصوبه قبلی گروه ۴ پیگیری شود.

کالاهای گروه ۲۷ در جریان ترخیص قرار دارد 

بخش دیگری از کالاهای دپو و ممنوع الورود در گمرک کالاهای گروه ۲۷ بود که بهد از حواشی بسیار در مورد تعیین تکلیف آنها، مقرر شده بود 
درخصوص ترخیص کالاهای دارای اولویت ارزی غیرفعال یا گروه ۲۷ که اصالت قبض انبار و بارنامه آنها همچنین موجود بودن کالاها در بنادر و گمرکات کشور توسط گمرکات اجرایی و گمرک ایران احراز و به وزارت صمت منعکس شده است و همین طور انطباق آنها با شرایط مادۀ ۱۱ آیین نامۀ اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، توسط دفتر مقررات صادرات و واردات احراز شده است، وزارت صمت فورا نسبت به پیگیری موضوع در راستای ایجاد شرایط ترخیص این کالاها اقدام کند.

این در حالی است که طبق گزارش معاون فنی گمرک ایران، بخشنامه و مکاتبات مربوط به کالاهای گروه ۲۷ (اولویت ارزی غیرفعال) فهرست بیش از ۳۰۰ فقره اظهارنامه به کلیه گمرکات اجرایی ابلاغ شده و صاحبان کالا با اخذ کد رهگیری بانک، می توانند نسبت به ترخیص کالاهای خود اقدام کنند که ظرف روزهای گذشته، کالای تعداد زیادی از اظهارنامه های مربوطه ترخیص شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |