جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 134301 19:31 1399/12/03
شیرین‌سازی آب در تنگنای قوانین ضعیف

شیرین‌سازی آب در تنگنای قوانین ضعیف

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
شیرین‌سازی آب در تنگنای قوانین ضعیف

شیرین‌سازی آب در تنگنای قوانین ضعیف

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گزارش جهان اقتصاد از موج سواری مافیای آب در بحث انتقال آب دریا  

فریده خدادادی- بخش عمده ای از سطح زمین را آب فرا گرفته است. نزدیک به 97 درصد این آب ها شور و غیرقابل نوشیدن هستند و باقی مانده نیز بخشی به صورت یخ زده و غیرقابل مصرف در قطب ها و بر فراز قله کوه ها وجود دارد. به همین دلیل بخشی از جمعیت جهان از کمبود آب آشامیدنی رنج می برد. یکی از گزینه های مطرح برای مقابله با این بحران، شیرین کردن آب دریاها و نمک زدایی از آن هاست .

به گزارش جهان اقتصاد؛ نمک‌زدایی یا شیرین کردن آب فرایندی است که مقداری نمک و سایر مواد معدنی را از آب شور جدا می‌کند. آب شور جهت تولید آب شیرینی که برای مصرف انسان یا آبیاری مناسب است، نمک‌زدایی می‌شود.  در کشور نیز این عملیات آغاز شده است به طوری که معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا  گفته است که در دولت تدبیر و امید، 54 واحد از کل 85 واحد آب‌شیرین‌کن در دست احداث و بهره برداری است که نشان‌دهنده توجه دولت دوازدهم به توسعه ظرفیت‌های استحصال و نمک‌زدایی آب دریاست.

وی اضافه کرد: در دولت دوازدهم، موافقت اولیه تخصیص برداشت و نمک‌زدایی از آب دریای عمان برای استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی مجموعاً به میزان 280 میلیون مترمکعب صادر شد و انتخاب کنسرسیوم سرمایه‌گذار متشکل از شرکت‌های بخش خصوصی برای مطالعات و اجرای طرح نیز انجام شده است.

برای اطلاع از مزیت ها و معایب شیرین کردن آب دریا با محمد رضا محبوب فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار به گفت و گو پرداخته ایم که در ادامه توجه خوانندگان را به این مطلب جلب می کنیم.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار بیان کرد: مزیت دستگاه های آب شیرین کن برای جوامعی است  که به آب بهداشتی و سالم دسترسی ندارند و ازاین دستگاه ها می توان در محل سواحل استفاده کرد.

محبوب فر گفت: در حال حاضر 90 درصد دستگاه های آب شیرین کن درسطح دنیا در کشورهای خاورمیانه و اطراف خلیج فارس وجود دارد.

وی عنوان کرد: هنگامی که هیچ گونه راه حلی برای تامین آب شرب و بحث انتقال آب به دلیل تغییرات اقلیمی وجود نداشته باشد، بهترین راه حل برای آبرسانی و تامین آب شرب و سالم استفاده از دستگاه های آب شیرین کن است.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران عنوان کرد: در ایران متاسفانه از شمال تا جنوب،  بسیاری از شهرهای ساحلی با کمبود آب مواجه هستند و افت فشار آب در شبکه آبرسانی این مناطق محسوس است و مسئولین عنوان می کنند که به دلیل مجاورت این مناطق با منابع آب شور برای تامین آب این مناطق با مشکل مواجه هستند، در این وهله راه حلی که پیشنهاد می دهند این است که انتقال آب از دریای خزر، دریای عمان یا خلیج فارس صورت گیرد تا با یک تیر دو نشان زده شود.

محبوب فر افزود: آن ها عنوان می کنند که انتقال آب از دریای خزر، دریای عمان یا خلیج فارس به نحوی است که  باید در یک مقصدی صورت  پذیرد و در آن مقصد آب فرآیند انتقال آب در بیش از یک هزار کیلومتر با هزینه های  بسیاری انجام پذیرد حال مسئولان ادعا می کنند که با یک تیر دو نشان می زنند یعنی آب را به مقصد انتقال می دهند که در این مقصد با ایجاد تصفیه خانه ها یا آب شیرین کن ها آب را شیرین کرده و در اختیار شهرها و مناطق ساحلی قرار دهند تا آب شیرین مصرف کنند.

** انتقال آب به کام منافع اقتصادی مافیای آب است

وی گفت: از سوی دیگر مقامات محلی در این خصوص نیز می گویند؛ بخشی ازاین انتقال آب در صنعت و بخش دیگر آن توسط شهروندان و آب شرب شهری مصرف می شود. این در حالی است که مسئولان خلط مبحث می کنند یعنی این انتقال آب به کام منافع اقتصادی مافیای آب است که بیشتر این مافیا از سازمان ها و شرکت هایی هستند که در زمینه آب، حوزه محیط زیست به ویژه در منابع آبی تاخت و تاز می کنند و این مساله برای آنها سودآوری فراوانی را به همراه دارد.

** تامین آب شرب 2 جزیره کیش و قشم از طریق آب شیرین کن

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدارعنوان کرد: به منظور احداث آب شیرین کن‌ها باید ذات و ماهیت احداث آب شیرین کن ها در خاورمیانه و سایر کشورهای دنیا در محلی که انتقال آب صورت نپذیرفته، در نظر گرفته شود. در کشور ایران نیزبخشی از آب شرب 2 جزیره کیش و قشم از طریق آب شیرین کن تامین می شود. این آب شیرین کن ها باید در محل احداث و راه اندازی  شود و امکان سنجی روی این دستگاه ها از نظر اقتصادی، محیط زیستی صورت گیرد و باید هزینه تمام شده آن مورد بررسی قرار گیرد و از نظر محیط زیستی، پساب های این آب شیرین کن ها تحت عنوان شورآب ها به محیط زیست نباید آسیبی وارد سازد.

وی  گفت: این آب شیرین کن ها از نظرمحیط زیستی و اقتصادی قابل بررسی هستند.

عضو انجمن مخاطرات محیطی  و توسعه پایدار ایران تاکید کرد: از منظر اقتصادی یعنی آیا هزینه های تمام شده احداث یک آب شیرین کن نسبت به انتقال آب و تغییراقلیم با صرفه اقتصادی همراه است یا به صرفه نیست؟ با توجه به توضیحات ارایه شده احداث آب شیرین کن با هدف آبرسانی به مناطقی که در مجاورت آب سطحی شور دریاها و اقیانوس ها بسر می برند، بسیار مقرون به صرفه است زیرا تخریب محیط زیست در قبال تشدید تغییرات اقلیم به هیچ عنوان قابل جبران نیست. از سوی دیگر انتقال آب بسیار هزینه‌بربوده و به هیچ عنوان صرفه اقتصادی به همراه ندارد.

محبوب فر در ارتباط با جنبه محیط زیستی آب شیرین کن ها گفت: آب شیرین کن آب را از دریا یا اقیانوس مکش می کند  به طوری که آب وارد مجموعه و تشکیلات آب شیرین کن می شود، در این مرحله واحدهای تخلیه آب شیرین کن آب تصفیه شده و سالم و شیرین  را تحویل می دهند اما از سوی دیگر نمک و املاح جداشده از آب به همراه بخشی از آب تحت عنوان شورآب ها از واحدهای تصفیه آب دریا و اقیانوس خارج می شود و اگر این ها مجدد وارد دریا و اقیانوس و منابع آب شور شود، به شورتر شدن منابع آبی می انجامد به طوری که غلظت نمک آن افزایش می یابد که برای اکو سیستم منابع آب سطحی بسیار خطر ناک است.

** احداث آب شیرین کن از توجیه اقتصادی برخوردار است

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران عنوان کرد: احداث آب شیرین کن از توجیه اقتصادی برخوردار است به دلیل این که  اگر نسبت به انتقال آب به یک محل دیگر اقدام شود و شیرین سازی آب در محل دیگری صورت پذیرد، تبعات و زیان های که از تغییر اقلیم به وجود خواهد آمد، به مراتب  شدیدتر است.

محبوب فر افزود: با توجه به شرایط محیط زیستی کشور، دستگاه های تصفیه آب شور تحت عنوان آب شیرین کن توجیه اقتصادی دارند وبه عقیه بنده باید برای تخلیه  شورآب ها تمهیداتی اندیشدیده شود.

 به گفته وی، عضو انجمن آمایش سرزمین ایران اگر به بهانه تامین آب شرب انتقال آب از دریای عمان یا خلیج فارس صورت گیرد، این انتقال آب از نظر اقتصادی به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست چرا که به تغییر اقلیم و تشدید تخریب محیط زیست منجر می شود و از جایی که محیط زیست بستر تولید و حیات است، تخریب آن امنیت منابع آبی و غذایی را با خطر مواجه می سازد. به عقیده بنده در شرایطی که انتقال آب را تایید نمی کنیم پس چه بهتر که دستگاه های آب شیرین کن در سواحل و در مجاورت منابع آب سطحی احداث شوند تا هم آب مورد نیاز جوامع محلی تامین شود و دیگر انتقال آب صورت نگیرد.

محبوب فر بیان کرد: تمامی موجودات زنده در طول حیات خود به آب سالم  نیاز دارند. در حال حاضر بیش از 70 درصد از سطح زمین را آب فرا گرفته است اما از این 70 درصد ،کمتر از 20 در صد قابل استفاده است و این مساله کمبود آب شیرین در کشورو جهان  را نشان می دهد.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران بیان کرد: امروز کمتر از 5 درصد آب شرب بهداشتی جهان در نقاط مختلف جهان از طریق همین دستگاه های  آب شیرین کن و تصفیه آب  و مابقی آب شرب هم توسط چاه های ساحلی و منابع آب سطحی شیرین مانند رودخانه ها و منابع آب زیر زمینی تامین می شود.

مجبوب فر افزود: بخشی ازآب مورد مصرف نیز توسط تصفیه خانه های پیشرفته ( ترکیبی از آب شیرین کن ها و سایرواحدهای تصفیه آب در دنیا ) تامین می شود. از این تصفیه خانه های پیشرفته در کشورهایی مانند امارات متحده عربی، عربستان و سایر کشورهایی که در محاصره آب شور قرار گرفتند، استفاده می شود.

** قوانین ضعیف مرتبط با احداث آب شیرین کن ها

وی عنوان کرد: درحال حاضر قوانین در ارتباط با احداث آب شیرین‌ کن‌ها و واحدهای تصفیه آب دریا و اقیانوس به صورت شیرین کردن آب، بسیار ضعیف است و وزنه قوانین به سمت سدسازی و انتقال آب است.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران این توانایی را دارد که در بخش هایی از شهرهای ساحلی واحدهای تصفیه آب شور را راه اندازی و احداث کند وحتی  آب را برای ارزآوری صادر کند اما باید برای پساب خروجی از این واحدهای تصفیه تدابیری اندیشیده و قوانینی مصوب شود تا این پساب که به صورت شورآب و تلخاب است را در محل های مناسب تخلیه کند تا به نابودی محیط زیست منجر نشود. از خود همین شورآب و تلخاب ها نیز می توان در موارد صنعتی  استفاده کرد.

مجبوب فر یادآور شد: در حال حاضر دنیا به سمتی  پبش رفته است که آب شور اقیانوس ها و دریا وارد این تصفیه خانه های پیشرفته کرده و همزمان آب را شیرین می کند و پساب خروجی را مورد پالایش قرار می دهد و در موارد مختلف صنعتی  استفاده می کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |