جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 107838 18:58 1399/05/03
شیطنت آمریکا در آسمان سوریه

شیطنت آمریکا در آسمان سوریه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شیطنت آمریکا در آسمان سوریه

شیطنت آمریکا در آسمان سوریه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ایران خوستار پیگیری مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی در مجامع بین‌المللی شد

گروه امور زیربنایی-شامگاه پنجشنبه پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان از تهران به بیروت به دلیل حرکت خطرناک و تهدیدآمیز یک یا چند جنگنده با مشکل مواجه شد و برخی مسافران این پرواز به دلیل رفتار خارج از قانون این جنگنده ها بر فراز آسمان سوریه آسیب دیدند اما این پرواز به سلامت در فرودگاه بیروت به زمین نشست.

به گزارش جهان اقتصاد، مسئولان آمریکایی ۵ ساعت پس از این اقدام تایید کردند که دو جنگنده ای که در مسیر پرواز هواپیمای ماهان از تهران به لبنان ایجاد مزاحمت کرده بود، آمریکایی بوده است.

برخی از مسافران این پرواز در ویدیو کلیپی که در فضای مجازی منتشر شده، می گویند که به دلیل حرکت خطرناک و تهدید آمیز این جنگنده ها، خلبان هواپیمای ماهان مجبور به کاهش شدید ارتفاع شده و به همین دلیل برخی از آن‌ها آسیب دیدند.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با حادثه پنجشنبه شب برای هواپیمای ماهان که عازم بیروت بود، اظهار داشت: جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در عین حال در تماس مجید روانچی، سفیر و نماینده دائم کشور در سازمان ملل متحد با آقای گوترش، دبیرکل آن سازمان صراحتا تاکید شده است که چنانچه هر حادثه ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد، جمهوری اسلامی ایران آمریکا را مسئول آن خواهد شناخت. این پیام همچنین به سفیر سوییس در تهران نیز داده شده است.

بر اساس اعلام خلبان هواپیمای خطوط هوایی ماهان، دوجنگنده ای که این هواپیما را در آسمان سوریه تهدید کرده اند، آمریکایی بوده اند.

درگفتگویی که خلبان هواپیمای ماهان با خلبانان دو جنگنده برای اعلام هشدار جهت رعایت فاصله ایمن داشته است، آنها خود را آمریکایی معرفی کرده اند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) هم اعلام کرد که جنگنده های متخاصم متعلق به ائتلاف به اصطلاح ضدداعش تحت امر آمریکا بوده اند و بر فراز منطقه التنف سوریه که در اشغال ارتش آمریکاست برای هواپیمای غیرنظامی ایرانی ایجاد مزاحمت کردند.

شبکه المیادین لبنان اما به نقل از "منابع موثق" اعلام کرد که جنگنده های متخاصم متعلق به رژیم صهیونیستی بوده اند و با نزدیک شدن به هواپیمای ایرانی قصد داشتند سیستم دفاع هوایی سوریه را به اشتباه بیندازند تا هواپیمای مسافربری ماهان را سرنگون کند.

خلبان پرواز خبر شهادت یکی از سرنشینان این هواپیما را که به نقل از شبکه المیادین منتشر شده بود تکذیب کرد.

خبرگزاری رویتر اعلام کرد که در ارتباط با مزاحمت دو جنگنده برای هواپیمای مسافربری ایران بر فراز سوریه از ارتش های آمریکا و رژیم صهیونیستی سوال کرده اما مسئولان این دو از اظهارنظر در خصوص این مسئله خودداری کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش داده بود که یک فروند جنگنده رژیم صهیونیستی با نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز سوریه، برای آن ایجاد مزاحمت کرده است.پ

**اطلاعیه سازمان هواپیمایی درباره تعرض جنگنده‌های آمریکایی

سازمان هواپیمایی کشوری درباره تعرض هواپیماهای جنگنده ایالات متحده آمریکا به پرواز 1152 شرکت هواپیمایی ماهان اطلاعیه ای صادر کرد.

در پی تعرض هواپیماهای جنگنده ایالات متحده امریکا بر فراز خاک سوریه به  پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان که روز پنجشنبه دوم مردادماه ۱۳۹۹ در کریدورهای بین المللی هوایی در آسمان سوریه از فرودگاه بین المللی امام خمینی عازم بیروت بود، تعدادی از مسافرین به دلیل عکس العمل خلبان جهت پیشگیری از تصادف با پروازهای متعرض، دچار جراحات شدند.  

پس از حصول اطمینان از ایمن بودن هواپیما متعاقب فرود در فرودگاه بیروت تصمیم درباره بازگشت هواپیمای مذکور به تهران اتخاذ شد.

سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس مفاد ضمیمه ۱۳ پیمان شیکاگو ضمن برقراری تماس با طرف سوری، خواستار بررسی سریع و دقیق رویداد شد و تیم فنی بررسی سوانح ایران نیز از دقایق اولیه پس از ورود هواپیمای ماهان به فرودگاه امام خمینی، بررسی فنی رویداد را آغاز کردند.

جزئیات این رویداد پس از بررسی تمامی داده های فنی و اطلاعات بدست آمده بر اساس فرآیند بررسی سانحه و همچنین برخی اطلاعات مستند و متقن از مقامات هواپیمایی کشوری سوریه منتشر خواهد شد.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران، اقدام هواپیماهای جنگنده امریکایی در تعرض به هواپیمای مسافربری ایرانی را مصداق بارز نقض حقوق بین الملل و مقررات و استانداردهای هوانوردی می داند و مراتب اعتراض جدی خود را رسما به شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ارائه و خواستار رسیدگی فوری به موضوع است.

**اسلامی: تعرض جنگنده های آمریکایی را با تمام قوا پیگیری می کنیم

وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: تا محکوم شدن آمریکا توسط جامعه جهانی و ایکائو پیگیری این موضوع را ادامه خواهیم داد.

محمد اسلامی اعلام کرد: این یک اقدام تروریستی، تعرض و تجاوز محسوب می شود؛ چراکه هواپیمای ماهان با مجوزهای قانونی در مسیر دائمی و روت بین المللی اش در حرکت بود اما این تعرض یک تخلف آشکار و نقض کنوانسیون بین المللی شیکاگو محسوب می شود.

وی افزود: سازمان هواپیمایی بامداد روز جمعه اعتراض خود را در نقض آشکار کنوانسیون شیکاگو برای ایکائو ارسال کرده و وزارت امور خارجه نیز اقدامات دیپلماتیک خود را انجام داده است؛ بنابراین تا محکومیت این حرکت خصمانه آمریکا توسط جامعه جهانی و ایکائو پیگیری این موضوع را متوقف نخواهیم کرد و مجدانه آن را ادامه می دهیم.

وی با اشاره به گفت وگوها و مذاکرات صورت گرفته با وزیر امور خارجه، رئیس جمهور و دیگر مسئولان دولت گفت: وزارت امور خارجه هم پیگیری های خودش را ادامه می دهد و به صورت یکپارچه این مسئله را دنبال می کند. مهم این است که اعتراض خود را شدیدا اعلام کنیم و این موضوع توسط نماینده دائم ما در ایکائو در کانادا پیگیری شده و نامه ای برای تشکیل جلسه فوری و محکومیت آمریکا به ایکائو تحویل داده ایم.

**مکالمات احتمالی خلبان ماهان با جنگنده های آمریکایی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از مکالمات خلبان هواپیمای مسافری ماهان با جنگنده های آمریکایی و علت بروز این حرکات خصمانه اطلاعی دارید یا خیر؟ گفت: مسلما این حرکت آمریکایی ها یک اقدام تروریستی است اما اینکه چه مکالماتی بین خلبان هواپیمای مسافری ماهان با جنگنده های آمریکایی رد و بدل شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری در دست رسیدگی و پیگیری است. مسلما این اقدام تروریستی و تعرض جزو مشاهدات روزانه ماست که آمریکا در طول شبانه روز انجام می دهد و این امر یکی دیگر از مصادیق اقدامات تروریستی آنهاست.

وی درباره وضعیت و حال مصدومان پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان گفت: تعدادی از مسافران و چهار خدمه این پرواز در جریان این حرکت تروریستی آسیب دیدند که مسافران پس از رسیدن به مقصد تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند. چهار مهماندار و خدمه این پرواز نیز پس از بازگشت به کشور و در تهران در بیمارستان تحت درمان هستند. البته حال این مصدومان مساعد است.

**ایران، رسیدگی به رفتار مخاطره آمیز آمریکا را خواستار شد

ایران رسیدگی سازمان بین‌المللی هواپیمایی غیرنظامی (ایکائو) به رفتار مخاطره آمیز آمریکایی‌ها با پرواز ماهان را که حامل ۱۴۹ مسافر و ۱۵ خدمه در مسیر تهران - بیروت در حال پرواز بود، خواستار شد.

مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بر اساس مقررات هوانوردی قبل از انجام دادن پرواز، مجوزهای کشورهای مسیر اخذ می‌شود و این پرواز هم مجوز مسیر را دارا بوده و تحت کنترل مرکز کنترل کشور سوریه این پرواز در فضای سوریه به سمت بیروت در حرکت بوده است.

وی ادامه داد: ناگهان هشدار «تی کَس» دریافت می‌کند و نشان می‌دهد پرنده‌ای به صورت غیرمجاز به او نزدیک می‌شود و خلبان هم برای جلوگیری از سانحه، تغییر ناگهانی ارتفاع می‌دهد که این موضوع باعث می‌شود مسافران در هواپیما جابجا شوند و تعدادی از مسافران، سطحی مصدوم می‌شوند، اما پرواز به مسیر خود به سمت فرودگاه بیروت ادامه می‌دهد و بررسی‌های اولیه در بیروت انجام می‌شود.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری افزود: موضوع مهم آن است که مرکز کنترل کشور سوریه که مسئول کنترل این پرواز بوده از وجود هواپیمای نظامی بی اطلاع بوده که این موضوع در حال بررسی است.

دهقان اظهار داشت: با توجه به اینکه پرواز در فضای سوریه مورد تعرض قرار گرفته، مسئول بررسی این حادثه هواپیمایی، کشور سوریه است که هماهنگی لازم از طریق بخش بررسی سانحه سازمان (ایکائو) با آن بخش در حال انجام است. مسافران پس از ورود به بیروت بررسی و تعدادی سرپایی درمان شدند و یک نفر هم به بیمارستان منتقل شده است.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: این پرواز پس از وصول اطمینان از ایمنی هواپیما با هماهنگی انجام شده، مسافران برگشت خود را سوار می‌کند و به مقصد فرودگاه امام خمینی برمی‌گردد و به سلامت فرود می‌آید و مسافرین برگشت را برمی‌گرداند.

به گفته این مقام مسئول چون این پرواز بر اساس مقررات بین‌المللی انجام می‌شد و در مسیر هوایی تعریف شده‌ای برای پروازهای تجاری در حال انجام بود، این رفتار هواپیماهای امریکایی، رفتاری مخاطره‌آمیز بود که این موضوع را به سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) منعکس کردیم و به همین علت خواستار رسیدگی به رفتار مخاطره‌آمیز امریکایی‌ها را در منطقه هستیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |