پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 11832 15:59 1394/01/28
شیر ایرانی به خانه بر می گردد

شیر ایرانی به خانه بر می گردد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شیر ایرانی به خانه بر می گردد

شیر ایرانی به خانه بر می گردد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شیر ایرانی به خانه بر می گردد

زمزمه‌های ورود یک جفت شیر ایرانی به باغ وحش تهران علاوه بر این‌که می‌تواند به خاطر ورود این گونه به زادگاه اصلی‌اش خوشحال کننده باشد،یادآور مبادله نافرجام ببر سیبری نیز هست. هرچند این‌بار اتحادیه باغ وحش‌های اروپا فقط پس از تایید شرایط نگهداری مجوز این کار را خواهد داد. علی تیموری ، مدیر دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص انتقال دو شیر از نژاد ایرانی به باغ وحش تهران به خبرنگار محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا ) گفت: از هشت ماه قبل درخواستی مبنی بر این موضوع به سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام شد تا پس از تایید این دفتر یک جفت شیر نر و ماده از کشور آلمان به باغ وحش تهران منتقل شوند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر تایید اولیه برای ورود این دو شیر صادر شده است، گفت: با توجه به این‌که مدارک بعدی از مستندات گونه های در خطر EEP و شرایط نگه‌داری این دو در باغ وحش ارائه نشده است، هنوز تاییدات نهایی برای وارد شدن این شیرها وجود ندارد. به گفته وی، دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست تنها مرکزی است که ورود گونه های حیات وحش را برای مبادی ورودی کشور مانند گمرک بلامانع اعلام می‌کند و در حال حاضر مجوز نهایی برای ورود این دو شیر نیاز است.

دکتر ایمان معماریان، دامپزشک و مسئول فنی باغ وحش ارم نیز با تایید خبر انتقال یک جفت شیر Panthera leo persica گفت: درخواست ما از اتحادیه باغ وحش های اروپا یک جفت شیر بارور بوده است و براساس پیگیری‌های انجام‌ شده باغ وحش تهران تلاش می‌کند تا بتواند موافقت نهادهای بین المللی مرتبط را برای تحویل یک جفت شیر ایرانی به این باغ وحش جلب کند. وی با بیان این‌که باغ وحش تهران در حال حاضر عضو موسسه موسوم به EEP است ، گفت: ایران به عنوان یک عضو، این اجازه را دارد که درخواست خود را مبنی بر نگهداری از گونه های خاص و در معرض انقراض را مطرح کرده و در صورتی که استانداردهای لازم برای نگهداری از آن گونه را داشته باشد، این درخواست بررسی شده و با آن موافقت خواهد شد. معماریان از بازدید نمایندگان اتحادیه باغ وحش‌های اروپا تا ماه آینده خبر داد و افزود: در نامه‌های ارسال شده از سوی باغ وحش تهران، ایجاد شرایط لازم و مناسب از جمله برخورداری از نور طبیعی، دسترسی به منابع کافی آب و همچنین حصار لازم و مساحت مناسب به طور مشخص تعیین شده است و تنها پس از تایید نهایی این نمایندگان اجازه انتقال یک جفت شیر ایرانی به این جایگاه صادر خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |